لوگو امداد باتری غلامی

باطری و وضعیت شارژ و سطح الکترولیت آن

وضعیت شارژ و سطح الکترولیت باتری خودرو

جدول وضعیت شارژ و سطح الکترولیت باتری

 

وضعیت شارژ یک باتری مشخص کننده میزان انرژی باقیمانده باتری (بر حسب درصد) است. این معیار مثل نشانگر سوخت ماشین است. اندازه گیری و اطلاع از SOCی باتری یا پاور بانک باتری برای مواقعی که احتمالا نیاز به استفاده از یک منبع انرژی جایگزین خواهید داشت، مفید است. برای سنجش وضعیت شارژ باتری ماشین این مقاله را دنبال کنید.

چند راه برای تعیین SOC ی باتری وجود دارد.از جمله اندازه گیری سطح مواد شیمیایی باتری (gravity)، ولتاژ باتری (ولت متر) یا تعیین میزان جریان ورودی و خروجی باتری با استفاده “شانت” و اندازه گیری های مربوطه.

 

ارتباط بین شارژ باتری و سطح مواد شیمیایی

جدول زیر ارتباط بین وضعیت شارژ باتری (درصد) و ولتاژ باتری با سطح مواد شیمیایی آن را نشان می دهد. ولتاژ و اعداد gravity برای یک باتری 6 یا 12 ولتی و یک پاور بانک 24 و 48 ولتی مشخص شده است.

برای تعیین این ولتاژ ها از اعداد SOCی مربوط به باتری های تولیدکنندگان مختلف استفاده شده است. عدد SOCی برخی باتری ها بسیار با هم متفاوت هستند. بنابراین میانگین تمام این اعداد گرفته شده تا جدولی بدست آید که شاخص و معیار مناسبی برای انواع باتری ها باشد.

 

جدول وضعیت شارژ باطری خودرو

جدول وضعیت شارژ و سطح الکترولیت باتری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نکات مهم هنگام سنجش وضعیت شارژ باتری ماشین

نکته: اندازه گیری ولتاژ باتری نیز برای تعیین SOC استفاده می شود. البته دقیق ترین راه برای تعیین آن نیست (زیرا تحت شرایط مختلف تغییر می کند). روش دقیق تر مشخص کردن سطح الکترولیت هر سلول از باتری است. اما انجام این کار در خیلی از باتری ها غیر ممکن است (مثلا باتری های AGM).

در خیلی از سیستم های تولید انرژی جایگزین، از یک شانت DC استفاده شده که با نظارت بر جریان ورودی و خروجی باتری یا پاور بانک، SOCی آن را تعیین می کنند. این روش راه بسیار دقیقی برای مشخص کردن وضعیت شارژ است.

اندازه گیری وضعیت شارژ و سطح الکترولیت باترینکته: برای رسیدن به بالاترین دقت در اندازه گیری ولتاژ باتری، باتری باید در وضعیت مدار باز (حالت استراحت) باشد. یعنی نباید باتری تحت باری قرار گرفته باشد و در حال شارژ هم نباشد. برای دقیق تر شدن اندازه گیری، لازم است باتری پیش از شروع اندازه گیری حدودا یک یا دو ساعت در این شرایط قرار گرفته باشد.

برای رسیدن به بالاترین دقت نیز لازم است 6 تا 24 ساعت در این شرایط قرار بگیرد.

 

ولتاژ باتری مستقل از درجه حرارت است

ولتاژ باتری مستقل از درجه حرارت است. در واقع سیستم‌های شارژ خوب امکان تنظیم دما را به صورت داخلی دارند.

اطلاعات ولتاژ در نمودار زیر توسط تولید کنندگان مشخص شده است (در دمایی تقریبا معادل با دمای اتاق). در صورتیکه قصد اندازه گیری gravity (باتری های منفذدار با سیکل طولانی / باتری های شارژ شده تر (با الکترولیت)) را دارید، وقتی از باتری نمونه گیری می کنید، پیش از مشخص کردن عدد gravity نهایی چند بار هیدرومتر را پر و خالی کنید.

برای افزایش طول عمر باتری باید باتری را همیشه در محدود سبز (SOCی 40 درصد یا بیشتر) نگه دارید. رسیدن به منطقه زرد به صورت گاه به گاه ممکن است زیاد مضر نباشد. اما دشارژ پی در پی به این سطح طول عمر باتری را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

به طور کلی هر چه میزان تخلیه شارژ باتری قبل از شارژ مجدد کمتر باشد طول عمر باتری بیشتر می شود. بیشتر سیستم های انرژی جایگزین طوری طراحی شده اند که شارژ پاور بانک را به میزان 50 درصد یا بیشتر حفظ کنند.

ولتاژ صد در صد

ولتاژ 100 درصد، ولتاژ توصیه شده برای شارژ (که ممکن است بیشتر و چند مرحله ای باشد) نیست. سعی کنید از توصیه های سازنده در رابطه با نحوه و میزان شارژ پیروی کنید.

021-55363510

021-55363511

 

 

دیدگاه شما

رسانه های همکار
لوگو آپارات برای اشتراک ویدیو
فروشگاه اینترنتی بازار باتری
لوگو امداد باتری غلامی
استفاده از مطالب مجله امداد باتری غلامی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام امداد باتری غلامی و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین امداد باتری غلامی تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.