لوگو امداد باتری غلامی

مشخصات سپراتورها در باطری ماشین

مشخصات سپراتورها در باطری ماشین

آشنایی با نقش سپراتورها در باتری خودرو

 

سپراتورها صفحات نازکی هستند که عایق الکتریسیته می باشند و از مواد متخلخل و پرمنفذ ساخته شده اند. جهت جلوگیری از ایجاد اتصال کوتاه در داخل خانه های باتری به عنوان عایق و جداکننده بین صفحات مورد استفاده قرار می گیرند. سوراخ های بسیار ریز و منافذ ظریف سپراتورها سبب می شوند که جریان یونی (الکتریکی) در الکترولیت بین صفحات مثبت و منفی ایجاد گردد. برای آشنایی بیشتر با نقش سپراتورها در باتری خودرو با ما همراه باشید.

 

ویژگی ها و مشخصات سپراتور

  • فاصله بندی (فاصله گذاری) متحدالکشل و یکنواخت صفحه ها
  • مقاومت در برابر اکسیداسیون
  • مقاومت الکتریکی پایین
  • تخلخل
  • توزیع و پراکندگی سوراخ ها و منافذ ریز
  • ترشوندگی (wettability) و پخش خوب اسید

عموما سپراتورها طوری تعبیه می شوند که خطوط برجسته روی آنها به طرف صفحه مثبت قرار می گیرد. به این ترتیب مقدار بیشتری از اسید برای صفحات مثبت مهیا گردد و از طرفی سطح تماس سپراتور به حداقل برسد.
همچنین خطوط برجسته روی سپراتورها فضای لازم برای بهبود جریان و گردش اسید فراهم می آورند. از این رو سبب می گردند گازهای تشکیل شده به طرف سطح الکترولیت متصاعد شوند و بالا بروند.
برخی از سپراتورها دارای شکبه ای از الیاف شیشه (پشم شیشه) هستند که در کنار صفحه مثبت قرار می گیرند و به عنوان نگهدارنده مواد فعال کاربرد دارند. سپراتوری که دارای منافذ بسیار باشد، فضای زیادی را برای جریان و گردش اسید فراهم می کند.

 

انواع سپراتورها

سپراتورها به دو گروه مختلف تقسیم می شوند و برهمین اساس به دو طریق در داخل باتریها نصب می شوند:

  • سپراتورهای ورقه ای (Leaf Construction)
  • سپراتورهای کیسه ای پاکتی (Envelope Construction)

 

سپراتورهای ورقه ای

سپراتورهای ورقه ای، برگ های یک لایه و مجزایی هستند که بین صفحات قرار می گیرند. این سپراتورها از «لاتکس» (Latex) اشباع شده، پشم شیشه، رزین اشباع شده، الیاف سلولز، پی وی سی فشرده، سیلیکا/ پلی اتیلن یا سیلیکا/ لاستیک، ساخته می شوند.

اجزای تشکیل دهنده سپراتورها در باتری خودرودر باتری های معمولی و موتور سیکلتی اغلب از سپراتورهای سیلیکا/ پلی اتیلن یا سیلیکا/ لاستیک استفاده می شود زیرا برای جلوگیری از ایجاد ضایعات شاخه ای شکل بر روی سپراتورها، بایستی از سپراتورهایی که کمترین میزان منافذ را داشته باشند استفاده کرد.

برخی اوقات ممکن است شبکه ای از پشم شیشه را در کنار خطو ط برجسته سپراتور قرار دهیم تا از این طریق تحت شرایط نوسان و لرزش بیش از اندازه باتری، ایجاد ضایعات در مواد فعال را کند و آهسته نماییم.

 

سپراتورهای پاکتی

در باتری هایی که سپراتورهای کیسه ای / پاکتی در آنها مورد استفاده قرار می گیرد، عموما سپراتورهای پاکتی استفاده می شوند که اطراف آن درزگیری شده و قسمت بالایی و فوقانی آن باز است.

به این ترتیب این امکان را فراهم می سازد تا گازهای تولید شده توسط صفحه ها به طرف بالا متصاعد شوند و به سطح الکترولیت باتری برسند. در صورت استفاده از این سپراتورها می توان پایه های صفحه ها و فضای خالی ته باتری را حذف نمود.

 

مواد تشکیل دهنده سپراتورهای پلاستیکی

سپراتورهای پاکتی از مواد پلاستیکی ساخته می شوند که دارای منافذ بسیار زیر و میکروسکوپی هستند و معمولا برای ساخت آها از سیلیکا استفاده می شود زیرا آنها به راحتی تازده و درزگیری می کنند.

روش سوم نصب و تعبیه عایق برای صفحات باتری (در باتری های استارتر که در آنها فرآیند ترکیب مجدد گاز یا به عبارتی «بار ترکیب گاز»  صورت می پذیرد.

صفحات باتری را در بافتی شبکه ای شکل و از جنس میکروگلاس (Micro Glass) جاذب اسید می پیچند. در این روش صفحات مثبت یا منفی را در بافت مزبور می پیچند، اما آن را درزگیری نمی کنند. میکروگلاس ها الیاف بسیار نازک شیشه ای هستند که در بسیاری از صنایع و از جمله صنعت باتری سازی کاربرد دارند.

دیدگاه شما

رسانه های همکار
لوگو آپارات برای اشتراک ویدیو
فروشگاه اینترنتی بازار باتری
لوگو امداد باتری غلامی
استفاده از مطالب مجله امداد باتری غلامی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام امداد باتری غلامی و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین امداد باتری غلامی تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.