لوگو امداد باتری غلامی

کاربرد نقطه های سیاه روی شیشه ماشین

کاربرد نقطه های سیاه روی شیشه خودرو

نقاط سیاه شیشه خودرو و کاربرد آنها

 

شاید برای شما هم تاکنون این پرسش پیش آمده باشد که دانه های سیاه رنگ روی شیشه جلوی خودرو چه کاربردی دارد. در این متن به بررسی کاربرد نقاط سیاه شیشه خودرو خواهیم پرداخت.

این نقطه های سیاه رنگ «فریت» (frit) نام دارند. برخلاف تصور این که تنها جنبه طراحی نورگیر را دارند، ویژگی مهمی در شیشه جلو محسوب می شوند. فریت ها در واقع رنگ سرامیکی ذوب شده روی شیشه هستند. آنها برای ایجاد سطح چسبنده تر برای افزودن مواد افزودنی روی شیشه به کار می روند.

 

کاربرد نقطه های سیاه

نقش نقطه های سیاه روز شیشه ماشیننقطه های سیاه روی شیشه ماشین، ماندن شیشه در جای خود را تضمین می کنند. افزون بر این، نقطه های سیاه روی شیشه به عنوان محل مخفی به کارگیری چسب و دیگر مواد لازم برای مهر و موم کردن شیشه نیز به کار می روند.

در صورتی که این نقطه ها وجود نداشته باشند، محل استفاده از چسب نمایان می شود و شیشه ظاهر خوشایندی نخواهد داشت. نقاط سیاه روی شیشه از مواد چسب کاری استفاده شده در مقابل اشعه مستقیم خورشید هم محافظت می کنند.

اگر این نقاط وجود نداشته باشند، مواد به کاررفته به مرور زمان مقاومت خود را از دست می دهند و شیشه تغییر حالت می دهد. افزون بر موارد ذکرشده، نقاط سیاه روی شیشه جلو فواید دیگری هم دارند.

شیشه ها اصولاً در کوره تولید می شوند. اما نقاط سیاه به کاررفته روی آن ها زودتر گرم می شوند و به دلیل امکان ایجاد خمیدگی اپتیکال در شیشه، نقاط با الگوی خاصی طراحی می شوند تا حرارت خورشید به صورت مساوی روی شیشه پخش شود.

در برخی از خودروها، علاوه بر شیشه جلو روی آینه میانی دید عقب نیز از نقاط سیاه استفاده می شود تا نور خورشید را بیش تر جذب کنند.

همچنین هدف جای گذاری نقاط سیاه در شیشه پنجره اتومبیل کنترل دماست. نقاط مشکی زودتر از دیگربخش های پنجره گرما می بیند و گرما را به طور مساوی توزیع می کنند که این موضوع خودرو را از مچاله شدن در گرما حفظ می کند.

 

چرا الگوی نقطه‌ای؟

الگوی دایره ای شکل نقاط سیاه رنگ روی شیشه ماشینشیشه‌های خودرو برای تقویت استحکام درون کوره قرار می‌گیرند و به‌دلیل افزایش دمای سریع‌تر فریت درمقایسه‌با شیشه، استفاده از نوارهای فریت می‌تواند سبب ایجاد اعوجاج در شیشه‌ها شود.

به‌ همین‌ سبب، مهندسان با استفاده از الگوی نقطه‌ای، توزیع دما روی شیشه را همگن‌تر می‌کنند تا احتمال اعوجاج در شیشه به حداقل برسد. همچنین، استفاده از الگوی نقطه‌ای در شیشه‌ی عقب علاوه‌ بر مزایای ذکرشده می‌تواند سبب کاهش تابش آفتاب به سرنشینان عقب شود.

استفاده از الگوی دایره ای شکل نقاط سیاه رنگ یک دلیل علمی دارد. شیشه به همراه رنگ سرامیکی در کوره قرار می گیرد. به دلیل افزایش دمای سریع تر فریت در مقایسه با شیشه، از این نوارها استفاده می شود. این گرما سبب ایجاد اعوجاج می شود.

اعوجاج به معنی خمیدگی و انحنا است. در حقیقت این انحنا به حدی نیست که بتوان با چشم به راحتی آن را تشیخص داد. به این ترتیب الگوی نقطه ای باعث می شود که دما به صورت همگون در کل شیشه توزیع شود.

بنابراین استفاده از الگوی نقطه ای به دلیل ایجاد یک دمای هماهنگ در کل شیشه است. همچنین الگوی نقطه ای بهتر از سایر اشکال می تواند اشعه ماوراء بنفش را کاهش دهد.

 

021-55363510

 

021-55363511

دیدگاه شما

رسانه های همکار
لوگو آپارات برای اشتراک ویدیو
فروشگاه اینترنتی بازار باتری
لوگو امداد باتری غلامی
استفاده از مطالب مجله امداد باتری غلامی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام امداد باتری غلامی و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین امداد باتری غلامی تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.