لوگو امداد باتری غلامی

آموزش عیب یابی استارت خودرو

راهنمای عیب یابی استارت خودرو

نحوه عیب یابی استارت ماشین

 

استارت خودرو یکی از قطعات مهم هر خودرو محسوب می شود که وظیفه راه اندازی خودرو و روشن نمودن آن را برعهده دارد. استارت ها نوع پیشرفته هندل های قدیمی محسوب می شوند و بدون آنها روشن کردن خودرو امری دشوار می باشد.

اگر به هر دلیلی استارت خودروی ما با مشکل مواجه شود و کارایی اولیه خود را دیگر نداشته باشد، در نتیجه ما در هنگام روشن کردن خودرو به مشکل بر خواهیم خورد و موتور خودروی ما به سادگی قبل به کار نخواهد افتاد.

از کار افتادن این قطعه موجب می شود تا مشکلات زیادی برای راننده پیش بیاید. در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با عیب یابی استارت خودرو مواردی را بررسی کنیم.

 

وظیفه استارت خودرو

نحوه عیب یابی استارت ماشینوظیفه استارت راه اندازی و چرخاندن میل لنگ جهت روشن شدن موتور است. موتور استارت از نوع موتور جریان مستقیم DC است که دارای چهار قطب (بالشتک)، چهار ذغال و یک آرمیچر است.

بیشتر استارتها چهار قطب و چهار ذغال دارند. درصورت استفاده از چهار قطب میدان مغناطیسی در چهار ناحیه متمرکز می شود میدان مغناطیسی به یکی از سه روش زیر ایجاد می شود.

با استفاده از اهنربای دائمی سیم پیچهای میدان ساز متوالی یا سیم پیچهای میدان ساز متوالی – موازی میدان های متوالی – موازی را می توان با مقاومت کمتری ساخت.

بدین ترتیب جریان و در نتیجه گشتاور خروجی استارت را افزایش داد برای انتقال جریان برق از چهار زغال استفاده می شود. این زغالها مانند زغالهای مورد استفاده در بیشتر موتورها یا مولدها از مخلوطی از مس و کربن ساخته می شود. زغالهای استارت مس بیشتری دارند تا اتلاف جریان در انها به حداقل برسد.

 

دلایل خرابی استارت

  1. خرابی اتومات استارت
  2. نقص در عملکرد اتصالات باتری به استارت، مانند قطعی اتصالات آن
  3. افت عملکرد بازوی اجرای استارت، به دلیل گیر کردن آن
  4. بروز هرگونه اتصالی در بین سیم‌های استارت مانند اتصال قطب‌های منفی و مثبت آن به یکدیگر
  5. ناکافی بودن یا تمام شدن زغال‌های استارت
  6. شکستگی و خرابی چرخ دنده‌های استارت
  7. دلایل خرابی استارت ماشین و تعمیر آنکثیفی استارت و به تبع آن گیر کردن زغال‌های آن
  8. نقص در عملکرد موتور استارت
  9. خراب شدن سلکتور گیربکس در خودروهای اتومات
  10. قفل شدن موتور به دلیل چسبیدن یاتاقان‌های میل لنگ یا شاتون‌ها

 

عیب یابی سیستم استارت خودرو

استارت کار نمی کند

زمانی که استارت کار نمی کند قبل از هر کاری بهتر است شرایط باتری خودرو را چک کنید. فراموش نکنید که خالی شدن شارژ باتری و یا خراب شدن باتری می تواند سبب نچرخیدن موتور استارت شود.

در صورت وجود این مشکل علائم خاصی را نیز مشاهده می کنید. مانند این که صدای درگیر شدن دنده استارت را هنگام استارت زدن می شنوید اما بعد از این صدا استارت نمی چرخد.

یا اینکه برق خودرو به قدری ضعیف می شود که چراغ ها روشن نمی شوند یا بسیار کم نور هستند. اگر جریان مورد نیاز به استارت نرسد، گشتاور کافی تولید نمی شود و صدای تلق تلق شنیده می شود.

این موارد همه برخی از علائم خرابی استارت خودرو هستند. البته گاهی نیز ممکن است این موارد به علت گیر مکانیکی موتور استارت، دمای هوای بسیار پایین، کثیف بودن و یا شل بودن اتصالات باتری، تمام شدن زغال استارت و یا خشک شدن بلبرینگ های استارت ایجاد شود.

 

استارت آرام می چرخد و دیر خلاص می شود

ضعف استارت و یا خشک شدن بلبرینگ های استارت می تواند سبب ایجاد این مشکل شود. هم چنین اگر با هربار استارت زدن در هنگام روشن شدن، صدای خرخر دنده برنجی شنیده می شود.

ممکن است به این علت باشد که اتوماتیک استارت، ارتباط دنده استارت را به شکل دقیق بر قرار نمی کند. یا اینکه ممکن است فنرهای داخلی کلاچ دنده استارت خراب شده باشد.

احتمال دیگر نیز این است که این صدا با خرد شدن دنده استارت شنیده شود. به هر حال این موضوع نیز یکی دیگر از علائم خرابی استارت خودرو است.

 

موتور استارت نمی‌چرخد و نور چراغ‌ها ثابت است

این مشکل می تواند به علت خرابی اتوماتیک استارت باشد. در این صورت ممکن است توپی سوئیچ استارت خراب شده باشد. البته اگر رله استارت سوخته باشد نیز ممکن است این مشکل ایجاد شود.

 

021-55363510

 

021-55363511

دیدگاه شما

رسانه های همکار
لوگو آپارات برای اشتراک ویدیو
فروشگاه اینترنتی بازار باتری
لوگو امداد باتری غلامی
استفاده از مطالب مجله امداد باتری غلامی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام امداد باتری غلامی و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین امداد باتری غلامی تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.