لوگو امداد باتری غلامی

شارژ مجدد باطری ماشین

شارژ دوباره باتری خودرو

بررسی مراحل شارژ دوباره باتری خودرو

 

علاوه بر رعایت موارد ایمنی کلی، رعایت این موارد نیز جهت شارژ دوباره باتری خودرو ضروریست :

  • هرگز در صورتی که موتور روشن است اتصال کابل باتری را قطع نکنید، به دلیل اینکه باتری مثل یک فیلتر برای سیستم الکتریکی عمل می کند.
  • الکتریسیته فیلتر نشده (pulsating DC) می تواند خسارات غیر قابل جبرانی را به وسایل الکتریکی گرانقیمت همچون کامپیوتر، رادیو، سیستم شارژ و … وارد نماید.
  • سطح الکترولیت را بررسی کنید و قبل از شارژ از عدم یخ زدگی آن اطمینان حاصل کنید.
  • هرگز، در صورتی که الکترولیت بالای صفحات را پوشانده به آن آب اضافه نکنید.
  • به دلیل این که امکان دارد در طی فرایند شارژ، الکترولیت گرم شده و منبسط شود و فوران کند. بعد از این که شارژ کامل شد مجدداً سطح الکترولیت را بررسی کنید.

رعایت موارد ایمنی هنگام شارژ باطری خودرو

  • قبل از عمل شارژ درپوش های باتری را باز کنید.
  • در مناطقی که تهویه مناسب دارند عمل شارژ را انجام دهید و عینک محافظت کننده چشم بزنید.
  • سیگار نکشید، جرقه یا شعله ایجاد نکنید. زیرا هنگامی که باتری شارژ می شود گازهای مشتعل شونده ای از آن خارج می شود.
  • اگر باتری از نوع باطری سیلد است، آن را با جریانی بیش از 25 آمپر شارژ نکنید.
  • شارژ کردن دوباره باطری ماشینبه دستورات تولید کننده شارژر جهت اتصال و جدا کردن کابل ها و عملیات شارژ توجه کرده و آنها را اجرا کنید تا امکان آتش سوزی کاهش یابد.

دیگر نکات ایمنی

  • معمولاً باید قبل از اتصال یا جدا کردن کابل ها به باتری دستگاه شارژ را خاموش کرد.
  • اگر باتری گرم شده یا شدیداً از آن گاز خارج می شود یا الکترولیت از آن فوران می کند، شارژر را موقتاً خاموش کنید یا میزان جریان شارژ را کاهش دهید.
  • مطمئن باشید در شارژ اتومبیل با یک شارژر خارجی با ولتاژ بالا خسارتی به سیستم الکتریکی نخواهد رسید. حتی اگر احتمال کمی هم وجود دارد کابل منفی باتری را قبل از اتصال شارژر به باتری از آن قطع کنید.

معمولاً هنگامی که اتومبیل با یک باتری کمکی استارت شد، باتری شروع به شارژ شدن می کند. اما هرگز ممکن نیست بتواند باتری را کاملاً شارژ کند!

مدت زمانی که طول می کشد تا یک باتری به طور کامل شارژ شود به مقدار دشارژ آن، مقدار اضافی جریان که به باتری برگردانده می شود، مدت زمانی که موتور کار کرده، RPM و دما بستگی دارد. آلترناتور توسط تولید کننده اتومبیل برای تحمل بیشترین مقدار بار جانبی از باتری در اتومبیل به کار برده شده است.

 

مثالی در مورد شارژ باتری

مثلاً، اگر 300 آمپر در مدت 10 ثانیه برای روشن کردن یک اتومبیل، که شارژ باتری آن کامل است نیاز باشد. تقریباٌ مدت 5/2 دقیقه برای شارژ سیستم جهت جایگزینی توان با اعمال جریان 25 آمپر یا مدت 6 دقیقه با اعمال جریان 10 آمپر یا مدت 1 ساعت با اعمال جریان یک آمپر لازم است.

کاربرد چنین مثالی برای یک باتری دشارژ شده دارای RC ، 120 دقیقه ، تقریباً 86 برابر طولاتی تر از شارژ آن یا 5/3 ساعت در 25 آمپر، 7/8 ساعت در 10 آمپر یا 4/86 ساعت در یک آمپر طول می کشد.

اگر در اتومبیل چراغ اضافی، آمپلیفایر، دزدگیر، تلفن های سلولی یا دیگر لوازم و توقف و حرکت پشت سر هم وجود داشته باشد، امکان ندارد که دینام بتواند جریانی به اندازه کافی جهت نگهداشتن شارژ کامل باتری تولید کند و بنابراین نیاز به افزایش ظرفیت سیستم شارژ می باشد.

 

چراغ های خودرو

باید جمع بار کلیه چراغ ها، فن ها و لوازمی که در اتومبیل به کار می رود کمتر از 75% ماکزیمم جریان خروجی سیستم شارژ باشد، که حداقل 25% برای شارژ باتری موجود باشد.

یک روش بهتر برای شارژ باتریها استفاده از یک شارژر جریان ثابت خارجی است که برای فرستادن ماکزیمم 12% مقدار RC باتری تنظیم شده است و وضعیت شارژ را کنترل می کند.

برای باتری های کاملاً دشارژ شده، جدول زیر منتشر شده و مقادیر شارژ باتری و زمان شارژ آورده شده است:

 

شارژ سریع شارژ آرام مقدار ظرفیت ذخیره شده RC
2/5 ساعت با 20 آمپر 15 ساعت با 3 آمپر 80 دقيقه يا كمتر
3/75 ساعت با 20 آمپر 21 ساعت با 4 آمپر 80 تا 125 دقيقه
5 ساعت با 20 آمپر 22 ساعت با 5 آمپر 125 تا 170 دقيقه
7/5 ساعت با 20 آمپر 23 ساعت با 6 آمپر 170 تا 250 دقيقه
6 ساعت با 40 آمپر 24 ساعت با 10 آمپر بالاتر از 250 دقيقه

 

بهترین روش شارژ دوباره باتری خودرو چگونه است؟

بهترين روش شارژ‍، شارژ‍ آرام است كه توسط يك ولتاژ ثابت خارجی (یا شارژري با جريان كم) تامين شود. زیرا الكتروليت زمان بيشتري جهت نفوذ به صفحات پيدا مي كند. برای جلوگیری از آسیب دیدن یک باتری کاملاً دشارژ، جریان اعمالی باید کمتر از 1% مقدار CCA در طول اولین 30 دقیقه باشد.
با یک شارژر با جریان کم می توان یک جریان شدید ماکزیمم 30 آمپری، در مدت زمان کوتاه ماکزیمم 30 دقیقه ای به باتری های غیر سیلد اعمال کرد. سپس آن را به صورت نزولی تنظیم کرد تا اینکه وضعیت شارژ به 100% برسد. يك شارژر اتوماتيك باتري با ولتاژ ثابت، یک منبع تغذیه 15 ولتی تثبیت شده است که در مقدار 14.4 ولت و دمای26.7 درجه سلسيوس تنظیم شده است.

دمای محیط

اگر دماي محيط 0 درجه سلسيوس بود، ولتاژ شارژ را به مقدار 3/15 ولت برسانيد. اگر يك باتري بدون مراقبت و نگهداري را شارژ مي كنيد مقدار 0.2 ولت به آن اضافه كنيد.

اگر با يك شارژر نامطلوب اقدام به شارژ كنيد اين احتمال وجود دارد كه بيش از اندازه باتري را شارژ كند (over charge) و سبب به جوش رسيدن الكتروليت شود.

از شارژهای سریع با جریان سريع با جریان شدید براي شارژ باتريهای سولفاته یا شدیداً دشارژ شده استفاده نکنید. در اين شرايط يك جريان ثابت در حدود 1 تا 2 آمپر مدت 60 تا 120 ساعت لازم است. الكتروليت هرگز نبايد در هنگام شارژ به جوش بيفتد به دليل اين كه جريان زياد، تنها گرما و گازهاي مشتعل شونده ايجاد مي كند.

دیدگاه شما

رسانه های همکار
لوگو آپارات برای اشتراک ویدیو
فروشگاه اینترنتی بازار باتری
لوگو امداد باتری غلامی
استفاده از مطالب مجله امداد باتری غلامی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام امداد باتری غلامی و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین امداد باتری غلامی تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.