لوگو امداد باتری غلامی

افزایش طول عمر باتری یو پی اس

معرفی باطری یو پی اس نمایندگی فروش باتری ups صبا باتری

نکاتی درباره افزایش طول عمر باتری ups

 

باتری ها از مهمترین اجزاء تشکیل دهنده یو پی اس محسوب می شوند و به هنگام خارج شدن منبع توان ورودی از محدوده مجاز و یا قطع کامل آن ، توان مورد نیاز خروجی توسط اینورتر و انرژی ذخیره شده باطری تامین می گردد. معمولا باتریها با دو مشخصه آمپرساعت و ولتاژ معرفی می شوند. در این مقاله به بررسی عوامل تاثیر گذار در افزایش طول عمر باتری ups می پردازیم.

باطری های مورد استفاده در سیستم های یو پی اس ups معمولا از نوع سیلد لید اسید (SLA) انتخاب می گردند. باطری های سیلد لید اسید در این باطری ها به دلیل ساختار فیزیکی و شیمیایی امکان ریزش اسید و متصاعد شدن گاز به خارج وجود ندارد و اسید در آنها کاملا مهار شده است.

 

مزایای باطری های ups

از مزایای باطری های یو پی اس می توان به Maintenance free بودن آنها اشاره کرد زیرا نیاز به سرویس و نگهداری ندارند. این باطری ها را می توان در دشارژهای عمیق مورد استفاده قرار داد. جهت رسیدن به بیشترین کارآیی، ضروری است عوامل موثر بر طول عمر باطری های VRLA را مورد بررسی قرار دهیم:

 

تاثیر دما بر طول عمر باتری

نگهداری و استفاده از باطری در دمای حدود ۲۰ ( تهویه محفظه باطری و یا اتاق در نظر گرفته می شود. بهترین دما جهت استفاده و کارکرد باطری ، دمای حدود ۲۰ درجه سانتیگراد است. به ازای افزایش دما از ۲۵ به ۳۵ درجه سانتیگراد ، حدود ۵۰% از طول عمر باطری کاسته می شود. از اینرو توصیه می شود علاوه بر مراقبت دمای محیط و رعایت تهویه مناسب از قرار دادن باطری ها در کنار تجهیزات گرما زا، تابش مستقیم نور خورشید و مکان های بسته نظیر کمد خودداری طول عمر باتری های یو پی اسشود. حداقل فاصله باطری ها از موانع جانبی مانند دیوار ، دستگاه یو پی اس و…۱۰ سانتی متر در نظر گرفته شود.

 

تعداد دفعات و عمق دشارژ باتری (نمودار DoD)

DOD (Deep Of Discharge) دفعات و عمق دشارژ نمودارهای DOD مربوط به هر باطری ملاحظه و در نظر گرفته شود. بدیهی است هر چه دفعات و عمق دشارژ بیشتر باشد طول عمر باطری کاهش می یابد.

در صورت تخلیه و دشارژ باطری ups تا ۱۰۰% ظرفیتش و شارژ مجدد آن ، پس از ۲۰۰ بار ، باطری مذکور غیر قابل استفاده خواهد بود . اما در صورتی که تخلیه و دشارژ باطری هر بار تا ۳۰% ظرفیت باطری اتفاق بیافتد ، این عمل تا حدود ۱۲۰۰ بار قابل اجرا می باشد . البته این آمار در صورتی معتبر است که دمای محیط حدود ۲۵ درجه سانتیگراد بوده و شارژر نیز از مشخصه های کاری خوبی برخوردار باشد.

 

شرایط نگهداری و انبارداری باطری یو پی اس

مشاهده شده است که هرچه دمای محیط نگهداری باطری کمتر باشد مدت زمان نگهداری آن بیشتر خواهد بود. با فرض این که ظرفیت باطری ها در زمان اولیه نگهداری ، ۱۰۰% باشد با گذشت زمان و یا افزایش دمای محیط ، ظرفیت باطری ها کاهش می یابد.

مثلا در صورت نگهداری باطری در دمای ۴۰ درجه سانتیگراد به مدت ۴ ماه ، ظرفیت باطری به ۶۰% ظرفیت کل آن خواهد رسید. در صورت عدم توجه به این مطلب و گذشت زمان ، امکان شارژکردن و رسیدن باطری به ۱۰۰% ظرفیت اولیه نخواهد بود و باطری ها در این حالت آسیب دیده محسوب می شوند.

دیدگاه شما

رسانه های همکار
لوگو آپارات برای اشتراک ویدیو
فروشگاه اینترنتی بازار باتری
لوگو امداد باتری غلامی
استفاده از مطالب مجله امداد باتری غلامی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام امداد باتری غلامی و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین امداد باتری غلامی تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.