لوگو امداد باتری غلامی

نکاتی درباره باتری های VRLA

ویژگی باتری های VRLA

آشنایی با باتری های VRLA و انواع آن ها

 

باتری های VRLA، باتری های بدون نیاز به نگهداری هستند. VRLA مخفف کلمه ی Valve Regulated Lead Acid است. باطری های VRLA بطور خلاصه باتری های سیلد بدون نگهداری هستند که به باتری های SMF نیز معروف اند.

 

نحوه کار باطری های VRLA

این محصول براساس اصل ترکیب دوباره ی اکسیژن عمل می کنند بدین معنی که هیدروژن و اکسیژن آزاد شده در باتری دوباره ترکیب می شوند و تشکیل آب می دهند. به همین دلیل نیازی به اضافه کردن آب مقطر به این باتری ها نیست. همین مسئله باعث می شود، این باتری ها بدون نگهداری باشند.

 

انواع باتری های VRLA

دو نوع اصلی از این محصول وجود دارد که می توان به باتری های ژله ای و AGM اشاره کرد. باطری های ژله ای، گرد سیلیس را به الکترولیت اضافه می کنند و یک ژل ضخیم تشکیل می دهند. گاهی به این باتری ها، باتری های سیلیکونی نیز گفته می شود. باتری های AGM یا جداکننده ی جذبی، باتری هایی دارای معرفی باتری های VRLAفایبر گلاس در بین صفحات باتری هستند که وظیفه نگه داشتن الکترولیت را دارد.

باید گفت که این فرآیند ترکیب دوباره صد در صد کارآمد نیست. بنابراین با گذشت زمان، گازهای آزاد شده که ترکیب نشده اند در داخل باتری جمع می شوند و باعث افزایش فشار داخل باتری می شوند.

برای حفظ فشار درون باتری شیرهای حساس به فشار وجود دارد که با افزایش فشار داخلی، در یک آستانه ی مشخص باز می شوند و اجازه می دهند که گازهای اضافی تخلیه شود.

به همین دلیل به این باطری ها، باتری های سرب اسیدی با شیر تنظیم شده گفته می شود. این گازهای اضافی در صورت شارژ و دشارژ بیش از حد نیز تولید می شود که می تواند در کارآیی باتری تاثیر داشته باشد.

 

مزایای اصلی باتری های VRLA در مقایسه با باطری های سرب اسیدی
  • این باتری ها در حین کار یا در حال شارژ، گاز تولید نمی کنند، پس بر خلاف باتری های سرب اسیدی می توانند در مجاورت هرگونه تجهیزات برقی یا هر ماده قابل اشتعال استفاده شوند.
  • این باتری ها در صورت شارژ نامناسب اسید آزاد نمی کنند ولی باید توجه کرد که شارژ نامناسب این باتری ها می تواند در عمر و کارآیی آنها تاثیر داشته باشد.
  • این باتری ها ضدآب و نشت اسید هستند.
  • باتری های VRLA را می توان بصورت افقی نیز استفاده کرد. در حالی که باتری های سرب اسیدی را نمی توان در این حالت نگه داشت.
  • حمل و نقل این باتری ها بدون هیچ گونه محدودیتی است زیرا به دلیل مهر و موم بودن باتری و ممانعت از نشت اسید، می توان به راحتی آنها را حمل کرد.
معایب باتری های VRLA در مقابل باتری های سرب اسیدی
  • این باتری ها نسبت به باتری های سرب اسیدی جریان تخلیه ی کمتری را فراهم می کنند.
  • باتری های VRLA نسبت به باتری های سرب اسیدی گران تر هستند.

 

دیدگاه شما

رسانه های همکار
لوگو آپارات برای اشتراک ویدیو
فروشگاه اینترنتی بازار باتری
لوگو امداد باتری غلامی
استفاده از مطالب مجله امداد باتری غلامی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام امداد باتری غلامی و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین امداد باتری غلامی تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.