لوگو امداد باتری غلامی

وظایف واتر پمپ خودرو

واترپمپ خودرو چیست و نقش آن کدام است

واتر پمپ خودرو چیست و چه وظایفی دارد

 

اهمیت سیستم خنک کننده خودرو

در موتورهای احتراقی حدود ۷۰ درصد انرژی به حرارت تبدیل می شود و اینجاست که نقش سیستم خنک کننده خودروها بیش از هر زمانی ملموس است. برای درک اهمیت سیستم خنک کننده خودرو باید بدانید که این سیستم در یک خودروی در حال حرکت در بزرگراه دمای کافی برای گرم کردن دو خانه متوسط را از بین می برد.

بنابراین وظیفه اصلی سیستم خنک کننده پیشگیری از گرم شدن بیش از حد موتور خودرو از طریق منتقل کردن این گرما به هوای اطراف است. البته این سیستم وظایف مهم دیگری نیز دارد. برای بررسی وظایف واتر پمپ خودرو با ما همراه باشید.

موتور خودرو در دمای مناسب بهتر کار می کند و زمانی که موتور سرد است اجزای آن زودتر فرسوده شده، بهینه کار نمی کند و آلودگی بیشتری تولید می کند. واتر پمپ خودروبنابراین دیگر وظیف سیستم خنک کننده خودرو این است که اجازه دهد موتور هر چه سریعتر گرم شود و البته در دمای ثابتی نیز کار کند.

 

اجزای سیستم خنک کننده ماشین

حال که با اهمیت سیستم خنک کننده خودرو آشنا شدیم باید بدانیم که این سیستم از اجزای مختلفی تشکیل شده است؛ یکی از این اجزا واتر پمپ یا همان پمپ آب است.

این قطعه را باید یکی از مهمترین قطعات خودرو دانست و همانطور که از نام آن مشخص است وظیفه اصلی آن به جریان در آوردن مداوم آب و مایع ضد یخ و ضد جوش در داخل موتور برای تنظیم دمای آن است.

 

نحوه کار واتر پمپ

این قطعه همانطور که از اسمش پیداست وظایفش مربوط به پمپاژ آب می باشد. یعنی به حرکت در آوردن دائمی آب و ضدیخ در موتور . پمپاژ آب و ضد یخ به منظور جلوگیری از جوش آوردن خودرو می باشد و مشخصا یکی از مهمترین قطعات داخل موتور، واترپمپ است.

ویژگی های واتر پمپ ماشیناین قطعه با پمپاژ آب در اطراف موتور و سیلندرها باعث خنک شدن موتور خودرو می شود و این آب پس از گردش توسط واترپمپ دوباره به رادیاتور باز می گردد. این عمل توسط پره های داخل واتر پمپ انجام می شود. و مکان قرارگیری واترپمپ بر روی سیلندر و کنار تسمه تایم می باشد و بعضا مستقیما به آن متصل می باشد.

حرارت ناشی از احتراق و سوختن بنزین در موتور به دمایی تا حدود ۲۵۰۰ درجه سانتیگراد می رسد و گردش سیال باید دما را در حدود ۹۰ تا ۹۵ درجه سانتیگراد نگه دارد تا موتور خودرو به صورت بهینه کار کند.

 

شروع به کار آن

واتر پمپ با روشن شدن خودرو شروع به کار می کند و با گردش مایع در درون سر سیلندر و بدنه موتور وظیفه خنک سازی آن را ایفا می کند. این مایع پس از گردش و خنک کردن موتور دوباره به رادیاتور باز می گردد تا به وسیله گردش هوا و فن های موجود دوباره خنک شود. این گردش مایع به صورت مداوم در اطراف موتور جریان دارد تا دمای موتور در حد نرمال باقی بماند.

معمولاً تسمه تایم، واتر پمپ را به طور مستقیم می چرخاند و یا تسمه کمکی که به پولی سر واتر پمپ متصل است پروانه درون آن را به چرخش در می آورد. در نتیجه فعالیت واتر پمپ با فعالیت موتور وسیله نقلیه در ارتباط است.

دیدگاه شما

رسانه های همکار
لوگو آپارات برای اشتراک ویدیو
فروشگاه اینترنتی بازار باتری
لوگو امداد باتری غلامی
استفاده از مطالب مجله امداد باتری غلامی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام امداد باتری غلامی و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین امداد باتری غلامی تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.