لوگو امداد باتری غلامی

نحوه عملکرد دیفرانسیل ماشین

آشنایی با دیفرانسیل خودرو و نحوه عملکرد آن

دیفرانسیل چیست و چگونه کار می کند؟

 

قدرت موتور از طریق یک میل‌گاردان از خروجی گیربکس به چرخ‌ها منتقل می‌شود. چرخ‌هایی که قدرت موتور به آنها منتقل می‌شود و باعث حرکت خودرو رو‌به‌جلو می‌شوند چرخ‌های محرک نامیده می‌‌شوند. وظیفه اصلی دنده دیفرانسیل خودرو این است که اجازه دهد چرخ‌های محرک سرعت چرخش متفاوتی داشته باشند با اینکه قدرت موتور به هر دوی آنها منتقل می‌شود.

همواره برای کسانی که در زمینه­ خودرو فعالیت داشته یا به دنیای اتومبیل­ ها علاقمند هستند، این مشغولیت ذهنی وجود دارد که آیا خودروهای دیفرانسل جلو (FWD) نسبت به خودروهای دیفرانسیل عقب (RWD) برتری دارند؟ یا برعکس؟

در پاسخ باید گفت: هرکدام از این دو نوع خودرو مزایا و معایبی دارند که متناسب با کاربرد و ترجیحات شما نسبت به دیگری برتری می یابند.

 

وظایف دیفرانسیل خودرو

  1.  فرستادن قدرت موتور به چرخها
  2.  عملکرد به عنوان آخرین مرحله کاهش دنده در خودرو
  3.  انتقال قدرت به چرخها در حالیکه چرخها با سرعت های متفاوت گردش می‌کنند (اسم دیفرانسیل برگرفته از این وظیفه آن است).

 

طراحی دیفرانسیل ماشین

در خودروهای تک دیفرانسیل می توان از دیفرانسیل هایی با ضرایب متفاوت بهره برد. اما در خودروهای دو دیفرانسیل، هر دو دیفرانسیل باید دارای ضریب مشابهی باشند تا در حین حرکت خودرو و درگیر بودن هر دو محور، مشکلی پیش نیاید. در غیر این صورت سرعت چرخش محور ها یکی نبوده و منجر به قفل شدن یکی از دیفرانسیل ها بعد از طی مسافت اندکی خواهد شد.

اما در برخی خودرو ها، کرانویل و پینیون استفاده شده در عقب و جلو مشابه هم هستند. به نحوی که می توان آن ها را به جای یکدیگر نیز استفاده کرد. این نحوه طراحی امتیازات مثبتی از جمله قابلیت نحوه عملکرد و وظایف دیفرانسیل ماشینجابجایی ادوات دیفرانسیل عقب و با جلو را دارد.

گاهی مواقع باعث می شود تا طراحان، دیفرانسیل عقب را هم که معمولا محور محرک اصلی است، به خاطر بزرگ نشدن ابعاد محور جلو با کمی ظرافت طراحی کنند.

 

دلایل استفاده از دیفرانسیل
  1. کاهش دور و افزایش گشتاور خروجی گیربکس، جهت دستیابی به سرعت و نیروی محرک مورد نیاز خودرو
  2. تغییر 90 درجه ای صفحه دوران، درخودروهایی که موتور در جهت طول خودرو نصب شده است .
  3. ایجاد اختلاف دور مناسب بین چرخ داخل پیچ و چرخ بیرون پیچ، به جهت دستیابی به پایداری مطلوب حرکت خودرو در سر پیچ
  4. ایجاد اختلاف دور مناسب بین چرخ های عقب و جلو خودرو در خودروهای چهارچرخ محرک. این وظیفه برعهده دیفرانسیل مرکزی یا دیفرانسیل سوم می‌باشد.

 

کاربرد های دیگر دیفرانسیل خودرو
  • به غیر از ایجاد قابلیت چرخش چرخ ها با سرعت های متفاوت، دیفرانسیل ۲ کاربرد اصلی دیگر نیز دارد. اولی برای کاهش سرعت است این امر به وسیله ضرب شدن گشتاور های ایجاد شده در دنده های سنگین انجام می شود. عملکرد دوم تغییر مسیر انتقال نیرو به میزان ۹۰ درجه است.
  • دیفرانسیلی که تا الان بررسی کردیم نوعی از دیفرانسیل است که به آن دیفرانسیل باز یا دیفرانسیل استاندارد می گویند. این دیفرانسیل خودرو قادر است چرخ ها را با سرعت های متفاوت در یک مسیر مشخص بچرخاند. اما یک عیب مهم دارد.
  • تصور کنید از ۲ چرخ محور یکی در سطح لغزنده قرار دارد و دیگری بر روی سطح استاندارد. در این شرایط یک دیفرانسیل استاندارد اکثر نیرو را به چرخی که در سطح لغزنده است منتقل می کند و با اینکار خودرو قادر به حرکت نخواهد بود.

 

021-55363510

 

021-55363511

دیدگاه شما

رسانه های همکار
لوگو آپارات برای اشتراک ویدیو
فروشگاه اینترنتی بازار باتری
لوگو امداد باتری غلامی
استفاده از مطالب مجله امداد باتری غلامی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام امداد باتری غلامی و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین امداد باتری غلامی تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.