لوگو امداد باتری غلامی

علل اتمام عمر باطری یو پی اس

علل اتمام باتری یو پی اس و دلایل کاهش راندمان باتری های ups نمایندگی فروش باطری یو پی اس ups صبا باطری

بررسی علل اتمام باتری یو پی اس و کاهش راندمان آن

 

باتری ها دارای عمر محدودی بوده که به فراخور نوع باتری طول عمر آنها نیز متفاوت می باشد. عوامل زیادی باعث خرابی و یا کم شدن راندمان و عمر آنها می گردد که در ادامه به مهمترین موارد درباره علل اتمام باتری یو پی اس اشاره می شود :

 

دمای نامناسب و رابطه آن با کاهش راندمان باطری یو پی اسدمای نامناسب

یکی از مسائل مهم برای بالا بردن راندمان و استفاده بهینه از باطری ups، استفاده از باتری در دمای مناسب می باشد. به همین منظور هر باتری نسبت به نوع ساخت آن در یک دمای خاص باید قرار بگیرد.

 

بهترین دما برای باطری های سیلد اسید

بطور مثال بهترین دما برای باتری های سیلد لید اسید (SEALED LEAD ACID ) 20 الی 30 درجه (یا دمای اتاق) می باشد و اگر دمای محیط بیشتر از حد باشد بر اثر دمای زیاد، گاز زیادی داخل باتری تولید، که در نهایت باعث عملکرد سوپاپ شده و گازهای اکسیژن و ئیدروژن حاصله از فعل و انفعالات باتری خارج می گردد.

در نتیجه آب داخل الکترولیت کم شده و یا باتری بر اثر دمای بالا متورم می گردد، که در دو حالت عمر باطری بشدت پائین آمده و در دراز مدت باعث خرابی کامل باتری می گردد.

در دمای پائین نیز فعل و انفعالات شیمیایی بسیار کُند شده و در نتیجه بازده لازم و بک آپ تایم طبق استاندارد باتری نخواهد بود.
لازم به ذکر است تمام تست های لازم جهت باتری از قبیل زمان بک آپ دهی، سیکل کامل شارژ و دشارژ باید در یک دمایی ثابت انجام گیرد تا دقت لازم را داشته باشد.

 

شارژ بیش از حد باتری یو پی اس ups

نمودار شارژ بیش از حد باتری ups و رابطه آن با اهش عمر باطری یو پی اسشارژ بیش از حد یکی دیگر از عواملی است که باعث خرابی باتری می شود چرا که ولتاژ بیش از حد ( تعریف شده طبق جدول شارژ) به باطری متصل گردد جریان زیادی وارد باتری شده که باعث بالا رفتن دمای داخلی باتری و خارج شدن گاز از طریق سوپاپ می گردد و در نهایت شبکه الکترود مثبت دچار خوردگی شده و باتری بشدت دچار مشکل می گردد.

ولتاژ هر سلول باتری 2 ولت بوده که ولتاژ لازمه برای شارژ هر سلول حداکثر30/2 ولت می باشد که بطور مثال در باتری 12 ولت که دارای 6 عدد سلول است حداکثر ولتاژ جهت شارژ 8/13 ولت می باشد (30/2×6) و جریان شارژ نیز باید نسبت به آمپر ساعت باتری تعیین گردد تا باتریها از جریان بیش از حد استفاده نکنند. که می توان بر اساس همین فرمول برای تمامی باتریها ، ولتاژ شارژ را محاسبه نمود.
در نتیجه حتماً باید از یوپی اس UPS مناسب استفاده نمود تا شارژر آن بتواند به درستی عمل نماید و بصورت اتوماتیک شارژ باتری را مدیریت نماید.

 

دشارژ بیش از حد باتری Over discharger

نمودار دشارژ بیش از حد باتریOver discharger باطری ups و رابطه آن با کاهش عمر باطری یو پی اسعامل دیگری که باعث کم شدن عمر باتری ups می گردد دشارژ بیش از حد بوده که باعث سولفاته شدن سرب شده و در نهایت امپدانس ( مقاومت ) داخلی باتری را بالا می برد. باید توجه داشت با داشتن باتری یو پی اس UPS مناسب مقدار دشارژ باتری نیز قابل کنترل می باشد.

یعنی UPS کاملاً باتری ها را دشارژ نمی کند و طبق استاندارد دشارژ باتری، بعد از اخطار به USER سیستم را قطع می کند.

 

 

ریپل برق متناوب (AC)

ریپل برق متناوب به هر ولتاژ متناوبی که به روی شارژر برق مستقیم قرار گیرد گفته می شود که باید دقت داشت برق متناوب به هیچ عنوان وارد باطری نشود که باعث کم شدن عمر مفید باتری و تاثیر بسیار نامطلوبی در روند کاری باتری خواهد داشت.

 اتصال کوتاه سر باتری یو پی اس سبب کاهش عمر باطری می شود

اتصال کوتاه سر باتری (Short)

هرگاه دو قطب مثبت و منفی باتری توسط یک رسانا به هم متصل گردد به آن اتصال کوتاه باتری گفته می شود که این اتصال یا شورت بسیار اثر مخرب در باطری داشته و در بعضی مواقع باعث قطع مدارات داخلی باتری می گردد که در این حالت باتری کاملاً خراب شده و دیگر قابل بازیافت و ترمیم نمی باشد از این رو باید دقت شود باتری در یک محفظه خاص که اصطلاحاً کابینت باتری (case battery ) نامیده می شوند نگهداری و وسایل رسانا و فلزی در نزدیکی باتری قرار نگیرد.

 

 

دیدگاه شما

رسانه های همکار
لوگو آپارات برای اشتراک ویدیو
فروشگاه اینترنتی بازار باتری
لوگو امداد باتری غلامی
استفاده از مطالب مجله امداد باتری غلامی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام امداد باتری غلامی و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین امداد باتری غلامی تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.