لوگو امداد باتری غلامی

ساختار باطری ماشین

ساختار باطری ماشین

مروری بر اجزای ساختمان باتری خودرو

 

شبکه باتری ماشین

شبکه های باطری قاب های نگهدارنده و مواد فعال صفحات باتری هستند. شبکه های باتری همچنین وظیفه هدایت و انتقال جریان را به صفحات مواد فعال بر عهده دارند. علاوه براین هدایت و انتقال جریان را از صفحات انجام می دهند. آنها از آلیاژهای سرب ساخته شده اند. براس شناخت اجزای ساختمان باتری خودرو این مقاله را مطالعه کنید.
در برخی از آلیاژهای مزبور مقدار اندکی از آنتیموان برای استحکام بخشیدن و سخت کردن سرب نرم استفاده می شود. امروزه روند کلی بر کاهش استفاده از آنتیموان در تولید شبکه های باتری های استارتر قرار گرفته است. تمایل تولید کنندگان باتری براین اساس است که میزان تولید گاز براثر واکنش های شیمایی درون باتری را کاهش دهند.

این امر نیز با توجه به کاهش مقدار آنتیموان مصرفی حاصل می شود. استفاده از فلزات همچون کلسیم یا استرنسیوم بجای آنتیموان به منظور استحکام و سخت کردن شبکه های باتری می شود. میزان تولید گاز در درون باتری کاهش یابد و آب کمتری نیز مصرف شود. همچنین میزان دشارژ خودبخود باتری نیز کاهش یابد. مقادیر کمی از سایر فلزات نیز برای به دست آوردن اثرات و نتایج مطلوب گوناگون به آلیاژ اضافه می شوند.

 

صفحات مثبت و منفی باتری ماشین :

نخستین گام در زمینه ساخت صفحه مثبت و منفی، خمیر مالی و قرار دادن مواد ( که دارای ثبات، استحکام و چسبندگی ماده سفت و خمیری شکل مربوطه می باشند) بر روی شبکه است.

ساختمان باطری خودرو

این خمیر مخلوطی از اکسید سرب، اسید سولفوریک، آب و نیز سایر مواد افزودنی مثل الیاف و فیبرهای افزودنی که به چسباندن و و بهم پیوستن مواد فعال به همدیگر کمک می کنند، غالبا به مخلوط خمیر مربوطه اضافه می شوند.

 

تفاوت ساختار باتری ها:

تفاوت اصلی بین خمیری که برای صفحات مثبت و منفی مورد استفاده قرار می گیرد این است که منبسط کننده ها به خمیر مربوط به صفحات اضافه می شوند.
این منبسط کننده ها از آن جهت مورد نیاز هستند که از منقبض شدن مواد ویژه صفحات منفی هنگام استفاده از باتری و همچنین تبدیل آنها به وضعیت غیرفعال و متراکم جلوگیری می کنند.
پس از خمیرمالی و خشک کردن صفحات صفحه مثبت به رنگ قهوه ای روشن درمی آید. صفحات منفی به علت وجود مواد منبسط کننده در آنها (به عبارتی به دلیل مخلوط شدن با مواد منبسط کننده) به رنگ خاکستری روشن در می آیند.

 

محلول های تشکیل دهنده باتری ماشین

محلول های تشکیل دهنده باتری ماشینگام بعدی در جهت تولید صفحات این است که هنگامی صفحات را در محلول الکترولیت اسید سولفوریک رقیق قرار می دهیم، به آنها «شارژ اولیه» دهیم . از نظر الکتروشیمیایی چنین شارژی اکسید سرب مربوط به صفحه مثبت را به دی اکسید سرب تبدیل می کند.
این ماده بسیار متخلل و پرمنفذ است و به همین دلیل الکترولیت آزادانه و به راحتی می تواند به صفحه نفوذ کند. در این مرحله صفحه مثبت به رنگ تیره قهوه ای شکلاتی درآمده است.

همان شارژ اولیه ای که در سطوح فوق به آن اشاره شده، اکسید سرب مربوط به صفحه منفی را به سرب اسفنجی خاکستری رنگ تبدیل می نماید. سرب اسفنجی باعث می شود الکترولیت آزادانه و به راحتی نفوذ و رسوخ نماید. این امر سبب می شود که مواد موجود در بخش زیرین و تحتانی همجوار با سطح صفحه در واکنش های شیمیایی شرکت نماید.

 

رنگ صفحات باتری

اینک صفحات منفی به رنگ خاکستری تیره درآمده اند. اینکه یک صفحه به صفحه مثبت و یا صفحه منفی تبدیل شود به جهت امتداد شارژ اولیه بستگی دارد.
اگر برحسب تصادف صفحه ای در معرض جهت معکوس قرار گیرد، پلاریته صفحات مزبور که تحت فشار اولیه قرار گرفته اند به نحو معکوس خواهد بود.
صفحاتی که دارای مواد منبسط کننده هستند، به صفحات مثبت دی اکسید سربی مبدل می شوند. چنانچه صفحات منفی سرب اسفنجی حاوی مواد منبسط کننده نباشند به کارکرد باتری لطمه بزرگی وارد می شود.

دیدگاه شما

رسانه های همکار
لوگو آپارات برای اشتراک ویدیو
فروشگاه اینترنتی بازار باتری
لوگو امداد باتری غلامی
استفاده از مطالب مجله امداد باتری غلامی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام امداد باتری غلامی و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین امداد باتری غلامی تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.