لوگو امداد باتری غلامی

استفاده بهينه از رادياتور و شناسايی معايب جوش آوردن خودرو

استفاده بهینه از رادیاتور خودرو

استفاده بهینه از رادیاتور خودرو

 

بهترين نوع سيال در رادياتور تركيبي از اتيلن گليكول ( ضد يخ /ضد جوش/ ضد زنگ ) با آب مي باشد كه دمای جوش بالاتری نسبت به آب دارد. در صورتی كه آب رادياتور بر اثر تبخير كم شده باشد فقط به آن آب افزوده می شود. در این مقاله روش هایی برای استفاده بهینه از رادیاتور خودرو به شما عزیزان ارائه می شود.

از تعويض آب موجود در رادياتور در دوره های كوتاه مدت بپرهيزيد. بهتر است از آبی استفاده شود كه قبلا جوشيده باشد.

همواره سطح سيال را در سيستم مدار باز را با باز كردن درب رادياتور چك كنید. براي گردش سيال در رادياتور هيچگاه رادياتور را لبريز از سيال نكنيد. سطح مايع خنك كننده بايستی از لبه های لول ها در حدود 12-10 ميليمتر بالاتر باشد.

اما در سيستم مدار بسته سطح سيال را تا علامت ماكزيمم منبع انبساط پر كنيد. به منظور جلوگيری از هرگونه خطر احتمالی مراحل كنترل سطح سيال در حالت موتور سرد انجام شود.

 

مراقبت از رادیاتور خودرو

مراقبت از رادیاتور خودرو– از وارد آمدن ضربه به پره های رادياتور و به وجود آمدن هرگونه لهيدگی در سطح رادياتور جلو گيری كنيد در صورتي كه بر اثر تصادف سطح وسيعی از پره ها آسيب ديد، نسبت به ترميم يا تعويض رادياتور اقدام كنيد.

– در صورتي كه قصد تميز كردن رادياتور از وجود حشرات و كثيفی های احتمالي را داريد آب را با فشار پايين از پشت رادياتور به سطح پره ها بپاشيد.

– در صورت نشت سيال درون رادياتور از بستها و اتصالات و شيلنگ ها نسبت به رفع آن اقدام كرده و آن را فورا برطرف كنيد.

– هر گونه وجود چربی و ماسيدگی روغن و تركيب آن با يكريگر در رادياتور نشان از راه يابی روغن از موتور به درون سيال رادياتور می باشد كه بايستی پس از مراجعه و رفع مشكل در تعمير گاه های مجاز نسبت به گرفتگی ها احتمالی اقدام شود.

 

جوش آوردن خودرو

– در صورتي كه خودرو شما جوش آورده شده باشد از باز كردن درب رادياتور و يا منبع انبساط جدا خودداری كنيد. چرا كه امكان آسيب های جدی همراه با سوختگی براي شما وجود دارد. بهتر است در حالت موتور روشن، آب به سطح پره های رادياتور پاشيده شود و در صورت امكان بخاری ماشين نيز روشن شود تا سرعت خنك كاری موتور افزايش يابد.

مراقبت از خودرو هنگام جوش آوردن ماشین– در صورتي كه خودرو جوش آورده شما، مجهز به فن خنك كننده رادياتور می باشد و فن يا فن ها در هنگام جوش آوردن كار نكنند ممكن است بدليل خرابی شمع آب باشد. بهترين كار اين است كه سيم های فن را مستقيما به باطری وصل كرده و تا رسيدن به تعميرگاه فن يكسره كار كند.

– حد الامكان از مواد های شيميايی براي رسوب زدايی داخل رادياتور و مجموعه سيستم خنك كننده تحت هر عنوانی استفاده نكنيد.

در صورت استفاده مجموعه سيستم خنك كننده را با دقت بشوييد. مواد رسوب زدا خواص خورندگی داشته و اثرات زيانباری دارند.

– در صورتی كه سطح سيال بصورت مداوم كاهش پيدا می كند و هيچگونه اثری دال بر ريزش و نشت سيال از لوله ها و اتصالات و رادياتور ديده نمی شود اين امكان وجود دارد كه سيال از طريق آب بندی واشر سرسيلندر به درون يكی از پيستون ها رخنه كرده و در آنجا بخار شده و با دود خارج می شود. البته بخار كردن اگزوز در دقايق اوليه روشن شدن موتور ارتباطی با اين موضوع ندارد و اين مساله يك امر طبيعی می باشد.

 

ایجاد دمای یکنواخت

بررسی دلایل جوش آوردن خودرو و راه های رفع آن– براي ايجاد دمای يكنواخت در هنگام كار كرد موتور در تابستان و زمستان هيچگاه ترموستات را از مدار گردش مايعات خنك كننده خارج نكنيد.

– اگر ترموستات در دماي مورد نظر باز نشود و اجازه عبور سيال را ندهد موتور جوش خواهد آورد. براي بررسی صحت عملكرد ترموستات می توان با قرار دادن ترموستا ت در يك كاسه آب جوش از صحت عملكرد آن اطمينان حاصل كرد و در صورتی كه قصد نگهداری ترموستات كار كرده سالم خود راداريد آن را با گريس چرب كرده و دور از رطوبت نگهداريد.

– يكی از دلايلی كه سبب جوش آوردن موتور در گرمای تابستان مي شود سفتی سوپاپ ها می باشد سوپاپ ها را فيلر گيری تابستانی كنيد و البته در زمستان فيلرگيری زمستانی.

– در موتورهايی كه پروانه موتور نيروی خود را توسط تسمه از ميل لنگ می گيرد صحت سلامت تسمه را با بازديدهای دوره ای بررسی كرده و سفتي آن را مد نظر قرار دهيد در صورت پارگی و يا شل بودن تسمه موتور جوش خواهد آورد.

– ميزان سفتی تسمه بايستی بنحوی باشد كه با فشار انگشت اشاره تسمه به اندازه يك سانتيمتر خلاف جهت نيرو جابجا شود.

– ممكن است مشكلاتی مانند خرابی سيستم برق يا سوخت و يا نيم سوز بودن واشر سرسيلندر عامل و يا مجموعه عواملی برای جوش آوردن موتور باشد.

 

رعایت نکات مهم هنگام جوش آوردن ماشین

– اگر خودرو شما جوش می آورد بهتر است پس از راندن خودرو در يك جاده مسطح به اندازه چند كيلومتری و با استفاده كمتر از ترمز ميزان دمای رينگ لاستيك های چهار چرخ را با دمای دست كنترل كنيد. شايد پيستون های چرخ يا چرخهايی بعد از ترمز گرفتن بدرستی آزاد نشده و درگيری بين لنت و ديسك ادامه دارد. البته در تابستان نسبت به اين تست تا حدودی محتاط تر باشيد.

– به درب رادياتور و كيفيت آن توجه كنيد. درب رادياتور همانند سوپاپ اطمينان عمل می كند. در صورتی كه در زمان جوش آوردن موتور فنر درب رادياتور از حد مجاز سفت تر باشد به مجموعه خنك كننده فشار زيادی وارد خواهد شد. به گونه ای که واشر سر سيلند نيز تحت فشار خواهد بود.

در مواردی كه فنر درب رادياتور از حد مجاز شل تر باشد و يا آب بندی مناسبی بين نشيمنگاه و لاستيك ايجاد نكند مانع از خروج بخارات نخواهد شد و خطر بدون آب ماندن رادياتور بسيار است و شما دائما مجبور به اضافه كردن مايع خنك كننده و يا آب خواهيد بود.

– اگر رادياتور خودرو شما خراب و يا فرسوده است نسبت به تعويض آن ترديد به خود راه ندهيد.

– واتر پمپ را از جهت آب بندی چك كرده و از صحت سلامت آن اطمينان حاصل كنيد.

 

رعایت این نکات شما را ذر استفاده بهینه از رادیاتور خودرو کمک می کند…

دیدگاه شما

رسانه های همکار
لوگو آپارات برای اشتراک ویدیو
فروشگاه اینترنتی بازار باتری
لوگو امداد باتری غلامی
استفاده از مطالب مجله امداد باتری غلامی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام امداد باتری غلامی و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین امداد باتری غلامی تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.