از خیل عظیم کسانی که در خیابانها و جادهها به رانندگی مشغولاند، تنها تعداد اندکی واقعا با کارکرد اجزا و قطعات گوناگون خودرو آشنا هستند. شاید بهطور گُنگ و مبهم بدانند که هر قطعه چه میکند و هر بخش برای چیست. اما دقیقا و عمیقا از تعریف و تشریح عملکرد اجزای خودرو بازمیمانند. برای اینکه بهتر رانندگی کنید و از خودرویتان بهتر بهره ببرید، خوب است که با انواع قطعات از جمله لنت ترمز بیشتر آشنا باشید.
این محصول از مهمترین قطعات یک خودرو به شمار میرود، سلامت آن تاثیر مستقیم روی امنیت و ایمنی سفر دارد. پدال ترمز نیروی بازدارنده حرکت ماشین میباشد. لنت ترمز جزء قطعات مصرفی است و طول عمر آن برحسب کارکرد خودرو ارزیابی میگردد.
به مرور زمان با کارکرد وسیله نقلیه و اتمام لنت، دیسکها درگیر میشوند و اصطکاک به وجود آمده علاوه بر تخریب، خطرات مالی و جانی بالایی را برای فرد و سرنشینان پدید میآورد. امروزه لنتهای سرامیکی طول عمر نسبتا بالایی دارند و این امر رابطه مستقیم با کارکرد خودرو دارد. لنت ترمز عقب به دو شکل کاسهای و دیسکی عرضه میشود. این مکانیسم بر اساس فشاری که در مدار به واسطه روغن صورت میپذیرد، شکل میگیرد.
این قطعه که در خودروهای سواری گوناگون مورد استفاده قرار میگیرد را در حالت کلی میتوان به چهار نوع مختلف تقسیم کرد. گذشته از جنس غیر همگون این نمونههای چهار گانه نسبت به هم، یکی از مهمترین تفاوتهای آنها با یکدیگر متفاوت بودن زمان تعویض آن ها است.
نخستین گروه از نمونههای چهار گانه لنت هایی هستند که از حالت ارگانیک برخوردار بوده و در آنها شاهد استفاده از فلز نیستیم. این قطعه ارگانیک به طور معمول ارزان قیمتترین نوع لنت محسوب میشوند و در عین حال عمر کوتاهتری هم نسبت به سایر انواع خود دارند.
دومین نوع شناخته شده موجود در بازار نمونههایی هستند که در تولید آنها درصد ناچیزی فلز به کار رفته است. از همین رو این نوع خاص از لنت را با نام لنت ترمز کم فلز می شناسند. اگرچه عمر لنت کم فلز از لنت ترمز ارگانیک بلندتر است اما سر و صدای آن هنگام کار کردن نیز به همان نسبت بیشتر است.
در تولید این محصول نیمه فلزی از درصد بیشتری فلز نسبت به نمونههای ارگانیک و کم فلز استفاده شده است. از همین رو معمولا زمان تعویض لنت ترمز فلزی از دو نوع دیگر یاد شده بلندتر است. در واقع این نوع خاص از لنت ترمز عمر طولانیتری نسبت به همتایان خود دارد.
لنتهای نیمه فلزی هر چقدر هم که بادوام باشند و از مقاومت بیشتری نسبت به سایر نمونههای لنت ترمز بهره ببرند از نظر کیفیت و طول عمر به لنتهای سرامیکی نمیرسند.
در واقع زمان تعویض این قطعه در نمونههای سرامیکی تا حد قابل ملاحظهای بالاتر از سایر انواع آن قرار دارد. با این حال قیمت این نوع خاص نیز با توجه به کیفیت آن بالا است.
همانطور که گفته شد، از لنت ها برای توقف و کاهش شتاب استفاده میشود؛ این یعنی استهلاک مداوم. بدیهی است که بعد از فرسودگی زیاد نیاز به تعویض بهمیان میآید. باید تعویض این قطعه مهم را جدی بگیرید. چون هر چقدر که فرسودگی این قطعات بیشتر باشد، مدتزمان لازم برای توقف خودرو هم بالاتر میرود. قدرت ترمزها تاحد زیادی وابسته به همین لنتهاست.
پس اگر لنتها وضعیت مناسبی نداشته باشند، پدال ترمز هم بهاندازه کافی سفت نخواهد بود یا پایینتر از جای همیشگیاش قرار میگیرد. در اینصورت، بهدرستی عمل ترمزکردن را انجام نخواهید داد و ممکن است که دچار حادثه شوید.
تمام شدن لنت ها بسته به نوع آن و نوع رانندگی دارد. بهتر است لنتها را پس از طی کردن 30 هزار کیلومتر تعویض کنید. همچنین باید پس از طی کردن هر 15 هزار کیلومتر آن ها را بررسی کنید.
021-55363510
021-55363511