لوگو امداد باتری غلامی

تاثیر دما و گرانروی روغن بر عملکرد استارت زدن موتور

تاثیر دما و گرانروی روغن بر عملکرد استارت زدن موتور

بررسی تاثیر دما بر استارت خودرو

 

توان باتری ماشین در هوای سرد به نحو قابل ملاحظه ای کاهش می یابد. زیرا هوای سرد تاثیر کند کننده بر عملکرد الکتروشیمیایی باتری دارد.

مقایسه تصویری ذیل، نشان دهنده میزان کاهش تاثیر دما بر استارت خودرو چگونه است. که دما از 80 درجه فارنهایت (معادل 26/7 درجه سانتی گراد) کاهش می یابد. و به 32 درجه فارنهایت (معادل صفر درجه سانتی گراد) یا صفر درجه فارنهایت (معادل 17/8- درجه سانتی گراد) می رسد.

 

مقایسه توان استارت زدن بالقوه یک باتری کاملاً شارژ شده در دماهای مختلف

شکل فوق، مقایسه توان استارت زدن بالقوه یک باتری کاملاً شارژ شده در دماهای مختلف

 

با توجه به طول میله های افقی نمودار فوق، مشخص می شود. حتی باتری کاملاً شارژ شده که در شرایط مطلوب قرار دارد نیز فقط در حدود دو پنجم توان استارت زدن مربوطه اش در وضعیت مربوط به 80 درجه فارنهایت (معادل 26/7 درجه سانتی گراد)، در وضعیت مربوط به صفر درجه فارنهایت (معادل 17/8- درجه سانتی گراد) قابل دسترسی و مهیاست. سفت بودن روغن موتور باعث می شود که بار الکتریکی بیشتر برای استارت زدن خودرو مصرف شود.

 

رابطه توان استارت زدن در تابستان

شکل ذیل رابطه توان استارت زدن خودرو را در دماهای مربوط به تابستان، دمای انجماد، (برای موتوری که از روغن چند ویسکوزیته کارتر 10w – 30/SAE استفاده می کند) نشان می دهد.

3

شکل فوق، مقایسه توان مورد نیاز برای استارت زدن موتور در وضعیتی که از روغن 10w – 30 / SAE (در دماهای مختلف ) استفاده شود.

 

  • موتور در صفر درجه فارنهایت معادل 17/8- درجه سانتی گراد تقریباً دوبرابر بیشتر به توان لازم برای استارت زدن نیاز دارد. (نسبت به 80 درجه فارنهایت معادل 26/7 درجه سانتی گراد).
  • در صورت کاهش دما از 80 درجه فارنهایت (معادل 26/7 درجه سانتی گراد) به صفر درجه فارنهایت (معادل 17/8- درجه سانتی گراد) و نیز استفاده از روغن 20w / S A E ویژه زمستان و تک ویسکوزیته (Single – Viscosity) ، نیاز موتور در زمینه توان لازم برای استارت زدن تقریباً از یک دوم به دو برابر افزایش می یابد.

 

تاثیر سرمای صفر درجه در ظرفیت باتری ماشین

تاثیر سرمای صفر درجه فارنهایت (معادل 17/8- درجه سانتی گراد) در جهت کاهش ظرفیت باتری به دو پنجم نیروی نرمال و معمول خود است. و دوبرابر شدن بار الکتریکی بر اثر استفاده از روغن سفت (تحت شرایط هوای گرم) درک بهتری از کارکرد باتری ماشین در شرایط هوای سرد به دست می دهد و موید نگهداری باتری در شرایط نزدیک به شارژ کامل در هوای سرد می باشد.

 

اهمیت نگهداری باتری شارژ شده

اهمیت نگهداری یک باتری کاملاً شارژ شده در شکل ذیل نشان داده شده است. در شکل ذیل به مقایسه توان قابل دسترسی برای استارت زدن در دماهای مختلف پرداخته ایم. (در یک باتری که در وضعیت کاملاً شارژ شده با چگالی ویژه 1/265 قرار دارد، نیمه شارژ شده با چگالی ویژه 1/190 و تقریباً دشارژ شده با چگالی ویژه 1/155 ).

 

باطری ماشین دشارژ شده

توجه داشته باشید که یک باتری تقریباً دشارژ شده در صفر درجه فارنهایت (معادل 17/8- درجه سانتیگراد) کمتر از یک دهم نیروی موجود برای استارت زدن یک باتری کاملاً شارژ شده در شرایط 80 درجه فارنهایت (معادل 26/7 درجه سانتی گراد) را داراست.

این مطلب تایید می نماید که چرا نگهداری باتری های به صورت کاملاً شارژ شده، امری عاقلانه است. لذا پیشنهاد می شود هنگامی که چگالی کاهش یافته و به 1/225 یا کمتر رسید، باتری را مجدداً شارژ نمایید.

یک باتری دشارژ شده که چگالی ویژه آن به 1/100 یا کمتر کاهش یافته است نمی تواند یک موتور را در هر دمایی استارت بزند.

 

توانایی در استارت زدن موتور در 80 درجه فارنهایت

چگالی های فوق که تحت عنوان «نیمه شارژ» و تقریباً «دشارژ شده» طبقه بندی شده اند، به توانایی در مورد استارت زدن موتور در 80 درجه فارنهایت (معادل 26/7 درجه سانتی گراد) مربوط هستند. مبنای آنها بر ظرفیت ذخیره دشارژ در 80 درجه فارنهایت (معادل 26/7 درجه سانتیگراد) گذارده نشده است.

یک باتری که با جریان کمتر دشارژ شده است (مربوط به یک بار الکتریکی مانند سرعت ظرفیت ذخیره) باید با توجه به چگالی مربوطه اش که تقریباً 1/190 است؛ به عنوان «نیمه دشارژ شده» در نظر گرفته شود و چنانچه چگالی ویژه آن در 80 درجه فارنهایت معادل 26/7 درجه سانتی گراد، 1/120 باشد، باید به عنوان «باتری دشارژ شده» در نظرگرفته شود.

 

توانایی در استارت زدن موتور در 80 درجه فارنهایت

توانایی در استارت زدن موتور در 32 درجه فارنهایتتوانایی در استارت زدن موتور در صفر درجه سانتی گراد

شکل فوق، مقایسه نشان دهنده این است که چگونه وضعیت های شارژ در دماهای مختلف توان استارت زدن را تحت تاثیر قرار می دهند. (درصدهای نشان داده شده با ظرفیت مربوط به وضعیت شارژ کامل در 80 درجه فارنهایت معادل 26/7 درجه سانتی گراد مقایسه شده اند که وضعیت شارژ کامل در 80 درجه فارنهایت معادل 100% در نظر گرفته شده است.

دیدگاه شما

رسانه های همکار
لوگو آپارات برای اشتراک ویدیو
فروشگاه اینترنتی بازار باتری
لوگو امداد باتری غلامی
استفاده از مطالب مجله امداد باتری غلامی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام امداد باتری غلامی و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین امداد باتری غلامی تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.