لوگو امداد باتری غلامی

رنگ روی نشانگر چشمی باتری خودرو به چه معنی است؟

کاربرد نشانگر چشمی باتری ماشین

کاربرد نشانگر چشمی باتری ماشین

 

بر روی بیشتر باتری های ایرانی و خارجی نشانگری نصب شده که به رنگ های سبز، سیاه یا قرمز و سفید درمیاید و حالت شارژ باتری خودرو را نشان می دهد. در برخی موارد مشتریان گرامی به دلیل اطلاعات ناکافی، گمان می کنند این چشمی یک قطعه ی الکترونیکی پیچیده است. در اینجا به کاربرد نشانگر چشمی باتری ماشین اشاره می کنیم.

 

نشانگر یا چشمی باتری

 

نشانگر یا چشمی باتری ماشین، تنها یک هیدرومتر ساده (اسید سنج با درج اسید ) است. که با اندازه گیری غلظت الکترولیت باتری، به دلیل آنکه انتهای آن داخل الکترولیت باتری قرار می گیرد، به سه رنگ مختلف در میاید. باید به این نکته اشاره داشت که بعضی مواقع این قطعه ی ساده خراب شده و رنگ چشمی تغییر نمی کند، خود تغییر رنگ نیز نمی تواند به طور یقین موضوعی را اثبات کند.

 

مفهوم رنگ های روی نشانگر باتری ماشین

 

کاربرد نشانگر چشمی باتری ماشین– رنگ سبز یعنی شارژ کامل باتری که روی بدنه باطری جلویی رنگ سبز کلمه ok نوشته شده و به این مفهوم است که باطری سالم است.

– رنگ سیاه یا قرمز یعنی شارژ باطری از حد استاندارد پایین تر است. با این حال اما خودرو باز هم قادر به استارت زدن می باشد. که روی بدنه باتری جلوی رنگ سیاه یا قرمز کلمه Charge را نوشته و می گویند باتری نیاز دارد توسط دستگاه مجدداً شارژ شود.

– رنگ سفید یعنی باتری کاملاً دشارژ شده و خودرو قادر به استارت زدن نیست. در این حالت روی بدنه باتری جلوی رنگ سفید کلمه Replace نمایش داده می شود و مفهوم آن این است که باتری خراب است و باید تعویض شود.

 

علل سفید شدن چشمی باتری ماشین

 

چنانچه چشمی باتری سفید شده باشد، علل آن را بررسی می کنیم:

1- ممکن است دینام خودرو خراب وده و نه تنها نمی تواند باتری را شارژ را بطور کامل شارژ کند. بلکه قادر به تامین برق مصرفی خودرو در حالت روشن نیز نیست و برق مورد نیاز از باتری تامین شده. بنابراین باطری دشارژ شده است.

2- خودرو برق دزدی دارد و به مرور زمان، باتری دشارژ شده است.

3- بست باتری محکم بسته نشده یا کثیف شده و سولفاته شده است، بنابراین ارتباط باتری و دینام به طور کامل برقرار نشده و باتری به مرور زمان دشارژ شده است.

4- چشمی باتری خراب شده است.

5- باتری دشارژ و خود به خود در حال خراب شدن است. همانطور که در بالا ذکر شد، تنها در حالت 5 باتری نیاز به تعویض دارد. در حالت های 1 و 3 باتری باید دشارژ شود و ایرادی ندارد. بنابراین صرف رنگ چشمی تصمیم نگیرید. موضوع جالب اینکه ، بیش از 90 درصد باتری های کره ای خراب شده در طی گزارش شرکت، همگی چراغ سبز رنگ داشته اند.

 

 

 

دیدگاه شما

7 دیدگاه

  1. مسعود گفت:

    چراغ باتری من سفیده ولی مشکلی هم نداشتم تا حالا.
    البته باتری ساز نشون دادم که گفت دینام مشکل داشته.
    الان دینام و درست کردم ولی همچنان چشمب سفیده.

    • admin گفت:

      ممکنه چشمی باتری خراب شده باشه. صرف رنگ چشمی تصمیم نگیرید.
      طی گزارشی، بیش از 90 درصد باتری های کره ای خراب شده همگی چراغ سبز رنگ داشته اند.

  2. مهدی گفت:

    مال من چشمی سیاه رو نشون میده ولی وقتی باطری رو تکون میدم سبز میشه میشه آیا باطری من خراب شده؟
    ولی مشکلی نداره تو استفاده و استارت

  3. سلام آب باطری اتمی کم نمیشه؟چشمک باطری ماشینم سفیدشده وشارژش ضعیفه اتارت نمیزنه

    • emdadadmin گفت:

      سلام و عرض ادب
      رنگ سفید چشمی باطری خودرو یعنی باتری کاملا دشارژ شده و خودرو قادر به استارت خوردن نیست. روی بدنه باتری جلوی رنگ سفید کلمه Replace نشده شده و می گوید که باتری خراب استو بادی تعویض شود.

      در مورد سوال دوم شما:
      باتری اتمی به دلیل جنس خاص صفحات داخل آن، نیاز به افزودن آب مقطر ندارد و آب آن کاهش نمی یابد.
      فرآیند ساخت باطری‌های اتمی به این صورت است که مایع یا همان آب داخل آن‌ها غیر قابل تخلیه است. این کار باعث می‌شود که باطری برای همیشه دارای آب کافی باشد و به همین دلیل برای مدت طولانی تری شارژ را در خود نگه‌داری کند.

  4. مجتبی هاشمی گفت:

    اون فقط نشانگر اب اسید باطری هست نه چیزه دیگ

    • admin گفت:

      چشمی یا نشانگر باتری ماشین سطح غلطت الکترولیت باتری ماشین یا همان آب باتری را نشان می دهد. زیرا بدنه باتری های اتمی مشکی است و با چشم میزان آب باتری قابل مشاهده نیست. بدین ترتیب با این اسید سنج می توان سطح الکترولیت باتری را اندازه گیری نمود.
      به عبارتی دیگر، چشمی یا نشانگر باطری یک قطعه استوانه ای تعبیه شده برروی باتری ماشین است که یک هیدرومتر ساده (اسید سنج) در انتهای آن قرار دارد و به دلیل قرار گرفتن انتهای آن در داخل الکترولیت باتری به ۳ رنگ سبز ، مشکی یا قرمز و سفید در می آید. این هیدرومتر سطح غلظت الکترولیت یا اسید مخصوص در باتری خودرو را اندازه گیری می کند.

رسانه های همکار
لوگو آپارات برای اشتراک ویدیو
فروشگاه اینترنتی بازار باتری
لوگو امداد باتری غلامی
استفاده از مطالب مجله امداد باتری غلامی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام امداد باتری غلامی و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین امداد باتری غلامی تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.