نگهداری از خودرو راکد در فصل زمستان
راهکارهایی جهت نگهداری خودروهای راکد در زمستان
فوریه 12, 2019
بررسی وضعیت عملکرد باتری ماشین با استفاده از تستر بار
چگونگی بررسی وضعیت باطری ماشین با تستر بار
فوریه 18, 2019
Show all
قطعات و اجزای اصلی آلترناتور دینام خودرو

قطعات و اجزای اصلی آلترناتور دینام خودرو

قطعات و اجزای اصلی آلترناتور دینام خودرو

 

در مقالات قبلی به تعریف آلترناتور خودرو (دینام جدید) و همچنین مقایسه آن با دینام (قدیمی) پرداختیم این مقاله به بررسی قطعات و اجزای اصلی دینام آلترناتور می پردازد. دینام آلترناتور موتور، سطح ولتاژ باتری ماشین را حفظ می کند و باطری خودرو هم برق لازم برای چراغ ها، بخاری و لوازم جانبی دیگر ماشین را تامین می کند. دینام آلترناتور مثل یک ژنراتور عمل می کند که برق مورد نیاز را از طریق یک سیستم توربین مانند، تولید می نماید. باتری 12 ولتی ماشین فقط برق لازم برای روشن شدن ماشین را دارد. پس بدون وجود دینام آلترناتور، لازم است هر بار که ماشین روشن می شود باتری به صورت دستی شارژ شود. دینام آلترناتور، سه قسمت اصلی دارد که هر یک نقش خاصی را در شارژ شدن باتری ماشین بر عهده دارند. در ادامه به معرفی قطعات و اجزای اصلی دینام آلترناتور خواهیم پرداخت، با مطالعه ی این مقاله با ما همراه باشید.

 

روتور و استاتور

روتور و استاتور دینام آلترناتور، آهنرباهایی هستند که در داخل یک سیم پیچ مسی قرار دارند و با حرکتِ تسمه حرکت کرده و میدان مغناطیسی تولید می کنند. تسمه با یک پولی که به موتور وصل است حرکت می کند و باعث می شود تا روتور با سرعتی بالا چرخیده و میدان مغناطیسی ایجاد نماید. سپس استاتور ولتاژ و برق لازم را برای دیودها فراهم می سازد. برق تولید شده از نوع متناوب یا AC می باشد.

 

مجموعه دیودها

 

دیودها جریان متناوب یا AC را به جریان مستقیم یا DC که جریان مورد نیاز برای باتری ماشین است تبدیل می کنند. دیودها که سیستمی دو قطبی هستند اجازه می دهند تا جریان تولید شده در استاتور فقط در یک جهت جریان پیدا کند.

 

رگولاتور تنظیم کننده ولتاژ

 

رگولاتر تنظیم کننده ولتاژ قطعه ای برای محافظت از دینام آلترناتور در برابر نوسانات جریان برق است. تنظیم کننده های ولتاژ امروزی که به صورت داخلی نصب می شوند هم از باتری و هم از دینام آلترناتور محافظت کرده و در موقع لزوم جریان برق را تنظیم می کنند. مدل های قدیمی تر به صورت خارجی نصب می شدند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *