لوگو امداد باتری غلامی

تسمه دینام خودرو

تسمه دینام چیست و چه کاربرد و ویژگی هایی در انواع خودرو ها دارد

آشنایی با تسمه دینام ماشین

 

تسمه دینام با نام‌های تسمه کولر و تسمه هیدرولیک هم شناخته می‌شود. مجموعه‌ای از یک تسمه، هرزگرد و تسمه سفت‌کن است که سیستم‌های تهویه‌مطبوع، آلترناتور (دینام) و سیستم هیدرولیک فرمان برای کار کردن به آن نیاز دارند و نیروی مورد نیاز خود را از این تسمه تأمین می‌کنند. در برخی خودروها حتی واتر پمپ متعلق به سیستم خنک‌کننده‌ی پیشرانه نیز توان خود را از تسمه دینام می‌گیرد.

بنابراین تسمه دینام یک عضو حیاتی و مهم در خودرو محسوب می‌شود. زمانی‌که پیشرانه روشن می‌شود، تسمه دینام توسط میل‌لنگ به چرخش در می آید.  این چرخش را به قسمت‌های مورد نیاز نیز انتقال می‌دهد. بدون وجود تسمه یا در صورت آسیب دیدن آن ممکن است موتور خودرو حتی نتواند کار کند.

 

 

معرفی تسمه پروانه به زبان ساده

تسمه دینام یا پروانه که در بین صنعتگران با هر دو نام شناخته می شوند، در صنعت خودرو کاربرد فراوانی دارند و به لحاظ فنی زیر شاخه های تسمه های انتقال قدرت که به شکل وی شکل هستند تقسیم بندی می شوند. تسمه پروانه برای انتقال دادن نیروی قدرت موتور به اجزای مختلف ماشین مانند واتر پمپ، سیستم تهویه خوردرو و پمپ فرمان هیدرولیک مورد استفاده قرار می گیرد.

آشنایی با تسمه دینام ماشینتسمه دینام در تمام صنایع ماشین های سبک و سنگین و ماشین آلات معدنی به کار می رود. در برخی از ماشین ها یک تسمه برای چرخاندن دینام و یک تسمه برای چرخاندن کمپرسور بکار می رود. در بخی از ماشین ها هر دو وظیفه را انجام می دهد.

تقریباً ساختار تمام تسمه پروانه ها شبیه هم است و آنها به صورت ترکیبی از نخ یا الیاف پارچه ای و پلاستیک تولید می شود و لایه پلاستیک روی آن کشیده شده است .

همانطور که اشاره شد تسمه دینام ها نوعی از تسمه های انتقال قدرت که به صورت شیاری هستند می باشد.

 

زمان تعویض تسمه پروانه یا تسمه دینام

هیچ زمان دقیق یا حتی تقریبی را نمی توان برای تعویض تسمه پروانه و دینام خودرو عنوان کرد. یعنی نمی توان گفت که یک خودرو پس از چند هزار کیلومتر به تسمه های جدیدی نیاز دارد. زمان تعویض این تسمه ها به عوامل مختلفی بستگی دارد که کیفیت ساخت و مواد اولیه یکی از مهم ترین آنهاست.

همان طور که گفته شد خرابی تسمه موجب توقف شارژ باتری می شود که می توان آن را از طریق چراغ باتری متوجه شد.

خرابی یا پاره شدن تسمه پروانه نیز عملا به معنای از کار افتادن واترپمپ و عدم گردش جریان آب در موتور است. پس با فاصله چند دقیقه ای پس از پاره شدن این تسمه موتور خودرو شما جوش می آورد.

با توجه به اینکه پمپ فرمان هیدرولیک نیز نیروی خود را از تسمه پروانه تامین می کند، پس خرابی این تسمه به معنای ایجاد مشکل در کنترل فرمان هیدرولیک خواهد بود.

 

چند پیشنهاد برای جلوگیری از خرابی تسمه پروانه ای

پیش از آنکه چند راهکار ساده برای جلوگیری از خرابی تسمه را با هم بررسی کنیم باید یک نکته را یادآوری کرد. خرابی تسمه صرفاً مربوط به ماشین‌های ایرانی یا ارزان‌ قیمت نیست.

  1. از باتری‌های با ظرفیت بالا و حداقل ۶۵ میلی آمپرساعت در خودرو استفاده کنید.
  2. در شرایط عادی دور فن کولر را زیاد نکنید و آن را در درجه پایین قرار دهید.
  3. در زمان توقف ماشین یا در طول روز چراغ‌های اتومبیل را روشن نکنید.
  4. به‌صورت دوره‌ای شل یا سفت بودن تسمه تایم را با دست خود بررسی کنید.

 

021-55363510

021-55363511

 

دیدگاه شما

رسانه های همکار
لوگو آپارات برای اشتراک ویدیو
فروشگاه اینترنتی بازار باتری
لوگو امداد باتری غلامی
استفاده از مطالب مجله امداد باتری غلامی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام امداد باتری غلامی و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین امداد باتری غلامی تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.