بیشتر باتریهای مورد استفاده در ups شبیه باطری هایی هستند که درخودروها مورد استفاده قرارمی گیرند. به این معنی که باتری های سربی –اسیدی ۱۲ ولت در آنها استفاده می شود، گرچه تفاوتهای مهمی نیز وجود دارد. نحوه ی عملکرد باتری ماشین به این صورت است که، باطری خودرو، نیروی الکتریسیته را با استفاده از واکنش اسید سولفوریک بر روی صفحات سربی که در مایع معلق است تولید می کند. به همین دلیل به آنها باتریهای ”معلق در مایع” نیز گفته می شود. در این مطلب می خواهیم تفاوت باتری خودرو و یوپی اس را بررسی کنیم.
این باتری ها برای استفاده در ups مناسب نیستند. زیرا این امکان وجود دارد که اسید از محفظه باتری به بیرون نشت کند و همچنین هنگام شارژ باطری خودرو ممکن است گاز هیدروژن قابل اشتعال تولید شود.
که در یک محیط بسته می تواند خطرناک باشد. به همین دلیل، باتریهای ups از نوع باتری های سربی-اسیدی با دریچه تنظیم شده هستند. این گونه باتری ها برای جلوگیری از هرگونه احتمال فرار هیدروژن یا نشتی اسید، کاملاً بسته شده اند.
برای کاهش بیشتر احتمال نشتی، اسید با لایه هایی از نمد یا فیبر پوشانده شده است که آن را سرجای خود نگاه دارد. این باتری ها مزایای بسیاری نسبت به باتریهای سنتی معلق در مایع دارند. از جمله اینکه براحتی می توان آنها را در مسافت های طولانی حمل و نقل کرد. زیرا در مقابل نشتی محافظت شده اند. در حالی که باتریهای سنتی معلق در مایع بعنوان یک ماده خطرناک و ریسک پذیر درنظر گرفته می شوند.
تنها عیب باتری های ups این است که قیمت آنها در ظرفیت های مشابه دو یا سه برابر از باتریهای معمولی بیشتر است. تمام باتری ها برحسب ولتاژن امی (برحسب ولت) وظرفیتشان (برحسب آمپر- ساعت) طبقه بندی می شوند. یک آمپر- ساعت معرف مقدار انرژی لازم برای فراهم کردن یک آمپر جریان در زمان یک ساعت با ولتاژ معین می باشد. مقدار آمپر- ساعت بیشتر معرف ظرفیت بیشتر باتری می باشد.
ممنون اطلاعات خوبی بود