لوگو امداد باتری غلامی

چگونگی تست باتری خودرو با تستر بار

تست باتری ماشین با تستر بار

مراحل تست باتری ماشین با تستر بار

 

بهترین راه برای تست سطح شارژ باتری و بررسی این که آیا باتری خوب کار می کند یا خیر روش استفاده از تستر باتری است. در صورت استفاده از تستر ارقام بدست آمده کاملا دقیق هستند. اما در این روش باید باتری را زیر بار تست کنید. اما چرا این روش بهترین روش تست باتری است؟ برای آشنایی با مراحل تست باتری ماشین با تستر بار این مطلب را دنبال کنید.

 

نرخ ولتاژ باطری اتومبیل

نرخ ولتاژ سه پارامتر دارد: ولتاژ مشخص شده (توسط سازنده)، ولتاژ کاری و ولتاژ زیر بار. ولتاژ مشخص شده، در حقیقت همان اعداد و ارقامی هستند که در مشخصات باتری مشاهده می کنید که تقریبا 12 ولت است. در واقع، بین این عدد و عدد مربوط به ولتاژ کار باتری تفاوت زیادی وجود دارد. ولتاژ کار باتری عددی است که پیش از این به آن اشاره کردیم.

ولتاژ کاری باتری یک خودرو برای حمل و نقل مسافرین بین 12.6 الی 12.8 ولت است. در واقع، این رقم ممکن است از 12.4 تا حدود 12.8 ولت باشد. اما اعداد و ارقام مربوط به ولتاژ باتری زیر بار، با اعداد ذکر شده در بالا بسیار متفاوت هستند.

 

روش تست باتری ماشین

روش تست بسیار ساده است. برای این کار نیاز به ابزار مخصوصی به نام تستر باتری دارید. این وسیله باری را روی باتری ایجاد می کند که دو برابر بیشتر از ظرفیت باتری است. ایده‌ی این روش شبیه سازی باری است که هنگام استارت خوردن و روشن شدن ماشین روی باتری تحمیل می شود.

رقمی که با این دستگاه مشخص می شود نه تنها میزان شارژ باتری را مشخص می کند بلکه ظرفیت کاری آن را هم تعیین می کند. ذکر این نکته بسیار مهم است چون باتری ماشین نه تنها باید شارژ را نگه دارد. بلکه باید زیر باری که هنگام استارت خوردن موتور به آن تحمیل می شود و همچنین وقتی که موتور خاموش است شارژ خود را حفظ کند.

 

ابزار تست کردن باطری خودرو

تست باتری ماشین با تستر بار

همانطور که گفتیم مهم ترین ابزاری که برای تست کردن باتری به این روش نیاز دارید، تستر بار باتری (Load Tester) یا تستر باتری است. این وسیله را می توانید از هر فروشگاه لوازم جانبی تهیه کنید.

تستر باتری از یک مقاومت بالاست (ballast resistor) با ظرفیت بالا، یک ولت متر، دو گیره و یک کانکتور تشکیل شده است. با استفاده از تستر باتری می توانید باتری را زیر بار یا بدون تحمیل بار چک کنید.

در حالت دوم، یعنی بدون تحمیل بار از آن مثل ولت متر استفاده می شود. قبل از شروع فرایند تست، لازم است که باتری را از شارژر جدا کرده و اجازه دهید چند ساعتی در همین وضعیت باقی بماند. در واقع بهتر است باتری را یک شب تا صبح در این وضعیت نگه دارید.

 

تست باطری ماشین بدون وجود تستر بار

حال می توانید باتری را بدون وجود بار تست کنید. برای تست باتری، سر مثبت تستر باتری را به قطب مثبت باتری ماشین وصل کنید. سپس قطب منفی را به کانکتور فلزی تستر اتصال دهید. در واقع این پین فلزی، منفی است.

با انجام این مراحل روی نمایشگر تستر عدد خاصی را مشاهده می کنید. با مراجعه به جدول ارائه شده در این مقاله می توانید مشخص کنید که این عدد نشان دهنده چه درصدی از شارژ باتری است. اگر باتری 100 درصد شارژ داشته باشد، می توانید آن را با روش تست بار هم امتحان کنید.

توجه! برای این که اعداد مربوط به وضعیت باتری ماشین دقیق و معتبر باشند لازم است که باتری را در وضعیت شارژ کامل چک کنید. اگر چند بار از این روش برای تست کردن باتری استفاده کنید، ممکن است وضعیت باتری بدتر شود. چون با این روش مرتبا بار و فشار زیادی به باتری تحمیل می شود.

دیدگاه شما

رسانه های همکار
لوگو آپارات برای اشتراک ویدیو
فروشگاه اینترنتی بازار باتری
لوگو امداد باتری غلامی
استفاده از مطالب مجله امداد باتری غلامی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام امداد باتری غلامی و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین امداد باتری غلامی تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.