لوگو امداد باتری غلامی

احیا و شارژ کردن باتری مرده باطری ماشین

شارژ باتری ماشین

نحوه شارژ و احیای باتری از کار افتاده

 

باتری ماشین به علت های گوناگونی ممکن است تخلیه شود. برای احیای باتری از کار افتاده این مقاله را مطالعه کنید.

  • روشن نکردن ماشین برای مدت طولانی
  • نگه داشتن خودرو در هوای بسیار سرد بیرون
  • روشن گذاشتن چراغ های عقب یا چراغ های داخل ماشین وقتی خود ماشین خاموش است.

برای شارژ باتری تخلیه شده نیاز به کابل جامپر و یک ماشین سالم است/ که باتری آن شارژ داشته باشد. به این ترتیب می توانید باتری ها را با استفاده از کابل جامپر به هم وصل کرده. و با انتقال انرژی از باتری سالم به باتری خالی، آن را شارژ کنید.

 

شارژ باتری و مراحل احیای باتری از کار افتاده :

1- کاپوت هر دو ماشین مورد نظر را بالا بزنید.

2- به قطب های مثبت و منفی هر باتری دقت کنید. قطب های مثبت با علامت بعلاوه (+) و قطب های منفی با علامت منها (-) مشخص می شوند.

3- سر کابل های مثبت را به قطب مثبت هر باتری وصل کنید. کابل جامپر مثبت معمولا قرمز رنگ است. در غیر این صورت برچسبی خواهد داشت که نوع آن را مشخص می کند.

 

ترتیب وصل کردن کابل های جامپر

چگونگی شارژ باتری از کار افتاده و خرابترتیب وصل کردن کابل های جامپر مهم است، بنابراین به این شکل عمل کنید:

اول یک سر کابل جامپر مثبت را به باتری از کار افتاده وصل کنید. سپس سر مثبت دیگر کابل را به باتری شارژ دار وصل کنید. سر منفی کابل جامپر را به باتری شارژ دار وصل کنید.

یک سر کابل منفی را به قطب منفی باتری شارژ دار وصل کنید. در بیشتر موارد کابل جامپر منفی سیاه رنگ است.

سر دیگر کابل جامپر منفی را به یک قطعه فلزی که اتصال به زمین دارد وصل کنید. سر دیگر کابل منفی را به یک قطعه فلزی از ماشینی که باتری آن خالی است متصل کنید.

این کار باعث اتصال به زمین ماشینی که باتری آن معیوب است، حین عمل شارژ می شود. می توانید کابل زمین را به بدنه، شاسی یا قطعه دیگری که کاملا تمیز و عاری از اکسیداسیون یا رنگ است وصل کنید.

 

نکات مهم هنگام باطری به باتری

ماشینی که حاوی باتری سالم است را روشن کنید. با روشن شدن موتور ماشین، سیستم شارژ آن شروع به شارژ باتری خالی از طریق کابل های جامپر می کند. اجازه دهید حداقل پنج دقیقه از روشن شدن ماشین سالم بگذرد.

این کار باعث می شود که باتری معیوب کم کم شارژ شود هر چند شارژ کامل آن زمان بیشتری می برد. سعی کنید ماشینی که حاوی باتری خالی بود، روشن کنید.

اگر کابل های جامپر را درست وصل کرده و باتری شارژ کافی داشته باشد، ماشین براحتی استارت خورده و روشن می شود. اگر ماشین روشن نشد، اجازه دهید پنج دقیقه دیگر بگذرد تا باتری کامل شارژ شود.

پس از روشن شدن موتور، کابل های جامپر را از هر دو ماشین عکس ترتیبی که وصل کرده بودید جدا کنید. این کار از ایجاد جرقه یا آتش سوزی جلوگیری می کند.

صل شده به قطب منفی باتری، بعد کابل وصل شده به قطب مثبت باتری که در ابتدا شارژ داشت را جدا کنید. در نهایت نیز کابل های مثبت وصل شده به باتری که خالی بود را جدا کنید.

اجازه دهید ماشینی که باتری آن خالی بود حداقل پنج دقیقه دیگر روشن بماند. به این ترتیب دینام، باتری را شارژ خواهد کرد. ماشین را برای حداقل 20 دقیقه روشن بگذارید یا راه ببرید. در برخی موارد باتری در این زمان کاملا شارژ می شود.

اما در صورتیکه باتری به اندازه کافی شارژ نمی‌شود تا ماشین را روشن کند ممکن است نیاز باشد یک باتری جدید بخرید.

 

برخی نکات مهم حین شارژ باطری به باتری

– در صورتی که ماشین را برای مدتی بدون حرکت روشن می گذارید مراقب دمای آن باشید. زیرا بعضی ماشین ها در این حالت جوش می آورند.

– فروشندگان لوازم یدکی و مکانیکی ها می توانند خیلی سریع مشخص کنند که آیا باتری دیگر قابل شارژ نیست یا خیر.

– برخی اتومبیل های فورد حین شارژ باتری به باتری دچار افزایش برق ناگهانی می شوند. برای جلوگیری از مشکلات الکتریکی در این حالت، حتما بخاری ماشین را روشن کرده. و فن را روی آخرین درجه گذاشته و شیشه گرم کن را روشن کنید. به این ترتیب در صورتی که افزایش توان اتفاق بیفتد فیوز فن کار کرده و باعث می شود که فن یا بخاری جریان اضافه را جذب کند و از ایجاد آسیب به دستگاه های برقی پیشگیری شود.

– استفاده از کابل های جامپر بزرگتر باعث می شود عمل شارژ سریع تر انجام شود.

– سطح الکترولیت باتری خالی را بررسی کنید تا مطمئن شوید همه سلول ها کاملا پر هستند.

 

مراقبت ها و هشدارها

– بسیار مراقب باشید کابل های مثبت و منفی وقتی که به باتری وصل هستند به هم برخورد نداشته باشند.

بخصوص وقتی آن ها را جابجا می کنید. در صورتیکه این کابل ها همدیگر را لمس کنند ممکن است باعث ذوب آن ها، آسیب رسیدن به باتری یا حتی آتش سوزی شود.

– شارژ مجدد باتری می تواند باعث ایجاد گازهای انفجاری مثل هیدروژن شود.

– اگر ماشین دنده اتومات نیست، با دقت کلاچ بگیرید.

 

ابزارهای مورد نیاز برای احیای باتری از کار افتاده :
  • عینک محافظ
  • دستکش پلاستیکی
  • کابل جامپر

021-55363510

021-55363511

 

دیدگاه شما

رسانه های همکار
لوگو آپارات برای اشتراک ویدیو
فروشگاه اینترنتی بازار باتری
لوگو امداد باتری غلامی
استفاده از مطالب مجله امداد باتری غلامی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام امداد باتری غلامی و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین امداد باتری غلامی تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.