دلیل تعبیه باتری در خودرو تامین برق لازم برای استارت زدن و روشن ماندن برخی از اجزای ماشین (چراغ و رادیو) هنگام خاموش بودن خودرو است. >وقتی خودرو شروع به کار می کند، سیستم شارژ ( که شامل آلترناتور و تنظیم کننده ولتاژ می باشد) شارژ باتری را تامین می کند و تمام انرژی مورد نیاز وسیله نقلیه را فراهم می کند. در واقع باتری ماشین بعنوان منبع پشتیبان عمل می کند. در شرایطی که انرژی تولید شده توسط سیستم شارژ کافی نباشد، برق مازاد را تامین خواهد کرد. در این مقاله به بررسی دلایل خالی شدن باطری ماشین می پردازیم.
این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که نیاز به انرژی الکتریکی بسیار زیاد است. مثلاً وقتی در شب سرد و بارانی در ترافیک گیر کرده اید. در این موقعیت، چراغ ها و برف پاک کن روشن است، بخاری روی بیشترین دما تنظیم شده است، چراغ های ترمز مدام روشن می شوند و آلترناتور آنقدر سریع نمی چرخد که برق کافی تامین شود. در چنین موقعیتی متوجه می شوید که نور چراغ ها به تدریج کم می شود اما با فشار گاز نور آنها هم بیشتر می شود. در چنین شرایطی است که یک باتری خوب و سالم می تواند همه چیز را برای شما فراهم کند.
باتری های خودرو دو سر (یا ترمینال) دارند که بالا یا کنار باتری قرار می گیرند. در باتری هایی که دو سر آنها بالای باتری قرار دارد، یکی از سرها از دیگری بزرگتر است. سر بزرگتر قطب مثبت باتری است و معمولاً با علامت + علامتگذاری می شود. سر کوچکتر هم قطب منفی است و با علامت – مشخص می شود. در باتری هایی که دو سر آنها کنار باتری قرار دارد، کابل ها به دو سر باتری پیچ شده اند. همچنین با علامت های + و – مشخص شده اند و در برخی از آنها هم از رنگ قرمز برای نمایش مثبت و رنگ سیاه برای نمایش منفی استفاده می شود.
سر منفی باتری مستقیماً به بدنه فلزی خودرو و بلوک فلزی موتور وصل می شود. سر مثبت هم عایق بندی می شود و به تمام اجزایی که نیاز به برق دارند وصل می شود. سر مثبت باتری هیچگاه نباید با بدنه تماس پیدا کند و شما هم نباید باعث ایجاد اتصال های کوتاه بشوید.
اولین کاری که باید کرد، بررسی اتصالات باتری است. قبل از اینکه به باتری و اجزای اطراف آن دست بزنید، یک جفت دستکش قدیمی پیدا کنید. البته لمس سر باتری با دست شما را دچار شوک نمی کند زیرا جریان باتری تنها 12 تا 14 ولت است. با این حال اگر سر باتری را با یک شی فلزی لمس کنید و آن شی با هرکدام از قسمت های فلزی خودرو تماس پیدا کند، یک جرقه شدید ایجاد می شود. که می تواند موجب آسیب دیدن خودتان یا مشتعل کردن گاز هیدروژن و انفجار شود.
به همین خاطر اگر قصد دارید اینکار را خودتان انجام دهید باید توانایی اینکار را داشته باشید. تمام نکات ایمنی را رعایت کنید. درغیراین صورت بهتر است از یک متخصص کمک بخواهید. اگر قصد دارید خودتان اینکار را انجام دهید می توانید از روش های زیر استفاده کنید. بعد از رعایت نکات ایمنی، دو سر باتری را بکشید تا مطمئن شوید اتصالات باتری ایراد ندارد. اینکار را با فشار زیاد انجام ندهید تا باتری آسیب نبیند.
اگر متوجه شدید که سر باتری شل شده است با کمی جابجا کردن آن می توانید اتصال کافی برای استارت خوردن ماشین را فراهم کنید. اگر بازهم نتوانستید استارت بزنید یا باید جامپ استارت (روشن کردن ماشینی که باطری آن خراب است از راه وصل کردن باطری ماشین دیگر به آن) کنید یا باتری را با استفاده از یک منبع خارجی دوباره شارژ کنید. در ادامه به دلایل خالی شدن باطری ماشین می پردازیم.
چندین روش مختلف برای راه انداختن یا جامپ استارت کردن یک ماشیت با باتری خالی وجود دارد. می توانید از جعبه تقویت کننده باتری استفاده کنید که در فروشگاه های قطعات خودرو در دسترس است. راه دیگر این است که از یک خودروی دیگر استفاده کنید و باتری آن خودرو را با کابل های جامپر به باتری خالی خودتان وصل کنید. وقتی می خواهید ماشین تان را با استفاده از یک باتری ماشین دیگری راه بیاندازید حتماً باید از کابل های با کیفیت استفاده کنید.
استفاده از کابل های ارزان و نازک نمی گذارد آمپراژ کافی از آن عبور کند. علاوه براین، ممکن است در حین استفاده به شدت شکننده و داغ شوند که این امر می تواند باعث سوختگی و در موارد نادر آتش سوزی شود. در هر دو سر یکی از سیم های کابل های تقویت کننده یک انبر سیاه قرار دارد و یک انبر رنگی هم (معمولاً قرمز یا زرد) در هر سر کابل دیگر قرار دارد. <وقتی گیره های کابل را به یک باتری وصل می کنید، باید دقت کنید که گیره مثبت (رنگی) را به سر مثبت و گیره سیاه را به سر منفی وصل کنید.
نکته: هنگام جامپ استارت کردن، راهنمای سازنده هر دو خودرو را بررسی کنید. در برخی از خودروها، سازنده تحت هیچ شرایطی جامپ استارت را توصیه نمی کند. در برخی از خودروها هم باید مراحل خاصی را قبل از جامپ استارت انجام داد؛ مثل جداکردن یک فیوز خاص قبل از شروع کار. بی توجهی به راهنمایی های سازنده خودرو ممکن است به قطعات خودرو آسیب جدی برساند. اگر روش جامپ استارت کردن در هرکدام از دو خودرو با مراحل زیر فرق داشت، باید از راهنمای سازنده استفاده کنید.
جلوی ماشین را تاجاییکه می توانید به جلوی خودرویی که استارت نمی زند، نزدیک کنید. مطمئن شوید که خودروها به هم نچسبیده اند.
هر دو ماشین را خاموش کنید و کاپوت را باز کنید.
از یک عینک مناسب برای محافظت چشم هایتان استفاده کنید.
گیره های مثبت (رنگی) کابل را به سر مثبت هر دوباتری وصل کنید.
مطمئن شوید که سر مثبت دو باتری را با دوطرف مشابه کابل به هم وصل کرده اید (گیره دو سر کابل باید همرنگ باشند).
سپس گیره منفی (سیاه) را به سر منفی باتری پر وصل کنید. (در این مرحله نباید جرقه ای مشاهده کنید).
این مرحله مهم است. نباید گیره باقی مانده را به باتری خودرویی که روشن نمی شود وصل کنید.
در خودروی خراب جایی دور از باتری را پیدا کنید که گیره منفی دیگر را به آن وصل کنید. روی بلوک موتور یا یک پایه فلزی که مستقیماً به موتور وصل شده است. احتمالاً در این مرحله یک جرقه ایجاد می شود. اما اگر جرقه بزرگ بود یا چیزی را خوب وصل نکرده اید یا باتری ایراددارد که در این صورت تا قبل از تعویض باتری نمی توانید جامپ استارت کنید.
بعد از اینکه کابل ها را وصل کردید؛ باید سعی کنید با ماشین خراب استارت بزنید. اگر تنها ایراد خودروی شما خالی بودن باتری باشد، خودرو باید بلافاصله روشن شود.