وصول محموله های جدید باطری ماشین
تیر ۲۰, ۱۳۹۵
نحوه آزمایش باتری خودرو
تیر ۲۶, ۱۳۹۵

شارژ کردن دوباره باطری خودرو

 

 

علاوه بر رعایت موارد ایمنی کلی، رعایت این موارد نیز لازم می باشد:

  1. هرگز در صورتی که موتور روشن است اتصال کابل باتری را قطع نکنید، به دلیل اینکه باتری مثل یک فیلتر برای سیستم الکتریکی عمل می کند. الکتریسیته فیلتر نشده (pulsating DC) می تواند خسارات غیر قابل جبرانی را به وسایل الکتریکی گرانقیمت همچون کامپیوتر، رادیو، سیستم شارژ و … وارد نماید.
  2. سطح الکترولیت را بررسی کنید و قبل از شارژ از عدم یخ زدگی آن اطمینان حاصل کنید.
  3. هرگز، در صورتی که الکترولیت بالای صفحات را پوشانده به آن آب اضافه نکنید به دلیل این که امکان دارد در طی فرایند شارژ، الکترولیت گرم شده و منبسط شود و فوران کند. بعد از این که شارژ کامل شد مجدداً سطح الکترولیت را بررسی کنید.
  4. قبل از عمل شارژ درپوشهای باتری را باز کنید، در مناطقی که تهویه مناسب دارند عمل شارژ را انجام دهید و عینک محافظت کننده چشم بزنید. سیگار نکشید، جرقه یا شعله ایجاد نکنید زیرا هنگامی که باتری شارژ می شود گازهای مشتعل شونده ای از آن خارج می شود.
  5. اگر باتری از نوع باطری سیلد است، آن را با جریانی بیش از 25 آمپر شارژ نکنید.
  6. به دستورات تولید کننده شارژر جهت اتصال و جدا کردن کابل ها و عملیات شارژ توجه کرده و آنها را اجرا کنید تا امکان آتش سوزی کاهش یابد. معمولاً باید قبل از اتصال یا جدا کردن کابل ها به باتری دستگاه شارژ را خاموش کرد.
  7. اگر باتری گرم شده یا شدیداً از آن گاز خارج می شود یا الکترولیت از آن فوران می کند، شارژر را موقتاً خاموش کنید یا میزان جریان شارژ را کاهش دهید.
  8. مطمئن باشید که در شارژ اتومبیل با یک شارژر خارجی با ولتاژ بالا خسارتی به سیستم الکتریکی نخواهد رسید. حتی اگر احتمال کمی هم وجود دارد، کابل منفی باتری را قبل از اتصال شارژر به باتری از آن قطع کنید. معمولاً هنگامی که اتومبیل با یک باتری کمکی استارت شد، باتری شروع به شارژ شدن می کند. اما هرگز ممکن نیست بتواند باتری را کاملاً شارژ کند! مدت زمانی که طول می کشد تا یک باتری به طور کامل شارژ شود به مقدار دشارژ آن، مقدار اضافی جریان که به باتری برگردانده می شود، مدت زمانی که موتور کار کرده، RPM و دما بستگی دارد. آلترناتور توسط تولید کننده اتومبیل برای تحمل بیشترین مقدار بار جانبی و نگهداری از باتری در اتومبیل (نه شارژ مجدد یک باتری کاملاً تخلیه شده)، به کار برده شده است.
    مثلاً، اگر 300 آمپر در مدت 10 ثانیه برای روشن کردن یک اتومبیل، که شارژ باتری آن کامل است نیاز باشد، تقریباٌ مدت 5/2 دقیقه برای شارژ سیستم جهت جایگزینی توان با اعمال جریان 25 آمپر یا مدت 6 دقیقه با اعمال جریان 10 آمپر یا مدت 1 ساعت با اعمال جریان یک آمپر لازم است. کاربرد چنین مثالی برای یک باتری دشارژ شده دارای RC ، 120 دقیقه ، تقریباً 86 برابر طولاتی تر از شارژ آن یا 5/3 ساعت در 25 آمپر، 7/8 ساعت در 10 آمپر یا 4/86 ساعت در یک آمپر طول می کشد.
    اگر در اتومبیل چراغ اضافی، آمپلیفایر،دزدگیر، تلفن های سلولی یا دیگر لوازم و توقف و حرکت پشت سر هم وجود داشته باشد، امکان ندارد که دینام بتواند جریانی به اندازه کافی جهت نگهداشتن شارژ کامل باتری تولید کند و بنابراین نیاز به افزایش ظرفیت سیستم شارژ می باشد. باید جمع بار کلیه چراغ ها، فن ها و لوازمی که در اتومبیل به کار می رود کمتر از 75% ماکزیمم جریان خروجی سیستم شارژ باشد، که حداقل 25% برای شارژ باتری موجود باشد. یک روش بهتر برای شارژ باتریها استفاده از یک شارژر جریان ثابت خارجی است که برای فرستادن ماکزیمم 12% مقدار RC باتری تنظیم شده است و وضعیت شارژ را کنترل می کند.

 

برای باتری های کاملاً دشارژ شده، جدول زیر به وسیله BCI منتشر شده و مقادیر شارژ پیشنهادی باتری و زمان شارژ آورده شده است:

 

شارژ سریعشارژ آراممقدار ظرفیت ذخیره شده RC
2/5 ساعت با 20 آمپر15 ساعت با 3 آمپر80 دقیقه یا کمتر
3/75 ساعت با 20 آمپر21 ساعت با 4 آمپر80 تا 125 دقیقه
5 ساعت با 20 آمپر22 ساعت با 5 آمپر125 تا 170 دقیقه
7/5 ساعت با 20 آمپر23 ساعت با 6 آمپر170 تا 250 دقیقه
6 ساعت با 40 آمپر24 ساعت با 10 آمپربالاتر از 250 دقیقه

 

بهترین روش شارژ‍، شارژ‍ آرام است که توسط یک ولتاژ ثابت خارجی (یا شارژری با جریان کم) تامین شود زیرا الکترولیت زمان بیشتری جهت نفوذ به صفحات پیدا می کند. برای جلوگیری از آسیب دیدن یک باتری کاملاً دشارژ، جریان اعمالی باید کمتر از 1% مقدار CCA در طول اولین 30 دقیقه باشد.
با یک شارژر با جریان کم می توان یک جریان شدید ماکزیمم 30 آمپری، در مدت زمان کوتاه ماکزیمم 30 دقیقه ای به باتریهای غیر سیلد اعمال کرد و سپس آن را به صورت نزولی تنظیم کرد تا اینکه وضعیت شارژ به 100% برسد. یک شارژر اتوماتیک باتری با ولتاژ ثابت، یک منبع تغذیه 15 ولتی تثبیت شده است که در مقدار 14.4 ولت و دمای26.7 درجه سلسیوس تنظیم شده است. اگر دمای محیط 0 درجه سلسیوس بود، ولتاژ شارژ را به مقدار 3/15 ولت برسانید و اگر یک باتری بدون مراقبت و نگهداری را شارژ می کنید مقدار 0.2 ولت به آن اضافه کنید و اگر با یک شارژر نامطلوب اقدام به شارژ کنید این احتمال وجود دارد که بیش از اندازه باتری را شارژ کند (over charge) و سبب به جوش رسیدن الکترولیت شود.
از شارژهای سریع با جریان سریع با جریان شدید برای شارژ باتریهای سولفاته یا شدیداً دشارژ شده استفاده نکنید. در این شرایط یک جریان ثابت در حدود 1 تا 2 آمپر مدت 60 تا 120 ساعت لازم است. الکترولیت هرگز نباید در هنگام شارژ به جوش بیفتد به دلیل این که جریان زیاد، تنها گرما و گازهای مشتعل شونده ایجاد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *