لوگو امداد باتری غلامی

طبقه بندی روغن موتور و کیفیت آن (API-SAE)

انتخاب بهترین و مناسب ترین روغن موتور خودرو

کیفیت روغن موتور های بنزینی و دیزلی (API)

 

CA : روغن موتور خودرو مخصوص خودروهای مدل ۱۹۴۰ تا ۱۹۵۰ با سوخت دیزل که در شرایط آسان کار می کنند. (سوخت با درصد گوگرد پایین)

CB : روغن مخصوص خودروهای مدل ۱۹۴۹-۱۹۶۰ با سوخت دیزلی (سوخت حاوی درصد بیشتری از گوگرد) برای شرایط معمولی کار موتور دیزلی. روغن های این سرویس از زنگ زدگی یاتاقان ها و رسوبات ناشی از سوخت نامرغوب در دماهای زیاد جلوگیری می کند.

 

روغن موتور مخصوص کامیون و کارخانجات و موتورآلات ساختمانی

CC : روغن مخصوص خودروهای مدل ۱۹۶۱ برای استفاده در خودروهای دیزلی در شرایط کاری متوسط تا سخت. مطابق با استاندارد MIL-L2104B
روغن های مختص این سرویس در مقابل رسوبات ناشی از دماهای زیاد در موتورهای دیزلی سوپر شارژ سبک که با شرایط کاری عادی و نسبتا سخت، مقاوم بوده و مانع زنگ زدگی و فرسایش می باشند. روغن های این سرویس در کامیون ها، کارخانجات، موتورآلات ساختمانی و در انواع تراکتورها مصرف می شود.

 

روغن موتور مخصوص خودروهای دیزلی

 

CD : روغن مخصوص خودروهای دیزلی مدل ۱۹۵۵ به بعد. برای استفاده در خودروهای دیزلی با سوخت نامرغوب (درصد گوگرد بالا حدود ۰٫۵%) و شرایط کاری انتخاب روغن موتور خودروسخت موتورهای دارای سیستم سوپر شارژ و توربوشارژ با دور زیاد و موتورهای بنزینی که در شرایط سخت کار می کنند مطابق با استاندارد MIL-L42104C ،D . این روغن ها از خوردگی یاتاقان ها و از ایجاد رسوبات ناشی از سوخت نامرغوب در دماهای زیاد جلوگیری می کند.

CD-H : روغن مخصوص دیزل های مدل ۱۹۸۷٫ این روغنها با مشخصات سطح کیفیت CD نیز مطابقت دارد.

CE : روغن مخصوص دیزل های مدل ۱۹۸۷٫ این روغن برای موتور بعضی از دیزلهای سوپرشارژ و توربوشارژ طراحی شده است که در شرایط سرعت پایین و بار بالا و همچنین سرعت بالا، بار بالا می کنند. مطابق با استاندارد MIL-L2104F

CF-4 : روغن مخصوص دیزلهای چهار زمانه مدل ۱۹۹۰ که با دور بالا حرکت می کنند. قابل استفاده به جای روغن با سطح کیفیت CE ,CD. مطابق با استاندارد MIL-L2104F

 

روغن موتور خودرو دیزل های سوپرشارژ ، توربو شارژ،  دو زمانه و چهار زمانه

CF : روغن مخصوص دیزل های سوپر شارژ و توربو شارژ دو زمانه مدلهای ۱۹۹۴٫ این روغن با کارایی سطح کیفیت CD نیز مطابقت دارد.

CF-2 : روغن مخصوص دیزل های دو زمانه مدلهای ۱۹۹۴ که با سطح کیفیت CD-H نیز مطابقت دارد.

CG-4 : روغن مخصوص دیزلهای چهار زمانه طراحی ۱۹۹۵ که با دور بالا حرکت می کنند. این روغنها با سطح کیفیت CG-4 ,CE ,CD نیز مطابقت دارد.

CH-4 : روغن مخصوص دیزلهای چهار زمانه طراحی ۱۹۹۸ که با دور بالا حرکت می کنند. این روغنها نیاز سطوح کیفیت CF4 ,CG-4 را نیز تأمین می نمایند.

 

روغن مخصوص موتورهای دیزلی سبک سنگین و متوسط

CI-4 : روغن موتور خودرو های دیزلی سبک، متوسط و سنگین با ویژگی کاهش اکسیدهای نیتروژن (Nox) تا حد ۵۰% با استفاده از گازهای خروجی خنک شده از اگزوز، به عنوان جایگزین اکسیژن این روغن ها به منظور مقابله با اسیدهای حاصل از Nox دارای قابلیت ذخیره بالاتری هستند.

 

شناخت روغن موتور خودروروغن موتور مخصوص خودروهای بنزینی

 

SA : روغن های این سرویس مختص موتورهای بنزینی و دیزلی می باشد که در شرایط کاملا آسان کار می کنند و احتیاج به مواد افزودنی ندارند.

SB : روغن های این سرویس برای موتورهای بنزینی است که در شرایط نسبتا آسان کار می کنند و احتیاب به حداقل مواد افزودنی دارند. روغنهای این سرویس در مقابل اکسیده شدن، خوردگی و ساییدگی مقاوم می باشند. (SA+ مواد ضد خوردگی و ضد اکسیداسیون) (۱۹۳۰)

SC : مواد ضد زنگ و ضد ساییدگی+ SB + پاک کنندگی (۱۹۶۴-۱۹۶۷)

SD : مشابه SC، دارای مقدار بیشتری از مواد افزودنی هستند. همچنین در مقابل تغییرات شدید دمای موتور مقاومند. (۱۹۶۷-۱۹۷۰)

SE : مشابه SD، دارای مقدار بیشتری از مواد افزودنی (۱۹۷۱-۱۹۸۰) معادل MIL-L-46152A

SF : مشابه SE اما دارای مواد ضد اکسیداسیون و ضد ساییدگی بیشتر (۱۹۸۰-۱۹۸۹)معادل MIL-L-46152B,C

SG : مشابه SF با دارا بودن کیفیتی برتر از آن با مقدار بیشتری از مواد افزودنی (۱۹۸۹-۱۹۹۲) معادل MIL-L-46152D,E

 

روغن موتور خودرو های تولید شده دهه 90 میلادی

SH : مشابه SG تست شده با روش CMA با دارا بودن کیفیتی که آزمونهای آزمایشگاهی متعددی شامل آزمون فراریت (Noack) و قابلیت فیلتر شدن را به خوبی جواب می دهد. (۱۹۹۳-۱۹۹۶)

SJ : مشخصات مشابه SH تست شده با روش CMA با دارا بودن کیفیتی برتر که آزمونهای Gelatin Index ,TEOST Homogeneity/Miscibility را جواب می دهد. (۱۹۹۶-۲۰۰۱)

SL : سطح کیفیت روغن های تولید شده در سال ۲۰۰۲ تست شده با روش Acc code برای مصرف طبق خط مشی و قابلیتهای مورد نظر API و آزمون درجه گرانروی SAE در مورتورهای بنزینی مدرن.

 

روغن موتور خودرو های طراحی شده سال 2010

SM : برای مصرف در موتور خودروهای طراحی شده تا سال ۲۰۱۰

SN : قابل استفاده در تمام موتور خودروهایی که از سال ۲۰۱۱،۲۰۱۰ طراحی شده است این روغن موتور استاندارد با مقاومت بهتر در برابر اکسیداسیون، پوشش دهی بیشتر و محافظت در برابر رسوب گذاری بر روی قطعات و افزایش کارایی روغن موتور در دمای پائین بهبود یافته است. گرید های سبک این روغن موتور صرفه جویی قابل ملاحظه در مصیرف سوخت فراهم می آورد. برخی روغن های SN دارای استاندارد ILSAC از نظر کیفیت حفظ انرژی هستند.

 

 

دیدگاه شما

رسانه های همکار
لوگو آپارات برای اشتراک ویدیو
فروشگاه اینترنتی بازار باتری
لوگو امداد باتری غلامی
استفاده از مطالب مجله امداد باتری غلامی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام امداد باتری غلامی و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین امداد باتری غلامی تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.