لوگو امداد باتری غلامی

از کار افتادن بخاری خودرو در زمستان

از کار افتادن و خرابی بخاری خودرو در زمستان

خرابی بخاری ماشین

 

بخاری خودرو از جمله ضروری‌ترین تجهیزات یک اتومبیل به شمار می‌رود. فقدان آن در شرایط آب و هوای سرد و زمستانی، نشستن درون کابین خودرو را به امری ناخوشایند بدل نموده و موجب آزار سرنشینان و نفوذ سرما به تک تک اجزای بدن آنها خواهد شد. در این مقاله شما را با دلایل خرابی بخاری ماشین آشنا می کنیم.

 

خرابی ترموستات خودرو

خرابی ترموستات خودرو

اصلی‌ترین و اولین موردی که هنگام کار نکردن صحیح وسیله گرمایشی، باید مدنظر قرار دهید؛ عملکرد صحیح ترموستات خودرو است. زمانی که این قطعه مکانیکی به‌درستی کار نکند؛ آب موتور، گرم نشده و در نتیجه از بخاری خودرو هم باد گرمی انتقال داده نمی‌شود.

 

 کافی‌نبودن میزان آب موتور

دلیل دیگری که منجر به عملکرد نادرست وسیله گرمایشی ماشین می‌شود، سطح کم آب گردشی در موتور است. در صورتی که مقدار آب پیشرانه کم باشد، میزان مایع وارده به موتور کافی نبوده و دمای آن بسیار بالا می‌رود؛ در نتیجه ابتدا عملکرد ترموستات و سپس بخاری خودرو دچار مشکل می‌شود.

ایراد فن یا دمنده هوا

مورد دیگر موثر در عملکرد صحیح بخاری خودرو، کارکرد درست دمنده‌ای است که هوای گرم تولیدشده را به داخل کابین هدایت می‌کند. با ایراد این قطعه، هوا با قدرت کمی از دریچه‌ها وارد اتاق شده و در نتیجه، دمای داخل به اندازه کافی گرم نمی‌شود.

جرم‌گرفتگی رادیاتور

در صورتی که رادیاتور خودرو دچار جرم‌گرفتگی شود؛ حرکت صحیح آب را تحت تاثیر گذاشته و عملکرد بخاری ماشین را مختل می‌کند. همچنین یکی دیگر از دلایل گردش نادرست آب موتور نیز می‌تواند گرفتگی لوله‌ها (شلنگ‌های) ورودی به رادیاتور باشد.

 

چه زمانی بخاری ماشین را روشن کنیم؟

چه زمانی بخاری ماشین را روشن کنیم

برای روشن کردن بخاری ماشین در فصل زمستان لازم است قدری صبر کنید تا موتور به اندازه کافی گرم شود. اگر زودتر بخاری را روشن کنید، موتور هنوز گرمای لازم را نداشته و هوای سرد وارد کابین خواهد شد. علاوه بر این احتمال فشار آمدن بر سیستم بخاری نیز وجود دارد.

 

تفاوت بخاری موتور انژکتوری با موتور کاربراتی چیست؟

معمولاً بخاری‌های موتورهای کاربراتوری از جنس مس و برنج است. به همین دلیل زمان زیادی طول می‌کشد تا گرم شده و هوای گرم را وارد کابین داخل خودرو کند. اما بخاری‌های انژکتوری از جنس آلومینیوم هستند. به همین دلیل تبادل حرارتی آن‌ها بسیار بالاتر است.
بطور کلی شبکه ورود آب گرم و موتور انژکتوری بسیار قوی است و بسیار زودتر به حالت نرمال می‌رسد. در نتیجه سریع‌تر گرم شده و خیلی زودتر آب دور خود را گرم می‌کند. اما خودروهای کاربراتوری حداقل ۱۵ دقیقه زمان لازم دارند تا در فصل سرما به گرمای مورد نظر دست یابند.

 

عیب یابی بخاری خودرو در زمستان

مهم نیست چقدر از خودرو استفاده می کنید یا چند کیلومتر قصد رانندگی دارید. با یک بخاری معیوب که نمی تواند هوای درون کابین را گرم کند نباید حرکت کنید. اتوموبیل یک وسیله رفاهی است و باید حداقل امکانات رفاهی را فراهم کند. اگر با روشن کردن بخاری خودرو، باد سرد به داخل می وزد ابتدا درجه تنظیم هوا را نگاه کنید. در اغلب موارد راننده فراموش کرده تنظیم را از کولر به بخاری تغییر دهد و وضعیت روی حالت کولر قرار دارد. حتما می دانید که دریچه باد کولر و بخاری یکی است. اما اگر دما تنظیم باشد برای پیدا کردن دلایل خرابی بخاری ماشین بهتر است از یک فرد با تجربه کمک بگیرید.

 

021-55363510

 

021-55363511

دیدگاه شما

رسانه های همکار
لوگو آپارات برای اشتراک ویدیو
فروشگاه اینترنتی بازار باتری
لوگو امداد باتری غلامی
استفاده از مطالب مجله امداد باتری غلامی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام امداد باتری غلامی و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین امداد باتری غلامی تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.