لوگو امداد باتری غلامی

منظور از سولفاته شدن باتری خودرو

چگونگی سولفاته شدن باتری خودرو

منظور از سولفاته شدن باتری خودرو چیست؟

 

سولفاته شدن باتری خودرو یعنی اینکه در هنگام دشارژ باطری گرد اسیدی که روی صفحات باطری نشسته سفت شده و در اثر شارژ گرد اسیدی از روی صفحات جدا نشود. این گرد سفید رنگ روی ماده فعال باطری را پوشانده و از فعل وانفعالات باطری جلوگیری می کند. در نتیجه باطری قادر به تولید نیرو نخواهد بود و شارژ هم نخواهد شد.

دلایل سولفاته شدن باتری خودروسولفاته شدن باتری ماشین هنگامی اتفاق می افتد که سولفات سرب نتواند به مواد شارژ شده تبدیل گردد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که باتری های دشارژ شده برای مدتی طولانی درهمین حالت باقی بمانند یا مقدار زیادی آب از دست داده باشند.

هنگامی که باتری ها به صورت دشارژ انبار شوند یا برای بیشتر از 6 ماه انبار شوند.

سولفات سرب صفحات را سخت و چگال می کند و توانایی شارژ شدن باتری کاهش می یابد و یا به طور کلی از بین می رود و مواد فعال صفحات، دیگر قابلیت تحمل جریان دشارژ را ندارند و باتری از کار خواهد افتاد.

از شارژهای سریع با جریان سريع با جریان شدید براي شارژ باتريهای سولفاته یا شدیداً دشارژ شده استفاده نکنید. در اين شرايط يك جريان ثابت در حدود 1 تا 2 آمپر مدت 60 تا 120 ساعت لازم است.

 

منظور از سولفاته شدن چیست؟

همانطور که در مقاله ای در خصوص ساختار باطری ماشین در خصوص آناتومی باطری ماشین نوشتم، می توان گفت که ورقه های سربی که درون باتری جای دارند، عامل تعیین کننده سلامت باتری هستند. زمانی جريان در باتری توليد می شود كه اسيد سولفوريک با همین ورقه های سربی واكنش انجام دهد. هر زمان که باتری در حال تخلیه شدن باشد، سولفات موجود در باتری بر روی این ورقه های سربی جمع شده و از این رو باتری توانایی خود را برای تولید کردن جریان برق از دست می دهد. همین طور هر زمان که مولد جریان را برای شارژ مجدد در مسیر های مربوطه به حرکت در می آورد، همین سولفات های انباشته شده بر روی ورقه های سربی وارد محلول شده و عملیات شارژ را مختل می کند.

با گذشت زمان این سولفات های انباشته شده برای همیشه و به صورت دائمی به ورقه ها چسبیده و مانع از این می شوند که باتری توانایی ذخیره الکتریسیته را داشته باشد.

سولفاته شدن یک نوع واکنش مابین بخار و آب است که در این صورت است که اختلال در عملیات برق رسانی خودرو رخ داده و باتری رفته رفته ضعیف شده و در نهایت کاملا از بین می رود.

 

دیدگاه شما

رسانه های همکار
لوگو آپارات برای اشتراک ویدیو
فروشگاه اینترنتی بازار باتری
لوگو امداد باتری غلامی
استفاده از مطالب مجله امداد باتری غلامی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام امداد باتری غلامی و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین امداد باتری غلامی تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.