لوگو امداد باتری غلامی

تاریخ تولید باتری خودرو را از کجا متوجه شویم

تشخیص تاریخ تولید و انقضا باتری خودرو

نکات طلایی درباره تاریخ تولید باطری ماشین

 

تاریخ تولید باتری ماشین از مهترین مسائل در زمان خرید باتری مناسب برای خودرو به شمار می رود. اما در هنگام خرید باتری، به تاریخ تولید باتری توجه کنیم؟ شاید این سوال برای شما هم پیش آماده باشد که آیا تاریخ تولید باتری خودرو مهم است؟ و از فروشندگان شنیده باشید که هنگام فروش باتری خودرو روی تاریخ تولید باتری تاکید می کنند و بسیار مشاهده شده که اکثر زیرفروشان، باتری تاریخ گذشته را به فروش گذاشتند.

 

آیا دانستن تاریخ تولید باتری ماشین اهمیت دارد؟

به لحاظ علمی و فنی، از زمانی که الکترولیت باتری بین پلیت های باتری قرار گیرد عملاً عمر مفید باتری آغاز می شود. البته این نظریه به جنس پلیت یا همان صفحات باتری بسیار بستگی دارد.

راهنمای تشخیص تاریخ ساخت و تولید باتری خودرودر باتری هایی که میزان آنتیموان بالا باشد اثر تخریبی الکترولیت نیز بالاتر بوده و صفحات زودتر تحت تاثیر قرار می گیرند. بنابراین تاریخ تولید باتری برای این نوع باتری ها مهم تر است. در مورد باتری هایی که دارای پلیت های کلسیوم یا سیلور کلسیوم هستند این اثر کمتر است و اهمیت تاریخ تولید کمتر می شود. به طور خلاصه تاریخ تولید باتری ماشین ، اهمیت دارد و خرید باتری که از تاریخ تولید آن بیش از یکسال گذشته باشد اشتباه است.

 

چرا دانستن تاریخ تولید باتری های ایرانی مهمتر از باتری های خارجی است؟

باتری های خارجی دارای جنس صفحات بهتر و مقاوم تری نسبت به باتری های ایرانی هستند لذا گذر زمان (کمتر از یکسال) تاثیر زیادی روی باتری خارجی ندارد.
تاریخ اتمام گارانتی باتری های ایرانی در خود کارخانه تعیین می شود. ولی در مورد کالاهای خارجی از زمان خرید ۶ الی ۱۲ ماه ضمانت برای مشتری ثبت می شود.

باتری های ایرانی از زمانی که از کارخانه خارج می شوند معمولا دارای ۱۴ الی ۱۶ ماه ضمانت هستند به این معنی که فروشنده ۲ الی ۴ ماه فرصت دارد باتری را به فروش برساند تا مشتری از حداقل یکسال گارانتی باتری بهره مند شود. یعنی باتری ایرانی برای خودرو های سواری شخصی، باید حداقل یکسال ضمانت تعویض داشته باشد. دشارژ خود به خودی در باتری های خارجی بسیار پایین است و تا یکسال خواب، دشارژ نمی شود که این مزیت در باتری های ایرانی دیده نمی شود.

 

باتری ایرانی تاریخ گذشته

با توجه به موارد بالا مخصوصاً مورد دوم، اگر خریدار باتری ایرانی هستید حتما باید به تاریخ باتری دقت کنید. زیرا در صورت خرید باتری تاریخ گذشته، نمی توانید از یکسال خدمات گارانتی باتری خود، بهره مند شوید. داستان اکثر زیرفروشی ها هم همین است.

وقتی تاریخ تولید باتری ماشین بگذرد مثلاً باتری ایرانی ۶ ماه کنار مغازه فروشنده بماند در بهترین حالت فقط ۱۰ ماه دیگر ضمانت باقی مانده است. بنابراین فروشنده اقدام به زیر فروشی کرده تا به هرقیمتی که شده باتری را رد کند. پس دقت کنید و فریب زیرفروشان را نخورید.

از مطالب بالا فهمیدیم که برای باتری ایرانی حداکثر ۳ ماه و برای باتری خارجی حداکثر ۱۲ ماه از تاریخ تولید گذشته باشد، مشکلی ندارد و خرید مطمئنی خواهید داشت.

 

تاریخ تولید باتری ماشین را چگونه متوجه شویم؟

در مورد باتری های ایرانی که معمولاً به صورت تاریخ شمسی روی بدنه باتری ذکر می شود ولی آنچه که اهمیت دارد تاریخی است که در کارت گارانتی ذکر شده است. در تمامی باتری های ایرانی تاریخ اتمام گارانتی در کارت گارانتی ذکر شده لذا باتری که زیر ۱۲ ماه از ضمانت آن باقی مانده یعنی تاریخ گذشته است و هرگز خریداری نکنید.

تشخیص تاریخ تولید باتری ماشیناما در مورد باتری های خارجی که فاقد کارت گارانتی هستند و اگر هم کارت داشته باشند تاریخ اتمام از لحظه خرید ۶ الی ۱۲ ماه فعال می شود. بنابراین می بایست از روی کد روی بدنه باتری، تاریخ تولید باتری را بدست آورید. باتری های خارجی موجود در ایران شاید بیش از صد ها برند مختلف باشند ولی تمامی این برند ها محدود به تولید چند کارخانه ترکیه ای، کره ای و چینی می باشند.

بعنوان مثال برند های پوما، شارک، سین، دوان، تریکس، دوو، یونی کار و … همگی تولید شرکت دلکور (DELKOR) کره می باشند و تفاوت آنها تنها در برند آنها است و به لحاظ کیفیتی کاملا مشابه هم هستند. در نتیجه در قسمت ذیل نحوه خواندن تاریخ باتری های کره ای، با نام شرکت تولید کننده آنها آمده است و تمامی برند های تولیدی آن شرکت مشابه هم بوده و نحوه قرائت تاریخ یکی میباشد.

 

تاریخ تولید باتری های دلکور و اطلس Delkor and AtalsBX کره

تمامی برندهای کمپانی ATLASBX ( اطلس بی ایکس ) و DELKOR ( دلکور ) ساخت کره

  • به طور مثال عبارت ۴MKD۰۶ روی بدنه باتری شما حک شده است در این حالت
  • کاراکتر اول (یعنی ۴) نشان دهنده سال تولید آن (یعنی ۲۰۱۴) می باشد.
  • کاراکتر دوم (یعنی M) نشان دهنده ماه تولید است. ماه تولید از A تا M درج میشود وکه در آن A برای ماه اول و B برای ماه دوم و … M برای ماه دوازدهم است.
  • لازم به ذکر است که در درج ماه تولید از حرف I به دلیل شباهت آن با عدد ۱ استفاده نمی شود.
  • کاراکتر سوم (یعنی K) نشان دهنده خط تولید در کارخانه است. (به منظور سهولت در پیگیری های فنی)
  • کاراکتر چهارم (یعنی D) نشان دهنده شیفت تولید در کارخانه است. (به منظور سهولت در پیگیری های فنی)
  • کاراکتر پنجم و ششم (یعنی ۰۶) نشان دهنده روز تولید آن (یعنی ششمین روز) می باشد.

 

تاریخ تولید و انقضاء باتری برندهای گلوبال GLOBAL کره

به طور مثال عبارت KD۴M۰۶ روی بدنه باتری شما حک شده است ؛ در این حالت دو کاراکتر مربوط به خط و شیفت تولید در ابتدا می آید و ما بقی موارد هم در ادامه و به ترتیب سال، ماه و روز تولید دقیقاً همانند کارخانه های DELKOR و ATLASBX (دلکور و اطلس بی ایکس) درج می شود.

 

تاریخ تولید و انقضای باطری برندهای سولایت SOLITE  کره
  1. بطور مثال عبارت VCW۶K۴H روی بدنه باتری شما حک شده است در این حالت
  2. کاراکتر اول (یعنی V) نشان دهنده کارگاه تولیدی کارخانه است. (به منظور سهولت در پیگیری های فنی)
  3. کاراکتر دوم (یعنی C) نشان دهنده خط تولید در کارخانه است. (به منظور سهولت در پیگیری های فنی)
  4. کاراکتر سوم (یعنی W) و کاراکتر چهارم (یعنی ۹) روی هم نشان دهنده روز تولید می باشند. بطوریکه حرف (با توضیحات زیر) نمایانگرعدد اول در روز تولید است و عدد بعد از آن نشان دهنده عدد دوم در روز تولید می باشد. W: ۰ X: ۱ Y: ۲ Z: ۳
  • یعنی در مثال فوق W۶ نمایانگر روز ۰۶ است.
  • کاراکتر پنجم (یعنی K) نشان دهنده ماه تولید باتری می باشد که در این کمپانی نحوه قرائت با دیگر کمپانی های کره ای (که همگی به یک شکل یعنی از A تا M به غیر از I می باشند) تفاوت دارد و به صورت زیر می باشد:
  • نمادهای ماه های تولید باتری : I:۱ J:۲ K:۳ L:۴ M:۵ N:۶ O:۷ P:۸ Q:۹ R:۱۰ S:۱۱ T:۱۲
  • کاراکتر ششم نشان دهنده سال تولید باتری می باشد. مثل دیگر کمپانی ها که در مثال بالا ۴ نشان دهنده سال ۲۰۱۴ می باشد.
  • کاراکتر هفتم (در صورت وجود) اگر آخر شماره سریال باتری حرف H باشد یعنی باتری در شیفت شب ساخته شده است و اگر نباشد در شیفت روز ساخته شده است.

 

تاریخ تولید باطری های دونگا DONGA کره

نحوه خواندن تاریخ انقضای باتری ماشینبه طور مثال عبارت ۴K۰۶AM روی بدنه باتری شما حک شده است در این حالت

  • کاراکتر اول (یعنی ۴) نشان دهنده سال تولید آن (یعنی ۲۰۱۴) می باشد.
  • کاراکتر دوم (یعنی K) نشان دهنده ماه تولید است. که نحوه درج و خواندن ماه تولید به همانند کمپانی های دیگر و بر حسب حروف الفبای انگلیسی می باشد.
  • کاراکتر سوم و چهارم (یعنی ۰۶) نشان دهنده روز تولید آن می باشد.
  • کاراکتر پنجم و ششم (یعنی AM) نشان دهنده خط و شیفت تولید در کارخانه است. (به منظور سهولت در پیگیری های فنی)

 

تمامی برندهای کمپانی MUTLU (موتلو) ساخت ترکیه

به طور مثال عبارت ۳۴۱۱۰۶ روی بدنه باتری شما حک شده است در این حالت

  • کاراکتر اول (یعنی ۳) نشان دهنده خط تولید آن است.
  • کاراکتر دوم (یعنی ۴) نشان دهنده سال تولید است. در مثال فوق ۲۰۱۴ می باشد.
  • کاراکتر سوم و چهارم (یعنی ۱۱) نشان دهنده ماه تولید آن می باشد.
  • کاراکتر پنجم و ششم (یعنی ۰۶) نشان دهنده روز تولید است.

 

باطری های تولیدی کمپانی INCI AKU (اینجی آکو) ساخت ترکیه
  • به طور مثال عبارت ۲۰۵۴۳ روی بدنه باتری شما حک شده است در این حالت
  • کاراکتر اول و دوم و سوم (یعنی ۲۰۵) همراه با هم نشان دهنده روز تولید در سال می باشد (یعنی در مثال فوق دویست و پنجمین روز از سال).
  • کاراکتر چهارم (یعنی ۴) نشان دهنده سال تولید است. در مثال فوق ۲۰۱۴ می باشد.
  • کاراکتر پنجم (یعنی ۳) نشان دهنده خط تولید آن می باشد.

لازم به ذکر است که این کمپانی کاراکتر آخر (یعنی خط تولید) را همیشه درج نمی کند و گاهی محصولات خود را فقط با چهار کاراکتر اول روانه بازار می نماید.

دیدگاه شما

رسانه های همکار
لوگو آپارات برای اشتراک ویدیو
فروشگاه اینترنتی بازار باتری
لوگو امداد باتری غلامی
استفاده از مطالب مجله امداد باتری غلامی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام امداد باتری غلامی و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین امداد باتری غلامی تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.