سیستم کلاچ در خودرو های مختلف دنده دستی، بر اساس نحوه عملکرد به سه دسته سیمی، اهرمی و روغنی تقسیم می شود. نوع سیمی از قدمت بیشتری برخوردار بوده و جزو اولین سیستم های کلاچ محسوب می شود.
در نوع سیمی، یک سیم از پدال تا کلاچ خودرو وجود دارد که هنگامی که راننده پای خود را روی پدال کلاچ فشار می دهد، این سیم کشیده شده و موجب می شود تا کلاچ به کار بیفتد.
سیم کلاچ تقریبا شبیه به سیم ترمز و کلاچ در موتور سیکلت ها یا دوچرخه بوده و دور تا دور آن یک پوشش پلاستیکی قرار دارد.
هنگامی که پای خود را روی پدال قرار می دهید. درست همانند آنچه در ترمز دوچرخه یا موتور سیکلت اتفاق می افتد، سیم در درون غلاف پلاستیکی خود کشیده شده و به سمت عقب حرکت می کند. این سیم به یک اهرم در بخش انتهایی کلاچ متصل بوده و کشیده شدن آن باعث می شود تا خودرو به حالت خلاصی وارد شده و آماده تعویض دنده گردد.
یکی از بخشهایی که حتما باید به آن پرداخته شود، تنظیم کردن کلاچ است. برخی از مشکلاتی که در بالا ذکر شده ناشی از خارج شدن کلاچ از حالت بهینه خود است. با تنظیم مجدد میتوانید این مشکل را رفع کنید.
تنظیم کلاچ کار پیچیدهای نیست. اگر سر رشتهای از خودرو داشته باشید؛ میتوانید شخصا این کار را انجام دهید.
برای این کار ابتدا سیم را پیدا کنید. در انتهای سیم دو مهره وجود دارد که با جابهجا کردن آن، میتوانید طول سیم را کم و زیاد کنید. در نتیجه پدال کلاچ بالاتر یا پایین تر آزاد میشود.
021-55363510
021-55363511