اگر بوی تازهای در کابین خودروی شما پخش میشود، احتمالاً یکی از قطعات خودرو دچار مشکل شده است. این بوها معمولاً به این معنی هستند که خودروی شما با بازده کمتری نسبت به حالت عادی کار میکند. حتی ممکن است دچار مشکل جدی شود. این مطلب به شما کمک میکند تا بوهای غیر عادی خودرو اشکال ایجاد شده را سریعتر برطرف کنید.
امکان دارد یکی از شلنگها شل شده و با قسمت داغ موتور برخورد کرده باشد. هرچه سریعتر قبل از اینکه کاملا ذوب شود آن را جدا کنید.<
چرخها را لمس کنید. اگر یک از آنها داغ بود، ممکن است لنت ترمز دچار چسبندگی شده باشد یا امکان دارد ترمز دستی بالا باشد.
ابتدا گِیج (میله ی اندازه گیری) روغن موتور را چک کنید. ممکن است روغن موتور رو به اتمام بوده و یا موتور در حال جوش آوردن بوده و آمپر آب خراب باشد.
اگر هیچ کدام از این موارد نبود، در اطراف موتور به دنبال نشت روغن به درون بلوک موتور یا منیفولد اگزوز باشید. گر روغن موتور مشکلی ندارد.
نوار مدرج روغن گیربکس را چک کنید. گاهی اوقات اشکال در عملکرد تعدیل کنندهی خلاء باعث میشود روغن گیربکس وارد موتور شده و در آن جا بسوزد. کم بودن سطح روغن گیربکس نیز میتواند باعث داغ شدن دندهها و ایجاد بوی سوختگی شود.
علت این بو می تواند روغن سوخته از ناحیهی موتور باشد. اما همچنین امکان دارد به دلیل ایراد در لولهی اگزوز زیر اتومبیل دود اگزوز از طریق کف به داخل خودرو وارد شده باشد.
<هشدار: دود اگزوز حاوی کربن مونوکسید بوده پس در صورت استشمام دود اگزوز در داخل خودرو پنجرهها را باز گذاشته و هر چه سریعتر نسبت به رفع این مشکل اقدام کنید.
آمپر آب را چک کرده تا مطمئن شوید خودرو در حال جوش آوردن نباشد.
این بو احتمالا از مبدل کاتالیست که بخشی از سیستم اگزوز است ناشی میشود. ممکن است این مبدل اشکال داشته باشد یا ممکن است ایراد از موتور باشد.
این بو ممکن است از یک مدار کوتاه الکتریک یا عایق روی سیم باشد که در حال سوختن است. زیر کاپوت را چک کنید. رانندگی در این شرایط خطرناک است پس به نزدیکترین تعمیرگاه مراجعه کنید یا از نیرو های امداد کمک بخواهید.
اگر در استارت زدن خودرو به مشکل برخوردهاید، احتمال دارد که بنزین بیش از حد به موتور وارد شده باشد. چند دقیقه صبر کنید و دوباره استارت بزنید.
اگر بو از داخل کاپوت می آید، انژکتور یا کاربراتور را چک کرده تا نشتی نداشته باشد. پمپ سوخت را نیز (در صورتی که داخل باک مخفی نیست) چک کنید.
سپس تمام سیمها و شلنگهای منتهی به باک را چک کنید. اگر پوسیده یا جدا شده باشند، بدون دیدن نشتی، بخار بنزین را استشمام خواهید کرد.
چک کردن زیر خودروی پارک شده بعد از یک شب می تواند در تشخیص این مشکل کمک کند. البته بنزین به سرعت تبخیر میشود به همین دلیل ممکن است فقط لکه آن بر روی زمین مشاهده شود.
هشدار: در هنگام چک کردن نشتی بنزین سیگار نکشید! بنزین به سرعت آتش گرفته و بخار بنزین می تواند منفجر شود. اگر بوی بنزین استشمام میکنید (و همان لحظه بنزین نزدهاید) منبع نشتی را پیدا کرده و سریعا مشکل را رفع کنید.