انبار باتری ها بايد تميز , خنك و مكاني خشك و بدور از منابع گرمايی نظير گرمای مستقيم خورشيد , رادياتورها و يا لوله های بخار باشد. برای آشنایی بیشتر از نگهداری از باتری خودرو با ما همراه باشید.
باتري بايد تحت شرايط زير در انبار نگهداری شود:
رطوبت كم . دما 15- تا 40 درجه سانتيگراد . محيطي عاری از گرد و غبار و به دور از نور مستقيم خورشيد.
با توجه به اينكه ناهماهنگي در مقاومت داخلی باتري در هنگام اتصال سری و موازی اختلاف جريان بين رشته های مختلف اتصال را تشديد می كند لذا ضرورت دارد باتري پس از تحويل گيری از كارخانه سازنده حداكثر ظرف يك ماه در محل های مربوطه نصب و مورد بهره برداري قرار گيرد.
تمام باتریهای سرب – اسیدی دارای پدیده دشارژ خودبخودی ( Self-Discharge) هستند. دشارژ خودبخودی باعث می شود ولتاژ مدار باز باتری ها افت پیدا کند و در نتیجه ظرفیت باتری ها نیز افت پیدا می کند.
میزان تخلیه خودبخودی نسبت مستقیمی با درجه حرارت محیط نگهداری باتری دارد. میزان تخلیه خودبخودی در درجه حرارت های پایین تر کمتر خواهد بود. برعکس در درجه حرارت های بالاتر میزان تخلیه خودبخودی بیشتر خواهد بود.
همانطوریکه می دانید یکی از پارامترهای مهم در انبارداری ولتاژ ( مدار باز ) است. که ارتباط مستقیمی با غلظت الکترولیت باتری ها دارد. به منظور جلوگیری از خرابی صفحات باتری ها هنگام انبار کردن توصیه می شود باتری ها را قبل از انبار کردن کاملاً شارژ کنید. شارژ باتری ها را با روش مجدد( اکولایز) انجام دهید.
بعد از يك دوره طولاني انبارش , همه باتريها به ظرفيتي كمتر از ميزان اوليه آن مي رسند. در استفاده مداوم (سيكلي) , ممكن است ظرفيت كامل بعد ازچندين سيكل شارژ/ دشارژ حاصل شود. معمـولا” 2 تا 3 سيكل مي باشد.
طبق الزامات استانداردی تعیین شده در IEC 60896-21 ظرفیت باتری پس از 6 ماه انبارش در دمای °C 30-20 نباید از 72% نامی کمتر باشد.
یادآوری : براساس استاندارد بین المللیIEC60896-21 میزان ظرفیت قابل قبول باتریهای سیلد در هنگام دشارژ حداقل 95 درصد ظرفیت اسمی آنها بوده است. ولتاژ نهایی دشارژ (VPC ) باتری های 12 ولتی طبق جدول مندرج در صفحه 4 (بند 5-3 ) مشخص می گردد.