لوگو امداد باتری غلامی

مشخصات بنزین سوپر

آشنایی با بنزین سوپر

بنزن سوپر چیست؟

 

شاید خیلی از ماها شنیده باشیم که بنزین سوپر با بنزین معمولی متفاوت است و میزان آلایندگی آن کم‌تر است. باید بدانیم بنزین سوپر همان بنزین معمولی است که با اضافه کردن موادی اکتان آن را بالا برده‌اند.

این مواد خاص در کشورهای مختلف متفاوت است. برای مثال یکی از آن‌ها دی‌اتیل سرب است که به بنزین معمولی اضافه می‌کنند و اضافه کردن این ماده منجر به بالا رفتن اکتان بنزین می‌شود. این عمل باعث آرام‌تر سوختن بنزین شده و آلایندگی آن را کاهش می‌دهد.

ویژگی ها و مزایای بنزین سوپردر واقع، بنزین سوپر (Premium gas) به بنزین معمولی گفته می‌شود که برای بالابردن عدد اکتان آن، به ان مقداری افزودنی اضافه شده است.

 

مزایای بنزین سوپر

مخلوط سوختی که در موتور ماشین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند بسته به ضریب تراکم موتور مخلوطی اشتعال زاست.

به طور خاص در موتور‌های با ضریب تراکم بالا مانند ۱ به ۱۲ (در برابر مدل‌های قدیمی‌تر که دارای ضریب‌های ۱ به ۵ یا ۶ است)، این مخلوط ممکن است در مرحله تراکم قبل از جرقه زدن شمع دچار اشتعال شده و حالتی کوبشی را به وجود بیاورد. که به دلیل کاهش بازده پدیده‌ای نامطلوب محسوب می‌شود.

برای جلوگیری از این پدیده سعی می‌شود با افزودن موادی خاص مانند دی اتیل سرب (منسوخ شده) الکل‌ها مثل متانول و اتانول هیدروکربن‌های حلقوی مثل تولوئن و زایلن (بدلیل الایندگی کاهش یافته) مخلوط سوخت، عدد اکتان بنزین بالا برده شود.

این افزودنی‌ها موجب ارام‌تر سوختن بنزین می‌شود. در ایران عدد اکتان بنزین معمولی حدود ۸۷ و برای بنزین سوپر حدود ۹۴_۹۵ است.

 

از چه نوع بنزینی استفاده کنیم؟

برای اینکه بفهمیم از چه نوع بنزینی استفاده کنیم باید بدانیم که به‌طورکلی چنانچه از خودروهای کم‌توان (کمتر از 100-120 اسب بخار) و نه‌چندان لوکس تولید داخل استفاده می‌کنید (پراید، سمند، پژو 405 و ..). تفاوت چندانی با استفاده از بنزین سوپر بجای بنزین معمولی مشاهده نخواهید کرد.

ولی خودروهای وارداتی و گران‌قیمت به علت کارایی بالای موتورها و جلوگیری از هزینه‌های صدمات ناشی از پدیده ناک (Knock)، نیاز به بنزین سوپر دارند.

شایان‌ ذکر است که در خودروهای با موتور توربو به علت نسبت تراکم‌های متغیر و بالا در شتاب گیری اکیداً استفاده از بنزین سوپر توصیه می‌گردد. البته کیفیت بنزین داخلی بسیار محل بحث است و برخی از کارشناسان بر این باورند که به دلیل کیفیت پایین بنزین داخل، همواره بهتری است که از بنزین سوپر استفاده شود. هر چند این کیفیت پایین همیشه از طرف مسئولین و متولیان امر، تکذیب شده و همواره بر کیفیت مناسب بنزین داخل، تاکید داشته و دارند!

دیدگاه شما

رسانه های همکار
لوگو آپارات برای اشتراک ویدیو
فروشگاه اینترنتی بازار باتری
لوگو امداد باتری غلامی
استفاده از مطالب مجله امداد باتری غلامی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام امداد باتری غلامی و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین امداد باتری غلامی تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.