لوگو امداد باتری غلامی

اطلاعاتی مفید در مورد روغن موتور خودرو

اطلاعاتی مفید در مورد روغن موتور خودرو

دانستنی های روغن موتور

 

علاوه بر آنچه تاکنون در مورد روغن موتور خوانده‌اید، نکات کوچکی هستند که توجه به آنها می‌تواند در افزایش طول عمر خودرویتان موثر باشد. دانستنی های روغن موتور هر چند معمولاً فراموش می‌شوند اما با توجه به نقش حیاتی روغن در کارکرد موتور، مرور آنها لازم به نظر می‌رسد.

 

بی‌دلیل روغن را عوض نکنید

دانستنی هایی درباره روغن موتوروقتی کارخانه سازنده روغن، کارکرد روغن را تا کیلومتر مشخصی تضمین می‌کند، این عدد را با محاسبات و آزمایش‌های متعدد به دست آورده است. پس بی‌دلیل روغن موتور را زود به زود تعویض نکنید مگر اینکه پول و وقتتان زیادی کرده باشد!

سیاه شدن روغن موتور به هیچ‌وجه نشان‌دهنده از بین رفتن آن نیست. قبلاً نوشتیم یکی از وظایف روغن موتور، جمع کردن دوده از سطح داخلی موتور است و به همین دلیل بلافاصله بعد از تعویض روغن، فرآیند سیاه شدن آن شروع می‌شود.

برای تعویض روغن، بهترین راه مطالعه نوشته‌های روی ظرف روغن موتور است. کارخانه‌های ساخت روغن موتور، معمولاً بر روی ظرف میزان کارکرد مطمئن روغن را می‌نویسند. اگر خودرو در شرایط عادی حرکت می‌کند، تقریباً می‌توانید همین میزان کارکرد را رعایت کنید.

شرایط غیر عادی کارکرد موتور شامل حرکت در محیط‌های گرم، حمل بارهای سنگین، رانندگی با دور موتور بالا و تنظیم موتور نامناسب است. در این شرایط روغن را کمی زودتر تعویض کنید. در مورد خودروهای مدل پایین، بهتر است روغن را زودتر تعویض کنید چون معمولاً موتور این خودرو‌ها آب‌بندی مناسبی ندارد و روغن زودتر آغشته به دوده می‌شود.

 

عدم استفاده از روغن موتورهای باکفیت

در مورد خودروهایی که چند سالی از کارکردنشان با یک نوع روغن می‌گذرد، استفاده از روغن موتور با کیفیت بالاتر ایده خوبی نیست. روغن‌های با کیفیت بالاتر معمولاً دارای مواد حلال رسوبات هستند. این مواد لجن‌های کف کارتر را که تا به حال ته‌نشین بودند با خود در موتور به جریان در‌می‌آورد و ممکن است باعث دردسر شود.

یا موتور را با روش‌های ممکن کاملاً تمیز کنید و یا ناگهان روغن گران قیمت و مکمل‌دار در موتور نریزید. به علاوه حواستان باشد اگر مدت زیادی موتور بدون تعویض روغن کارکرده است، به مرور باید روغنی را که در موتور می‌ریزید، کمی غلیظ‌تر کنید.

چون بعد از مدتی روغن خاصیت خود را از دست می‌دهد و باعث سایش فلزات موتور بر روی هم می‌شود. به همین دلیل از این پس بد نیست روغن را یک درجه غلیظ‌تر انتخاب کنید تا منافذ را ببندد.

 

موتور را خنک نگهدارید

گرما قاتل روغن است. البته روغن‌های جدید تا حدود زیادی می‌توانند دمای بالا را تحمل کنند بدون آنکه خاصیت خود را از دست بدهند اما حتی این روغن‌ها هم وقتی موتور مدت زیادی در دماتی بالا کار کند خاصیت خود را از دست می‌دهند و به قول مکانیک‌ها «آب» می‌شوند.

در این حالت روغن دیگر غلیظ نیست و مانند آب روان می‌شود. اگر روغن به اینجا برسد موتور هم در شرف مرگنکاتی در مورد روغن موتور قرار می‌گیرد. پس قبل از اینکه این وضعیت پیش بیاید فکری به حال گرم کردن موتور بکنید. به علاوه اگر موتور چند مرتبه جوش آورد، غلظت روغن را در حالت سرد بررسی کنید تا اگر لازم است تعویض شود

 

روغن موتور تمیز خوب نیست

روغن باید دوده و ذرات فلز را از موتور جمع کند. پس اگر روغن پس از مدتی استفاده خیلی هم تمیز بود نشانه خوبی نیست. احتمالاً روغن مناسبی در موتور نریخته‌اید.

 

گازوییل در موتور نریزید

تعجب نکنید. این راه حلی است که بعضی از مکانیک‌ها برای تمیز کردن مسیر روغن کاری موتور پیشنهاد می‌کنند. حتی بعضی موتور را در حالی که به جای روغن گازوییل در خودرو ریخته شده رموتور خودرووشن هم می‌کنند. گازوییل روغن را حل می‌کند و از این نظر برای تمیز کردن موتور ایده‌آل است اما نمی‌تواند به اندازه روغن سایش قطعات را کم کند. بنابراین موتور آسیب می‌بیند.

برای این کار مکمل‌هایی در بازار عرضه می‌شود که خیلی بهتر از گازوییل است. سیستم‌های تمیز کردن مجاری روغن‌کاری با دستگاه هم ایده بدی نیست هر چند هنوز عمومیت ندارد. یک راه حل دیگر هم تعویض روغن در فواصل کوتاه است تا کارتل تمیز شود. البته هیچ کدام از این‌ها جایگزین باز کردن موتور و تمیز کردن آن نمی‌شود چون تازه وقتی موتور را باز می‌کنید می‌بینید رسوب روغن با مجاری سیستم روغنکاری چه کرده است.

 

گاز ندهید

وقتی روغن موتور را عوض کردید، بلافاصله گاز ندهید چون روغن از کل سیستم تخلیه شده است و مدتی زمان می‌برد تا روغن جدید در مدار سیستم جاری شود. با گاز دادن در حالی که هنوز روغن به بخش‌های بالایی موتور نرسیده فقط موتور خودرو آسیب می‌بیند.

 

 

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  1. مسعود انارکی گفت:

    1.باطری شارژ نیست..بررسی تسمه پروانه .امتحان کردن دینام.
    2.بررسی اتصال سر باطری وتمیز کردن سر باطری بوسیله اب جوش .وسمباده زدن محل اتصال
    3…احتیاج به شارژ شدن.
    4.پایین بودن دور موتور .گاز 5.به فکر باطری نو بودن.

رسانه های همکار
لوگو آپارات برای اشتراک ویدیو
فروشگاه اینترنتی بازار باتری
لوگو امداد باتری غلامی
استفاده از مطالب مجله امداد باتری غلامی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام امداد باتری غلامی و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین امداد باتری غلامی تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.