لوگو امداد باتری غلامی

علل خراب شدن کولر اتومبیل

دلایل خرابی کولر ماشین

کولر خودرو و دلایل خرابی آن

 

کولر یکی از امکانات رفاهی خودرو به حساب می آید که در زمان های گرم به یکی از پرکاربرد ترین سیستم های خودرو تبدیل می شود. امروزه بیشتر خودروهای مدرن دارای سیستم تهویه و یا کولر هستند که به یک استاندارد ثابت در تولید خودرو ها تبدیل شده است. امروزه در خودروها از کولرهای گازی استفاده می شود که عملکرد کلی آنها خنک کردن درون خودرو و حذف رطوبت از آن است. برای جلوگیری از خرابی کولر خودرو این مقاله را مطالع کنید.

 

اجزا سیستم تهویه

سیستم تهویه از دو قسمت پرفشار و کم فشار تشکیل شده است، بخش پرفشار قسمتی است که مایع خنک کننده را به قسمتی از کابین می فرستد، خرابی کولر خودروقسمت کم فشار هوای خنک را به دورن کابین می دمد.

 

کمپرسور

کمپرسور یا متراکم کننده به نوعی، یک پمپ است که توسط تسمه میگردد. گاز کولر در کمپرسور متراکم می شود و پس از افزایش فشار به سمت کندانسور می رود.

 

کندانسور

کندانسور شبیه به رادیاتور خودرو است و کاری شبیه به آن را دارد. در هنگام متراکم شدن گاز درون کمپرسوز گرما تولید می شود. درون کندانسور مایع سرد کننده در حال جریان می باشد و گرما را از گاز کولر می گیرد و آن را به حالت مایع تبدیل می کند.

 

ریسیور درایر

مایع متراکم شده قبل از ورود به قسمت کم فشار از یک مخزن کوچک به نام ریسیور درایر عبور می کند، در این قسمت به دلیل وجود مواد خشک کننده هر گونه آب یا رطوبت جذب می شود.

 

سوپاپ انبساط گرما

این بخش در ابتدای قسمت کم فشار کولر قرار دارد، مایع سرد کننده وارد سوپاپ انبساط می شود تا فشار مایع کاهش یابد. این سوپاپ جریان مایع سرد کننده را کنترل می کند، عملکرد آن بر کار سیستم تهویه مهم است.

 

اواپراتور

علت از کار افتادن کولر ماشیناین قسمت درون خودرو، معمولا درون داشبورد نصب می شود. عملکرد این بخش جذب گرماست، مایع خنک کننده در حالت کم فشار وارد اواپراتور می شود و به دلیل دمای جوش پایین با گرفتن گرمای کابین تبدیل به گاز می شود.

با تبدیل مایع سرد کننده به گاز ظرفیت جذب بخار آن افزایش می یابد. یک فن هوای سرد را به داخل فضای خودرو می دمد. مایع خنک کننده بعد از تبدیل شدن به گاز دوباره به کمپرسور بازمی گردد تا این چرخه دوباره تکرار شود.

 

برسی عوامل خرابی کولر

 

یخ زدن اواپراتور و لوله ها

سیستم کولر دارای ترموستاتی (سوپاپ انبساط گرما) است که جریان مایع را کنترل می کند، خرابی آن باعث یخ زدن لوله ها و سطح خارجی اواپراتور می شود که می تواند در عملکرد کولر خلل ایجاد کند.

 

بوی نامطبوع کولر

اگر درمیان پرده های اواپراتور کثیفی یا گرد وخاک وجود داشته باشد با دمیدن هوا به دورن خودرو بوی نامطبوعی حس می شود. همچنین گرفتگی لوله تخلیه ی آب نیز می تواند باعث این اتفاق شود.

 

خرابی کمپرسور

خرابی کمپرسور باعث می شود که فشار لازم برای مایع شدن گاز و جریان یافتن آن تامین نشود و سیستم تهویه کارایی خود را از دست بدهد.

 

جهت اطلاع از علل خرابی کولر خودرو و یا شارژ گاز کولر ماشین با تکنسین های ما تماس بگیرید…

 

021-55363510

 

021-55363511

دیدگاه شما

رسانه های همکار
لوگو آپارات برای اشتراک ویدیو
فروشگاه اینترنتی بازار باتری
لوگو امداد باتری غلامی
استفاده از مطالب مجله امداد باتری غلامی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام امداد باتری غلامی و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین امداد باتری غلامی تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.