نحوه ی انبارش و نگهداری باطری ماشین
دسامبر 28, 2014
ساختار باطری ماشین
دسامبر 31, 2014

نکاتی درباره الکترولیت و اسید باطری خودرو

 

 

الکترولیت در یک باطری معمولی اسیدی – سربی انباره ای، محلولی رقیق از اسید سولفوریک است. یک باتری کاملا شارژ شده با چگالی ویژه 1.265 درجه (وزن مخصوص) که برای کار در 80 درجه فارنهایت (26.7 درجه سانتیگراد) تنظیم شده است، تقریبا از نظر وزنی شامل 36 درصد اسید سولفوریک است و از نظم حجم 25 درصد آن را اسید سولفوریک تشکیل می دهد. مابقی الکترولیت از آب تشکیل شده و چگالی ویژه اسید سولفوریک خالص (غلیظ شده) 1.835 است. اسید سولفوریک موجود در الکترولیت یکی از اجزای ضروری برای ایجاد واکنش های شیمیایی است که درون باتری رخ می دهد.

الکترولیت منبع تامین کننده سولفات (SO4) است که با مواد فعال صفحات باتری ترکیب می شود و همچنین الکترولیت وظیفه هدایت جریان الکتریکی از صفحه ای به صفحه دیگر را به عهده دارد. هنگامی که قطب های باتری به یک منبع بارگیری الکتریکی بیرونی متصل می شوند، سولفات با مواد فعال صفحات مثبت و منفی ترکیب می شود و سولفات سرب (PbSO4) را تشکیل می دهد و به این ترتیب انرژی الکتریکی را آزاد می نماید. الکترونها از قطب منفی به طرف مصرف کننده بار الکتریکی (همچون چراغ های جلوی خودرو) جریان می یابند و سپس به طرف قطب مثبت باز می گردند.

 

 

چگالی باطری ماشین

 

چگالی ویژه (وزن مخصوص) واحد سنجش و اندازه گیری تعیین درصد و مقدار اسید سولفوریک الکترولیت است. امروزه برای اغلب باتری های 12 ولت کاملا شارژ شده پیشنهاد می شود از چگالی ویژه 1.265 درجه که برای کار در 80 درجه فارنهایت  (26.7 سانتیگراد) تنظیم شده است استفاده گردد.
همیشه اسید را درون آب بریزید و این کار را آهسته انجام دهید. هرگز آب را درون اسید نریزید زیرا سبب می شود که الکترولیت به طرز وحشتناکی به اطراف پاشیده شود و علاوه براین حرارت زیادی نیز تولید شود. (به ویژه هنگام مخلوط شدن اسید غلیظ با آب). هنگامی که اسید را اضافه کردید، مایع را به طور مداوم و پیوسته تکان دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *