لوگو امداد باتری غلامی

خراب شدن وایر خودرو

دلایل خرابی وایر شمع خودرو و روش های عیب یابی آن

دلایل خرابی وایر خودرو

 

عیب یابی و تشخیص وایر معیوب

پس از اینکه متوجه ریپ زدن ماشین و کاهش قدرت آن شدیم اول باید در حالت روشن بودن موتور، کاپوت را بالا زده و تک تک وایرها را از روی شمع جدا کنید.

هر وایری را که از شمع جدا کردید، اگر پس از جدا کردن، دور موتور افت کرد و موتور به لرزش افتاد. به این معنی است که آن وایر و شمع سالم بودند و شما آن را از کار انداختید. پس از اینکه همان وایر را سر جای خود قرار دادید موتور باید به حالت اولیه خود برگردد که نشانه سالم بودن آن وایر و شمع است.

اگر وایر شمعی را از روی یکی از شمع ها جدا کردید و موتور هیچ تغییر حالتی نداد. یعنی حتی دورش هم افت نکرد. به لرزش هم نیفتاد. نشانه خرابی وایر خودرو یا شمع از کار افتاده می باشد. که حتی جدا شدن آن هم تأثیری در کار موتور ندارد.

 

انواع وایر شمع

  • وایر شمع سیمی
  • ابریشمی
  • ترکیبی

 

علت تعویض وایر شمع

هر دفعه که کلید اتومبیل خود را می چرخانید، سیم احتراق باید الکتریسیته را از کوئل به شمع ها منتقل کند. این کار به آغاز فرآیند احتراق کمک خواهد کرد.​ به علت استفاده مداوم از سیم های برق در درون اتومبیل، آنها در طول زمان فرسوده می شوند. می توانند سبب ایجاد انواع مختلفی از مسائل شوند.​ به همین دلیل باید وایر شمع را تعویض کرد.

علل تعویض وایر شمع خودرو و دلایل خرابی آنوایر شمع ها را یکی یکی باز کنید و با اهم متر چک کنید درصورتی که بیش از ۴۵۰۰ اهم بود بهتر است عوض شود و چنانچه از ۵۰۰۰ اهم (۵ کیلو اهم) بیشتر بود حتماً عوض کنید.

 

مضرات استفاده از وایر غیر استاندارد

  • ذوب شدن سر شمع و الکترود
  • کاسته شدن قدرت موتور
  • بالارفتن دمای موتور
  • افزایش مصرف سوخت
  • ریپ زدن و لرزش موتور
  • بالا رفتن آلایندگی
  • برق دزدی در نشت بنزین و انفجار
  • احتراق ناقص سوخت
  • کربن گرفتگی سر سیلندر و پیستون

 

روش تعویض و نصب آن
  1.  قبل از وصل یا جداکردن وایر خودرو لطفا مطمئن شوید. که موتور خاموش بوده و سرد شده است.
  2.  برای برداشتن وایر های موجود از بلند ترین وایر از گوشه سمت چپ شروع کنید.
  3. بادقت کلاهک شمع ودلکو راگرفته و سپس هنگام تعویض بآرامی آنها راجازده یا بیرون بکشید.
  4. اگرفقط کابل راگرفته و آنرا بیرون بکشید. احتمال دارد سیم داخلی کابل از کلاهک از پاره شود.
  5. بعد از اینکه کلاهک شمع و دلکو را جدا کردید بلندترین وایر نو را انتخاب کنید و سپس جا بزنید. وقتی کلاهک شمع را جا می زنید باید با شنیدن صدا یا احساس کنید که آیا وایر بدرستی جا افتاده است یا نه.
  6. سپس کلاهک دلکورا وصل کنید. مراقب باشید جای وایرها تغییرنکند چون ترتیب احتراق بهم می خورد.

 

ایمنی و خطرات خرابی وایر خودرو

یک وایر معیوب نه تنها ممکن است سبب بد کار کردن موتور شود بلکه سبب افزایش مصرف سوخت خودروی شما هم خواهد شد. یا ممکن است بنزین نسوخته وارد مسیر اگزوز شود و کاتالیست های گرانقیمت شما را خراب کند.

همچنین بسیار اتفاق افتاده که نشتی بنزین و جریان الکتریسیته در موتور به صورت همزمان وجود داشته است. این عامل سبب آتش گرفتن خودرو شده است. ممکن است برای شما هم اتفاق بیفتد پس بهتر است این بازدید ها را جدی بگیرید.

 

 

021-55363510

 

021-55363511

 

 

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  1. سما رحیمی گفت:

    عالی بود ممنون از شما

رسانه های همکار
لوگو آپارات برای اشتراک ویدیو
فروشگاه اینترنتی بازار باتری
لوگو امداد باتری غلامی
استفاده از مطالب مجله امداد باتری غلامی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام امداد باتری غلامی و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین امداد باتری غلامی تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.