در این مقاله توضیحاتی در مورد نگهداری از باطری خودرو به شما عزیزان ارائه می گردد.
– در صورتی که به مدت زیادی از خودرو استفاده نمی کنید باطری را از روی خودرو باز کنید.
– از شارژ کردن اضافی باطری خودرو بپرهیزید.
– از تمیز بودن قطب های مثب و منفی باطری خودروی خود اطمینان حاصل کنید.
– به دلیل اینکه طول عمر باطری ماشین در سرمای زیاد کاهش می یابد، خودروی خود را در مکان های گرم پارک کنید.
– برای سرویس کامل قطبین باطری و رفع سولفاته باتری از محلول جوش شیرین برای شستشوی آنها استفاده کنید.
پس از تمیز کردن سطح آن٬ از مقدار کمی گریس یا وازلین برای جلوگیری از خوردگی استفاده کنید.
– از جا به جایی زیاد باطری پرهیز کنید. در هنگام پر کردن خانه ها از آب اسید مراقب باشید . ریختن آب اسید بر روی بدنه خودرو باعث پوسیدگی آن می شود.
7- برای جا زدن بست ها از آچار استفاده کنید و هرگز با ضربه زدن سعی نکنید بست ها را جای خودشان بزنید.
– بررسی ارتفاع سطح مایع الکترولیت را در مناطق گرمسیر یا فصل تابستان 2 هفته یکبار و در مناطق سردسیر یا فصل زمستان ماهی یکبار بررسی نمائید.
– سطح الکترولیت نباید پر پر و یا خالی باشد (حدود 10 میلی لیتر روی سطح صفحات کافی است)
در باتری هایی که دارای پوسته نیمه شفاف هستند سطح آب باتری را می توان از بیرون مورد بررسی قرار داد.
– برای این کار باید درپوش خانه های باتری را از روی آن باز نموده و سطح آب باطری در هر یک از خانه ها باید تا ارتفاع پائین حلقه شکاف دار داخلی یا ارتفاع علامت بر روی پوسته باتری درنظر گرفته شود.
– در صورتی که میزان آب باطری در سلول ها یا همان خانه های باطری زیاد باشد ممکن است شارژ باطری سبب پاشیدن آن به زیر درب موتور شده و خسارات جدی را به رنگ باعث شود.
– در صورت پایین بودن سطح مایع ،فقط آب مقطر به آن اضافه نمائید.
– از اضافه کردن مواد شیمیایی یا قرص به داخل باطری خودداری کنید.
– خانه های باطری کاملا جدا از هم ساخته شده اند. بررسی ارتفاع سطح آب باتری در هر یک از آنها باید بطور جداگانه صورت گیرد.
– سوراخ درپوش باطری را بررسی کنید تا روزنه آن باز باشد.
– از وارد کردن ضربه به باطری یا سرباطری ها جدا بپرهیزید.
شارژ باطری با آمپر بالا و گرفتن جریان زیاد مثلا استارت زدن طولانی عمر باطری را کاهش می دهد.
– قطب های باطری را به هم اتصال ندهید این کار موجب ترکیدن باطری یا صدمه به آن می شود.
– زیر باطری یک تیوب قرار دهید و بست های آن را محکم کنید.
چون ضربه های وارده باعث خرابی باطری می شود.
– در هنگام باز کردن باطری از روی خودرو ابتدا کابل منفی و بعد مثبت را جدا کنید.
– در هنگام بستن باطری بر روی خودرو ابتدا کابل مثبت و بعد منفی را ببندید.
– سرباطری منفی را خیلی سفت نکنید تا در صورت لزوم و اضطرار بتوان آن را جدا نمود.
– خوردگی قطبین باطری که ناشی از عدم تمیز کردن و شستن به موقع است.
– اگر میزان آب باطری درون محفظه در دوره های زمانی کوتاه بخار شود و آب باطری کاهش یابد؛ احتمالا آفتامات خراب می باشد.
– از نزدیک کردن هرگونه شعله و یا جرقه به سلولهای باطری با درب باز خودداری کنید.
– این عمل می تواند عواقب خطرناکی از جمله انفجار و آتش سوزی در پی داشته باشد.
– در هنگام جوشکاری بر روی خودرو، موتور را خاموش کرده و اتصالات باطری را از قطبین آن جدا کنید.
– از تماس پوست و لباس با آب باطری اجتناب کنید.
– باطری هایی که تاکنون شارژ نشده و مایع الکترولیت آنها ریخته نشده است امکان انبار برای مدت طولانی را دارند.
– باطری های اتمی موجود بازار به تناسب و میزان آمپر نیازی به نگهداری از نظر سطح مایع الکترولیت ندارد.
ممنونم ، بسيار آموزنده بود