لوگو امداد باتری غلامی

آشنایی با لنت ترمز

لنت ترمز چیست و چه نقشی در خودرو دارد

لنت ترمز چیست

 

از خیل عظیم کسانی که در خیابان‌ها و جاده‌ها به رانندگی مشغول‌اند، تنها تعداد اندکی واقعا با کارکرد اجزا و قطعات گوناگون خودرو آشنا هستند. شاید به‌طور گُنگ و مبهم بدانند که هر قطعه چه می‌کند و هر بخش برای چیست. اما دقیقا و عمیقا از تعریف و تشریح عملکرد اجزای خودرو بازمی‌مانند. برای اینکه بهتر رانندگی کنید و از خودرویتان بهتر بهره ببرید، خوب است که با انواع قطعات از جمله لنت ترمز بیشتر آشنا باشید.

 

وظایف و نقش لنت ترمز

این محصول از مهم‌ترین قطعات یک خودرو به شمار می‌رود، سلامت آن تاثیر مستقیم روی امنیت و ایمنی سفر دارد. پدال ترمز نیروی بازدارنده حرکت ماشین می‌باشد. لنت ترمز جزء قطعات مصرفی است و طول عمر آن برحسب کارکرد خودرو ارزیابی می‌گردد.

تعویض لنت ترمز خودروبه مرور زمان با کارکرد وسیله نقلیه و اتمام لنت، دیسک‌ها درگیر می‌شوند و اصطکاک به وجود آمده علاوه بر تخریب، خطرات مالی و جانی بالایی را برای فرد و سرنشینان پدید می‌آورد. امروزه لنت‌های سرامیکی طول عمر نسبتا بالایی دارند و این امر رابطه مستقیم با کارکرد خودرو دارد. لنت ترمز عقب به دو شکل کاسه‌ای و دیسکی عرضه می‌شود. این مکانیسم بر اساس فشاری که در مدار به واسطه روغن صورت می‌پذیرد، شکل می‌گیرد.

 

نشانه های رسیدن زمان تعویض

  • روشن شدن چراغ هشدار ترمز
  • سر و صدا از سیستم ترمز
  • لرزش پدال خودرو یا لرزش کل خودرو
  • کشیده شدن خودرو به یک سمت در زمان ترمز گرفتن
  • کاهش قدرت ترمز

 

انواع مختلف لنت ترمز

این قطعه که در خودروهای سواری گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد را در حالت کلی می‌توان به چهار نوع مختلف تقسیم کرد. گذشته از جنس غیر همگون این نمونه‌های چهار گانه نسبت به هم، یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های آنها با یکدیگر متفاوت بودن زمان تعویض آن ها است.

۱. لنت ترمز ارگانیک

نخستین گروه از نمونه‌های چهار گانه لنت هایی هستند که از حالت ارگانیک برخوردار بوده و در آنها شاهد استفاده از فلز نیستیم. این قطعه ارگانیک به طور معمول ارزان ‌قیمت‌ترین نوع لنت محسوب می‌شوند و در عین حال عمر کوتاه‌تری هم نسبت به سایر انواع خود دارند.

۲. لنت ترمز کم فلز

دومین نوع شناخته شده موجود در بازار نمونه‌هایی هستند که در تولید آنها درصد ناچیزی فلز به کار رفته است. از همین رو این نوع خاص از لنت را با نام لنت ترمز کم فلز می‌ شناسند. اگرچه عمر لنت کم فلز از لنت ترمز ارگانیک بلندتر است اما سر و صدای آن هنگام کار کردن نیز به همان نسبت بیشتر است.

۳. لنت ترمز نیمه فلزی

در تولید این محصول نیمه فلزی از درصد بیشتری فلز نسبت به نمونه‌های ارگانیک و کم فلز استفاده شده است. از همین رو معمولا زمان تعویض لنت ترمز فلزی از دو نوع دیگر یاد شده بلندتر است. در واقع این نوع خاص از لنت ترمز عمر طولانی‌تری نسبت به همتایان خود دارد.

۴. لنت ترمز سرامیکی

آشنایی با لنت ترمز خودرو و وظایف آنلنتهای نیمه فلزی هر چقدر هم که بادوام باشند و از مقاومت بیشتری نسبت به سایر نمونه‌های لنت ترمز بهره ببرند از نظر کیفیت و طول عمر به لنتهای سرامیکی نمی‌رسند.

در واقع زمان تعویض این قطعه در نمونه‌های سرامیکی تا حد قابل ملاحظه‌ای بالاتر از سایر انواع آن قرار دارد. با این حال قیمت این نوع خاص نیز با توجه به کیفیت آن بالا است.

 

علت تعویض آن

همان‌طور که گفته شد، از لنت ها برای توقف و کاهش شتاب استفاده می‌شود؛ این یعنی استهلاک مداوم. بدیهی است که بعد از فرسودگی زیاد نیاز به تعویض به‌میان می‌آید. باید تعویض این قطعه مهم را جدی بگیرید. چون هر چقدر که فرسودگی این قطعات بیشتر باشد، مدت‌زمان لازم برای توقف خودرو هم بالاتر می‌رود. قدرت ترمزها تاحد زیادی وابسته به همین لنت‌هاست.

پس اگر لنت‌ها وضعیت مناسبی نداشته باشند، پدال ترمز هم به‌اندازه کافی سفت نخواهد بود یا پایین‌تر از جای همیشگی‌اش قرار می‌گیرد. در این‌صورت، به‌درستی عمل ترمزکردن را انجام نخواهید داد و ممکن است که دچار حادثه شوید.

 

نحوه عملکرد آن
  • وقتی پایتان را روی پدال ترمز فشار می­ دهید، سیلندری را فعال می ­کنید که روغن ترمز را داخل شلنگ ­ها به پایین به کالیپرها منتقل می­کند.
  • کالیپرها لنت­ های ترمز را درگیر می­کنند.
  • لنت­ ها به چرخانه که به طور مستقیم به چرخ­ ها متصل است، فشار وارد می ­کنند.
  • این فشار اصطکاک لازم را برای کاهش سرعت یا توقف خوردو ایجاد می­ کند. با کاهش سرعت چرخانه، سرعت چرخ­ ها نیز کم می­ شود.
  • با برداشتن پا از روی پدال، کل این فرآیند معکوس می ­شود: لنت­ ها آزاد می ­شوند، روغن از شلنگ ­ها بالا می ­آید و چرخ­ ها دوباره به حرکت درمی­ آیند.

 

چه زمانی باید لنت ترمز را تعویض کنیم؟

تمام شدن لنت ها بسته به نوع آن و نوع رانندگی دارد. بهتر است لنت‌ها را پس از طی کردن 30 هزار کیلومتر تعویض کنید. همچنین باید پس از طی کردن هر 15 هزار کیلومتر آن ها را بررسی کنید.

 

021-55363510

 

021-55363511

 

 

دیدگاه شما

رسانه های همکار
لوگو آپارات برای اشتراک ویدیو
فروشگاه اینترنتی بازار باتری
لوگو امداد باتری غلامی
استفاده از مطالب مجله امداد باتری غلامی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام امداد باتری غلامی و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین امداد باتری غلامی تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.