لوگو امداد باتری غلامی

هواگیری موتور پژو 405 ، پارس و سمند

هواگیری موتور پژو 405

دستور العمل هواگیری موتور پژو 405 ، پارس ، سمند

 

عمل هواگیری موتور خودرو پژو 405 ، خودرو پژو پارس و نیز خودرو سمند معمولا بمنظور تخليه و تعويض آب رادياتور و يا تعويض و تعمير شلنگها و متعلقات خنک كننده صورت مي گيرد.

مضافا اينكه در مواردي جدا از سوراخ شدن سيستم خنك كننده و متعلقات مربوطه بعلت نامرغوب بودن يا خرابي درب رادياتور سيستم آب كسر و نياز به هواگيری محسوس می گردد.

نكته : در حاليكه خودرو كاملا سرد است عمل هواگيري انجام گردد. در غير اينصورت آسيب به شما و موتور خصوصا سر سيلندر اجتناب ناپذير است.

هواگیری موتور خودرو سمند

لوازم كار برای هواگیری موتور خودرو

  • يك عدد بطري خالی نوشابه خانواده كه ته آنرا ببريد و بوسيله نوار چسب برق چهار دور بدور سر آن بپيچيد.
  • آچار آلن يا انبردست
  • با توجه به نياز يك يا سه بطري آب رادياتور
  • يك تكه پارچه

 

مراحل اجرای هواگیری موتور پژو 405 پارس سمند

  • شير بخاری داخل اتاق خودرو را روی حالت قرمز ( باز بودن بخاري بگذاريد. )
  • درب رادياتور برداشته و بطري نوشابه را وارونه داخل جای در رادياتور فرو كنيد تا محكم و بدون نفوذ قرار بگيرد. و آنرا پر از آب رادياتور كنيد.
  • سر كپ پلاستيكی مخصوص هواگيری كه روي قاب لاكي محفظه ترموستات است را با دست جهت عكس عقربه ساعت چرخانده و در بياوريد. بگذاريد بمدت حداقل يك دقيقه آب و هوای محبوس گشته در سيستم از آن خارج شود. سپس به آرامی جهت عقربه ساعت آنرا ببنديد.
  • سركپ فلزی ( برنجی) كه روی لوله باريك فلزي (برنجي) متصل به سرسيلندر و بالاي قاب لاكي محفظه ترموستات است را بوسيله آچار آلن كی يا انبر دست جهت عكس عقربه ساعت باز كنيد. تا بمدت حداقل يك دقيقه آب و هوای محبوس گشته در سيستم از آن خارج شود. سپس به آرامی آنرا جهت عقربه ساعت با دست ببنديد.
  • سطح آب بطري نوشابه را مجددا با ريختن آب كامل كنيد.
  • عمل شماره 3 و 4 را بهمان ترتيب يكبار ديگر بمدت هر كدام 1دقيقه تكرار كنيد و سر كپ و پيچ را محكم ببنديد.

توجه : در تمام مراحل سطح آب در بطري نوشابه ميبايستي بالاتر از 4/3 آن باشد.
7- بطرd نوشابه را در آورده و آب اضافه موجود در رادياتور را با چپاندن پارچه در سر رادياتور به مقدار كمتر از يك وجب كم كنيد. درب رادياتور را ببنديد.

دستورالعمل هواگیری رادیاتور خودرو

 

  • واتر پمپ (پمپ آب)

واتر پمپ شامل یک پولی وچند پره می باشد. بر روی یک بدنه آلومنیومی ثابت است و به کمک یک بلبرینگ و فیبرو فنر وظیفه پمپ کردن آب را برعهده می گیرد.

واتر پمپ انرژی حرکت دورانی خود را به وسیله تسمه تایم که از سر میل لنگ می آید می گیرد.

با چرخش میل لنگ تسمه به حرکت در می آید. با حرکت تسمه پولی واتر پمپ شروع به حرکت می کند. بواسطه چرخیدن پولی پره های واتر پمپ که درون سیلندر قرار دارند و در تماس با آب داخل سیلندر است شروع به چرخش می کند.

آب در تماس با پره ها شتاب گرفته و با سرعت در درون سیلندر شروع به گردش می کند. با خنک کردن تمام قسمت های موتور به طرف ورودی رایاتور برای خنک شدن می رود.

 

  • ترموستات

ترموستات با توجه به طراحی موتور درجه بندی می گردد.برای پژو ۴۰۵ ترموستات ۸۳ درجه استفاده می شود. وقتی آب درون سیلندر دمای آن پایین باشد ترموستات اجازه خروج آب از سیلندر را نمی هد.

تا وقتی که دمای آن به مقدار تعریف شده ترموستات رسد فنر جیوه ای ترموستات به عقب کشیده و مجرای آب باز می گردد. در نتیجه آب با سرعت به داخل رادیاتور جهت خنک کاری وبازگشت دوباره به سیلندر می رود.

 

  • رادیاتور آب

رادیاتورها در خودروها انواع مختلفی دارند و با توجه به قدرت و حرارت موتور طراحی می شوند. در گذشته از رادیاتورهای مسی در خودروی پژو ۴۰۵ مورد استفاده می گرفت.

این رادیاتور ها بسیار سنگین بودند و با گران شدن مس و دیگر معایب، این رادیاتورها از این موتور حذف و بجای آنها از رادیاتورهای آلومنیومی استفاده می کنند.
این رادیاتورها بسیار سبک بوده و ضریب انتقال حرارت بسیار بالایی دارند و مقاومت در برابر سایش و خوردگی آنها خیلی زیاد است.

آنها دارای یک مجرای ورودی است که آب گرم درون سیلندر از طریق جنت ورودی ده این مجرا بالاتریت نقطه رادیاتور بوده وارد و از شبکه های رادیاتور به سمت پایین رادیاتور می رود.

مراحل هواگیری موتور خودرو پارس

از آنجا که رادیاتور در جلوی خودرو نصب می شود و با حرکت خودرو باد به شبکه های زنبوری رادیاتور برخورد کرده و آب درون رادیاتور خنک می گردد.

پس از خنک شدن آب از مجرای خروجی رادیاتور به درون سیلندر می رود و این سیکل همیشه در موتور برای خنک کاری دایر است.

رادیاتور داری یک مخزن در روی خود است که می توان مقدار آب درون آن را در صورت کم بودن مقدار مایع خنک کننده به آن اضافه کرد.

همچنین دارای دو عدد شیر تخلیه است که برای تخلیه کردن آب رادیاتور از این شیرها استفاده می شود.

 

  • درب رادیاتور

این درب که دارای یک سوپاپ اطمینان وفنر برگشت می باشد، در روی مجرای ورود آب رادیاتور بسته می شود. وظیفه این درب جلو گیری از ورود هوا به درون رادیاتور (درسیستم خنک کننده که دارای فن می باشد. اگر هوا وارد سیستم خنک کننده شود فن عمل نمی کند و باعث بالا رفتن دمای موتور می شود).

وقتی فشار درون رادیاتور به دلیل تبخیر مایع خنک کننده و تبدیل آن به بخار، بالا میرود برای جلو گیری از ترکیدن جنت ها و رادیاتور سوپاپ اطمینان درب رادیاتور وارد عمل میگردد.

به این صورت که فشار درون رادیاتور را از طریق یک سوراخ کوچک بغل رادیاتور به بیرون هدایت می کند و فشار درون سیستم را تنظیم می کند.

 

  • موتورهای فن

در خودروی پژو ۴۰۵ از دو عدد فن برای خنک کردن رادیاتور استفاده می شود که این دو فن دارای یک حرکت کند (عادی) و یک حرکت تند (اضطراری) می باشد ودر جلوی خودرو بعد از سپر جلو بر روی سینی فن نصب می شوند.

وقتی موتور در حالت عادی و نرمال خود کار می کند و اگر درون سیستم خنک کاری مشکلی وجود نداشته باشد و تمام قسمت های فوق وظایف خود را به موقع انجام دهند.

فن ها در زمانی که باید شروع بکار کنند عمل کرده و در زمانی که باید از کار کردن متوقف شوند به موقع انجام می شود و این عمل با دور کند و معمولی انجام می شود.

اگر دما به هر علتی درون سیستم بالا رود و یکی از قسمت ها وظایف خود را به خوبی انجام ندهد و دمای موتور بالاتر از حد مجاز برود. ای سی یو به کمک حسگر دمای آب این شرایط را حس کرده و به دور تند فن دستور گردش را می دهد تا از سوختن واشر سرسیلندر جلو گیری می کند.

دیدگاه شما

رسانه های همکار
لوگو آپارات برای اشتراک ویدیو
فروشگاه اینترنتی بازار باتری
لوگو امداد باتری غلامی
استفاده از مطالب مجله امداد باتری غلامی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام امداد باتری غلامی و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین امداد باتری غلامی تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.