لوگو امداد باتری غلامی

آشنایی با جعبه فرمان ماشین

جعبه فرمان خودرو و آشنایی با نقش و وظایف آن

جعبه فرمان خودرو چیست؟

 

جعبه فرمان خودرو از ساده‌ترین بخش‌های خودرو است که حرکت خودرو به وسیله آن ممکن می‌شود. راننده برای اینکه بتواند با حرکت دادن فرمان، خودرو را حرکت دهد، نیازمند همکاری بخش‌های متعددی است.

جعبه فرمان و سایر اجزا دست به دست هم می‌دهند تا راننده خودرو را به مسیر دلخواه هدایت کند. اجزای مختلفی که نیرو را به چرخ‌ها هدایت می‌کنند سیستم فرمان نامیده می‌شود، اما این سیستم چگونه کار می‌کند و وظیفه اصلی آن چیست؟

 

آشنایی با انواع فرمان خودرو

 

فرمان هیدرولیکی

در نوع هیدرولیک , در این مدل به جای 2 میله افقی , در لوله خالی این قطعه روغن و در انتهای آن 2 پیستون قرار دارد که کار هل دادن و کشیدن چرخ‌ها را انجام می‌دهد . در این مدل , فرمانپذیری بسیار راحت بوده و نیروی بسیار کمی که شما وارد می‌کنید به راحتی به کار گرفته شده و نیروی کمتری درگیر می‌شود.

فرمان مکانیکی

جعبه فرمان خودرو چیست؟همانطور که همه می‌دانید فرمان خودروهای قدیمی خیلی خشک و سفت بودند. زیرا فرمان مکانیکی بود.  چنانچه پشت فرمان نیسان آبی‌های 20 سال پیش که فرمان مکانیکی دارد بنشینید و بعد از 2 روز رانندگی , پشت یک 206 تیپ 5 که فرمان هیدرولیکی دارد بنشینید, می‌توانید تفاوت را متوجه شوید.

در مدل نیسان شما برای 30 درجه چرخش باید 12 کیلوگرم نیرو وارد کنید. اما در خودروهای فرمان هیدرولیک شما برای 30 درجه چرخش می‌توانید از 1 کیلوگرم نیرو استفاده کنید.

پس جعبه فرمان هیدرولیکی باعث شده تا شما به راحتی و با کمترین مشکل رانندگی کنید.

 

ساختمان جعبه فرمان هیدرولیک
  • پمپ هیدرولیکی که بیرون از جعبه فرمان و سیلندر آن قرار دارد و با غربیلک در ارتباط است.
  • شیر هیدرولیکی که روی شفت ورودی جعبه فرمان و در کنار پوسته یا سیلندر جعبه نصب می‌شود.
  • مخزن روغن که نزدیک به پمپ روغن تعبیه می‌شود.
  • لوله‌های رفت و برگشت روغن که در فاصله‌ جعبه فرمان و پمپ قرار دارند.
  • جک هیدرولیک که در مسیر ورود و خروج روغن به جعبه فرمان قرار دارد.
  • تسمه‌ هیدرولیک که رابط پمپ و موتور خودرو است.

 

تنوع فرمان هیدرولیک

این قطعه از تنوع بسیار بالایی در بازار برخوردار است. توصیه می شود باکیفیت ترین این محصولات را تهیه کنید. تا کنترل بیشتری را در هدایت اتومبیل خود داشته و رانندگی نرم و راحتی داشته باشید.

جعبه فرمان از قطعات بسیار متعددی نیز تشکیل شده است که از مهمترین آنها می توان به غربیلک فرمان، میل فرمان و پیتمن اشاره کرد.

 

علائم خرابی آن
  • سفتی فرمان
  • خلاصی زیاد
  • گیج بودن فرمان
  • لقی دنده فرمان

 

021-55363510

 

021-55363511

 

 

دیدگاه شما

رسانه های همکار
لوگو آپارات برای اشتراک ویدیو
فروشگاه اینترنتی بازار باتری
لوگو امداد باتری غلامی
استفاده از مطالب مجله امداد باتری غلامی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام امداد باتری غلامی و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین امداد باتری غلامی تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.