با پیشرفت تکنولوژی می توان انتظار داشت در آینده ای نزدیک با هزینه های بسیار پایین مسافت های طولانی را بدون شارژ باتری طی کنید. امروزه نسل باتری های لیتیوم یونی محدودیت های بسیاری از جمله زمان طولانی برای شارژ شدن و یا گرم شدن بیش از حد دستگاه و… را باعث شده اند که خود عاملی برای عوض کردن باتری و قطعات مربوط به آن می شوند. برای شناخت فرایند ساخت باتری های خودرو لیتیومی با ما همراه شوید.
فرآیند پیشرفت تکنولوژی های جدید این مشکلات را کم کم از پیش پای مشتریان بر می دارد و کارایی آن ها را روز به روز بیشتر و موثرتر می کند. در این مقاله به برخی از این پیشرفت ها اشاره می کنیم.
یکی از این باتری ها که به تازگی محققان آن را طراحی کرده اند باتری دوال کربن است. در باتری های دوال کربن به جای استفاده از لیتیوم که فلزی سمی و خطرناک است.
از کربن در قسمت قطب مثبت و منفی باتری استفاده شده است. که می توانند زودتر شارژ شوند، ارزانترند و گرمایی تولید نمی کنند. هم چنین قابل بازیافت اند، غیرسمی و برای محیط زیست بی خطرند.
از روشهای جدید دیگری که می توان از آنها در تکنولوژی باتری ها نام برد، باتری های لیتیوم ایر است. این باتری ها انرژی بیشتری در خود ذخیره می کنند عملکرد مناسبی دارند. باعث طی کردن مسافت طولانی تری نسبت به باتری های قبلی هستند.
از همه مهمتر این باتری مقرون به صرفه و ارزان می باشد. باتری های هوا_فلز هم از موارد تکنولوژی های جدید در این عرصه است. در ساختار این باتری ها در قطب آند و کاتد، یک قسمت هوا و در قسمت دیگر فلز به کار رفته است. که مصرف بنزین را تا چندین برابر کاهش می دهند.
استفاده از باتری های زینک هوا هم به افزایش چگالی انرژی کمک می کند.یعنی به دلیل استفاده از هوا دیگر نیازی به ذخیره سازی آن نیست. ایمنی بالایی دارند، ارزان تر و از عملکرد مناسبی برخوردارند.
خازن های گرافنی هم از موارد پیشرفت در این صنعت است. الکتریسته بعنوان میدان مغناطیسی در خازن های گرافنی ذخیره می شوند که حجم و جرم کمتری نسبت به باتری ها دارند. از مزایای استفاده از ماده گرافن در ساختار آن، تراکم ذخیره انرژی در حد بسیار بسیار بالاتری نسبت به باتری های لیتیومی است. همچنین در چند ثانیه خازن شارژ می شود و امکان مسافت بیشتری را نسبت به سایر باتری ها امکانپذیر می کند.