خرید باطری فرسوده و اسقاطی
اطلاعاتی در مورد باطری فرسوده و اسقاطی
دسامبر 16, 2018
دلایل روشن شدن چراغ باطری خودرو
چرا چراغ باطری ماشین روشن می شود؟
ژانویه 6, 2019
Show all
آموزش سیم کشی دینام یا آلترناتور

آموزش سیم کشی دینام یا آلترناتور

آموزش سیم کشی دینام خودرو (آلترناتور)

 

 

آلترناتورها الکتریسیته مورد نیاز برای دستگاه های الکتریکی و شارژ باتری را تولید و تامین می کنند. سطح ولتاژ و آمپراژ، بسته به نوع و اهداف آن متغیر است، اما معمولاً ولتاژ آلترناتور خودرو بین 13 تا 15 ولت بوده و جریانی بین 50 تا 100 آمپر تولید می کنند. برخی از آلترناتورهای مدرن فقط دارای یک سیم هستند، زیرا تمام توابع خارجی درون آلترناتور قرار می گیرند و چون آلترناتور به موتور ماشین ثابت می شود، مدار زمین را کامل می کند. با این حال، اکثر آلترناتورها دارای سه یا چهار خروجی هستند که سیم ها به آن متصل می شوند. بررسی سیم کشی برق آلترناتور یک کار ساده و آسان است.

 

سیم کشی آلترناتور (دینام)

 

اجزا و قطعات دینام یا آلترناتور خودروبرای پیدا کردن تعداد سیم های آلترناتور، آن را بررسی کنید. به احتمال زیاد سه تاست، اما قطعا از چهار تا بیشتر نیست. اگر به دنبال آلترناتور در ماشین خود می گردید، می توانید از یک چراغ قوه استفاده کنید.
یک ترمینال در آلترناتور با یکی از لیبل های “B”، “Bat” یا “Pos.” مشخص شده است آن را پیدا کنید. این ترمینال ها را همه آلترناتورها دارند و سیم متصل به آن قرمز است که به باتری متصل می شود و سیمی سنگین است که باید جریان زیادی داشته باشد.
ترمینال دیگر آلترناتور با برچسب “Neg”، “F” یا “Field” را پیدا کنید. این اتصال زمین است. آلترناتورهای معمولی این ترمینال را دارند اما برخی از آنها به طور مستقیم به موتور متصل نیستند. سیم متصل به این ترمینال سیاه و سفید است و انتهای دیگر آن سیم، متصل به یک قسمت فلزی از ماشین است.
بررسی کنید که آیا آلترناتور شما دارای یک ترمینال با لیبل “Ign” یا “L.” هست یا خیر؟! این ترمینال کوچکتر از دو ترمینال قبلی است. سیم متصل به این ترمینال می تواند رنگ متفاوتی داشته باشد و انتهای دیگر این سیم به سیستم اخطار احتراق خودرو و / یا داشبورد وصل می شود. بیشتر آلترناتورهای متداول و رایج، این ترمینال و سیم اتصال را دارند.
بررسی کنید که آیا ترمینال چهارمی هم در آلترناتور شما وجود دارد یا خیر. این ترمینال چهارم – اگر وجود داشته باشد- برای اتصال بین آلترناتور و رگولاتور تنظیم ولتاژ استفاده می شود. این ترمینال اغلب با حرف “S” لیبل گذاری شده است. اگر شما یک ترمینال چهارم دارید، قطعا برای رگولاتور تنظیم ولتاژ است.
رگولاتور تنظیم ولتاژ تضمین می کند که علیرغم سرعت چرخش مجدد و تولید آمپر، ولتاژ بین 13 تا 15 ولت تنظیم شود. آلترناتورهای مدرن دارای رگولاتور تنظیم ولتاژ داخلی هستند، بنابراین شما ممکن است اصلا این ترمینال و سیم اتصال چهارم را پیدا نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *