لوگو امداد باتری غلامی

اطلاعاتی درباره بخاری خودرو

آشنایی با بخاری ماشین و سیستم گرماشی داخل کابین

آشنایی با بخاری ماشین و سیستم گرماشی داخل کابین

 

بخاری خودرو در فصل سرما، یکی از الزامات هر خودرویی محسوب می‌شود. اگر موتور خودروی شما ضعیف باشد، در فصل تابستان با کولر خودروی خود درگیری خواهید داشت. مخصوصا در سربالایی‌ها باید قید کولر را بزنید.

بخاری خودرو اما این‌طور نیست. بخاری ماشین نیازمند انرژی مضاعفی برای گرم کردن محیط خودرو ندارد و گرمای تولید شده موتور را به دریچه‌ها می‌رساند. در انتها لازم به‌ذکر است که بخاری خودرو قدرت خود را توسط باتری تامین می‌کند.

 

بخاری خودرو چگونه کار می‌کند؟

برای آشنایی کامل و نگهداری بهتر از بخاری ماشین، در ابتدا باید بدانید نحوه عملکرد آن به چه صورت است؟ چرا که باید قبل از شروع سرمای شدید هوا، نسبت به آماده سازی خودرو برای زمستان اقدام کنید.

مایعی در موتور خودرو با نام آب موتور جریان دارد که تحت عنوان خنک‌کننده در آن عمل می‌کند. در واقع گرمای بخاری ماشین در نتیجه همین فرآیند و استفاده از آب گرم تولیدشده توسط موتور تامین می‌شود.

بخاری خودرودر ادامه پس از گرم‌شدن آب و رادیاتور که در مسیر آن قرار دارد. آب گرم توسط دمنده‌ای که انرژی خود را از باتری ماشین به‌دست می‌آورد، به هوای گرم تبدیل شده و وارد کابین می‌شود.

نکته مهم: باید بدانید که هیچ انرژی اضافه‌ای مثل بنزین برای تامین گرمای بخاری نیاز نیست. تنها کمی باتری است که درگیر تامین نیاز وسیله گرمایشی ماشین می‌شود.

 

نشانه های خرابی بخاری خودرو چیست؟

  • اصلی ترین و شایع ترین دلایل خرابی  بخاری خودرو را کمبود گرمای تولید شده توسط آن است. گرفتگی یا خراب شدن رادیاتور بخاری می تواند علت این اتفاق باشد. در صورتی که رادیاتور عملکرد مناسبی نداشته باشد انتقال حرارت به درستی اتفاق نمی افتد و بخاری خودرو به خوبی فضا را گرم نمی کند.
  • یکی دیگر از دلایل این اتفاق نیز می تواند گرفتگی لوله رابط بین رادیاتور و بخاری باشد که باعث می شود آب داغ موتور به درستی وارد رادیاتور نشود و عمل گرمایش به درستی انجام نشود.
  • یکی دیگر از مشکلاتی که برای سیستم گرمایش خودروها اتفاق می افتد خراب شدن فن بخاری است. این اتفاق باعث می شود که گرمای تولید شده در رادیاتور به کلی یا به خوبی وارد فضای کابین نشود.
  • معمولاً در این حالت با تعویض فن یا در صورت امکان تعمیر آن مشکل برطرف می شود. وجود ایراد در آب رسانی سیستم خنک کننده ماشین یا کمبود مایع خنک کنند نیز در عمل گرمایش ماشین اختلال ایجاد می کند.

 

راهکارهایی جهت بهبود عملکرد بخاری اتومبیل
  1. اطمینان از سالم بودن ترموستات خودرو
  2. بررسی میزان آب موتور قبل از شروع حرکت
  3. اطمینال از باز بودن لوله‌های گردش آب
  4. اطمینان از سلامت دمنده یا فن بخاری
  5. تنظیم صحیح درجه حرارت روی قسمت آبی رنگ
  6. بستن هوای وارد شده توسط فن در شب قبل (پیش از خاموش کردن خودرو)
  7. عملکرد بهتر بخاری در حین حرکت خودرو

 

 

021-55363510

 

021-55363511

 

دیدگاه شما

رسانه های همکار
لوگو آپارات برای اشتراک ویدیو
فروشگاه اینترنتی بازار باتری
لوگو امداد باتری غلامی
استفاده از مطالب مجله امداد باتری غلامی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام امداد باتری غلامی و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین امداد باتری غلامی تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.