نحوه تعویض فیلتر روغن خودرو
نکاتی ضروری پیش از تعویض فیلتر روغن
اکتبر 25, 2019
بررسی سطح آب مقطر باتری خودرو
آب مقطر خودرو و بررسی سطح آن در باطری ماشین
نوامبر 1, 2019
Show all
راهنمای تعویض هواگیری رادیاتور خودرو

راهنمای تعویض هواگیری رادیاتور خودرو

چگونگی تعویض آب و هواگیری رادیاتور خودرو

 

آموزش تعویض آب و هواگیری رادیاتور خودرو

تعویض مایع رادیاتور

بسته به آب و هوای منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، ضد یخ/ضد جوش/ضد زنگ سالی یک یا دو بار باید تعویض شود.

مراحل این کار ساده است :
1- مایع قبلی را کاملاً خالی کنید.
2- مایع جدید بریزید و هواگیری کنید. تعویض آب و هواگیری رادیاتور خودرو

 

مراحل تعویض مایع خنک کننده موتور (ضدیخ/ضدجوش/ضد زنگ)

1- بگذارید موتور کاملاً سرد بشود سپس درب رادیاتور را باز کنید. اطمینان حاصل کنید جایی برای دور ریختن ضد یخ کهنه دارید چون به شدت سمی و به حیوانات خانگی و سایر جانوران آسیب می‌رساند.

2- در قسمت پایین رادیاتور دنبال یک شیر T شکل یا درپوش بگردید. به این شیر یا درپوش، شیر تخلیه رادیاتور می‌گویند. ممکن است در برخی خودروها مثل ریو یک پیچ زیر رادیاتور باشد.در پژو405،پارس و سمند داخل کاپوت ، پائین رادیاتور دست راست است.

3- شیرهای تخلیه و هواگیری را (بر اساس نوع خودرو) باز کنید و اجازه دهید تا مایع قبلی کاملاً خالی شود ، کمی آب از بالا در رادیاتور بریزید تا مایع قبلی کامل خالی شود.

4- پیچ ها را ببندید و یک نوبت رادیاتور را پر کنید. (در این مرحله لازم به بستن در رادیاتور و پیچ های هواگیری نیست.)

5- خودرو را یک دقیقه روشن کرده و چندگاز بدهید تا فشار واترپمپ آب باقی مانده در مجاری خنک کننده موتور را با آب جدید جایگزین کند.

6- دوباره پیچ های تخلیه رادیاتور را باز کنید و اجازه بدهید کاملاً تخلیه شود.

7- پیچ تخلیه رادیاتور را ببندید ، آب مخصوص رادیاتور که ضدیخ/ضدجوش و ضدزنگ است را اینقدر بریزید تا از پیچ های هواگیری آب بدون حباب خارج شود.

 

انجام عمل هواگیری رادیاتور ماشین

 

چگونگی تعویض هوا گیری رادیاتور خودرو به هر دلیلی که نیاز باشد مایع خنک‌کننده تعویض یا تکمیل گردد بایستی عمل هواگیری انجام گیرد. اگر در مخزن رادیاتور و اتصالات سیستم خنک‌کننده موتور هوا وجود داشته باشد عمل خنک‌کاری به خوبی انجام نگرفته و بسا ممکن است خسارات مالی سنگینی را تحمیل نماید که اصطلاحا سوختن موتور از عوارض آن می‌باشد.

و اما برای هواگیری رادیاتور خودرو بسته به اینکه سیستم خنک‌کننده دارای منبع کمکی انبساط باشد یا خیر، دو روش وجود دارد:
هواگیری در سیستم خنک‌کننده بدون منبع کمکی انبساط:

در این حالت باید آنقدر آب به درون رادیاتور بریزیم تا کلیه حباب‌های آب خارج شود و باید برای هواگیری درست، این کار در حالتی انجام شود که موتور خودرو روشن باشد.

 

هواگیری در سیستم خنک‌کننده مدار بسته (دارای منبع کمکی انبساط)

در این روش ابتدا منبع کمکی را پر از آب رادیاتور نموده سپس آن‌را از محل خود خارج کرده و در ارتفاع بالاتری از رادیاتور قرار می‌دهیم سپس شیر آب تخلیه رادیاتور که معمولا در قسمت پایین رادیاتور قرار دارد را باز می‌کنیم تا هوای درون رادیاتور کاملا تخلیه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *