لوگو امداد باتری غلامی

چرا باتری ماشین خالی می شود

دلایل خالی شدن باطری خودرو

علل دشارژ باتری خودرو

 

یکی از شایعترین دلایلی که می تواند مانع از روشن شدن موتورگردد، باتری مرده یا تخلیه شده است. این قسمت از خودرو که اغلب نادیده گرفته می شود. یکی از مهم ترین قسمت های خودرو است که وظیفه تامین برق مورد نیاز برای استارت و دیگر وسایل برقی خودرو را انجام می دهد. برای شناخت دلایل تخلیه باتری خودرو با ما همراه شوید.

با از بین رفتن باتری و تخلیه  آن، روشن شدن موتور تقریبا غیرممکن خواهد بود. سوالی که اینجا مطرح می شود این است که چرا باتری کم کم شارژ خود را از دست می دهد. در ادامه به توضیح 8 مورد از دلایلی که می توانند باعث تخلیه ی باتری خودرو گردند می پردازیم.

 

نحوه ی استفاده از خودرو

تخلیه باتری خودرو دشارژ باطری ماشیناهمیتی که شما در بررسی قسمت های مختلف اتومبیل می دهید، می تواند در سالم بودن باتری موثر باشد. همیشه مواردی وجود خواهد داشت که باعث بروز ایراد در باتری شود.

به عنوان مثال ممکن است چراغ های جلو ماشین را روشن بگذارید. همچنین ممکن است در لحظه خروج از اتومبیل چراغ درون کابین مسافران را خاموش نکنید. این موارد نمونه هایی از نحوه ی استفاده از خودرو است که می تواند در تخلیه ی شارژ باتری موثر باشد.

تنها مشکلی که وجود دارد این است که تمام این قسمت ها از برق باتری استفاده می کنند. در این حالت باتری ماشین یک شبه تخلیه می شود.

زیرا این اجزای الکتریکی در تمام شب کار می کنند. برخی از وسایل نقلیه مدرن، مجهز به سیستم های هشدار دهنده ای هستند که در صورت روشن ماندن دستگاهی در خودرو، به او اخطار می دهند.

 

سیستم شارژ معیوب

زمانی که رانندگی می کنید، اجزای الکتریکی اتومبیل قدرت مورد نیاز خود را از طریق دینام تامین می کنند. در عین حال، این قطعه علاوه بر تامین انرژی تجهیزات خودرو وظیفه شارژ باتری را نیز بر عهده دارد. اگر در عملکرد این سیستم مشکلی بوجود آید، می تواند موجب تخلیه شارژ باتری گردد.

همین طور ممکن است که تخلیه باتری بخاطر آلترناتور نباشد و سایر مؤلفه هایی که موجب شارژ باتری می شوند مشکل ساز شوند. به عنوان مثال، تسمه های فرسوده یا کمربندهای سست می توانند عملکرد آلترناتور را در هنگام شارژ باتری تحت تاثیر قرار بدهند. از این رو، اگر باتری اتومبیل هنگام رانندگی تخلیه  شارژ شود، حتما در سیستم شارژ وسیله نقلیه مشکلی وجود دارد.

 

مشکلات برقی

برخی از اجزای ماشین وجود دارد که باید 24 ساعته کار کنند. به عنوان مثال، سیستم امنیتی اتومبیل باید بصورت شبانه روزی کار کند. به همین دلیل این سیستم بصورت شبانه روزی در حال مصرف برق از باتری است.

علاوه بر این سیستم های دیگری نظیر رادیو و ساعت خودرو نیز می توانند در زمان خاموش بودن موتور، از انرژی باتری مصرف کنند. همه این دستگاه ها برای حفظ عملکرد خود به باتری متکی هستند.

تخلیه ی واقعی باتری زمانی خود را نشان می دهد که خودرو دارای فیوزهای معیوب، سیم کشی یا اتصالات معیوب باشد. این نواقص سیستم برقی می تواند بصورت شبانه روزی برق باتری را بصورت تدریجی تخلیه کند.

 

دیود معیوب

خالی شدن باطری ماشینهمانطور که گفته شد، آلترناتور یکی از قطعات مهم خودرو است که دو وظیفه ی اساسی را در خودرو انجام می دهد. این دستگاه در هنگام کار، وسایل الکتریکی موجود در خودرو را شارژ می کند. همین طور باتری را نیز شارژ می کند.

در مواردی که دیود موجود در آلترناتور خراب شود، اگرچه موتور از قبل خاموش شده است ولی دیود تامین انرژی سیستم های برقی را از طریق باتری ادامه می دهد. به همین دلیل از آنجا که باتری ماشین تخلیه شده است، نمی توان موتور خودرو را روشن کرد.

 

شارژ کوتاه باتری

این مورد به عملکرد دوم آلترناتور که شارژ مجدد باتری است، بر می گردد. باید این نکته را بدانید که آلترناتور باید زمان لازم جهت شارژ باتری را داشته باشد. تنها راهی که می توانید آلترناتور را در حال کار نگه داشت، این است که با وسیله نقلیه به مدت طولانی تری رانندگی کرد.

اما اگر از آن نوع افرادی هستید که از وسیله نقلیه خود برای پیمودن مسافت های کوتاه استفاده می کنید، به احتمال زیاد این کار باعث تخلیه باتری خودرو خواهد شد.

اگر موتور را قبل از اینکه آلترناتور بتواند باتری را مجددا شارژ کند، خاموش کنید در این صورت باتری بدون اینکه شارژ شود، همچنان تخلیه می شود.

 

دمای بالا

دمای بالای باتری می تواند باعث ایجاد بلورهای سولفات سرب در باتری ماشین شود. دلیل این اتفاق می تواند به خاطر زمان شارژ طولانی باتری باشد که باعث کوتاه شدن عمر باتری و خرابی آن می گردد.

سولفاته شدن در باتری ها، می تواند تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی را مختل کند. از آنجا که باتری مدت زمان زیادی را برای شارژ شدن نیاز دارد، ممکن است تا زمانی که موتور را خاموش می کنید، بطور کامل شارژ نشود. این موضوع نیز می تواند موجب افزایش اندازه ی بلورهای سولفات درون باتری گردد که عملکرد باتری را کاهش می دهد.

 

باتری فرسوده یا کابل های باطری سست

خوردگی و فرسوده شدن صفحات درون باتری می تواند یکی از دلایل عمده تخلیه شدن باتری وسیله نقلیه باشد. زنگ زدن یکی از عوامل تأثیرگذار در ترکیب مواد شیمیایی موجود در باتری و تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی است.

به عبارت دیگر، خوردگی می تواند مانع از شارژ مجدد باتری بطور کامل شود. همین طور بهتر است سالم بودن کابل های متصل به باتری را از هرگونه خوردگی بررسی کنید.

اگر علامتی از خوردگی را روی آنها مشاهده کردید، باید در اسرع وقت آن را تمیز کنید. کابل های شل باطری، می توانند در هنگام استارت زنی موتور مشکل ایجاد کنند. هرچند رفع چنین مشکلی بسیار آسان است.

 

باتری قدیمی یا ضعیف

همه وسایلی که تا به حال ساخته شده اند، دارای تاریخ انقضا هستند. حتی جدیدترین و پیشرفت های فن آوری باتری خودرو، هنوز نتوانسته اند سیستمی را ابداع کنند که بتواند به مدت زیادی عمر کند. دلیل آن بسیار ساده است، گذشت زمان عواملی را به همراه دارد که می تواند دوام این دستگاه ها را تضعیف کند.

بیشتر باتری ها با طول عمر حدود 3 تا 4 سال به بازار عرضه می شوند. با این حال، میزان این عدد بر شرایط و حالت رانندگی نیز بستگی دارد. بدون نگهداری صحیح و عادات نامناسب رانندگی، نمی توان انتظار داشت که باتری بتواند به مدت طولانی تری کار کند.

با وجود اینکه باتری ماشین ممکن است هنوز در وضعیت خوبی قرار داشته باشد. باید اطلاعات دقیقی در مورد نحوه رسیدگی به آن داشته باشیم. این امر می تواند به شما در ایجاد اقدامات پیشگیرانه کمک کند.

 

021-55363510

 

021-55363511

 

دیدگاه شما

رسانه های همکار
لوگو آپارات برای اشتراک ویدیو
فروشگاه اینترنتی بازار باتری
لوگو امداد باتری غلامی
استفاده از مطالب مجله امداد باتری غلامی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام امداد باتری غلامی و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین امداد باتری غلامی تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.