لوگو امداد باتری غلامی

سطوح الکترولیت و وضعیت شارژ باتری

سطوح الکترولیت و وضعیت شارژ باتری ماشین

بررسی سطح الکترولیت باطری خودرو

 

در بررسی  سطح الکترولیت باطری خودرو  باید دانست، باتری های بدون نیاز به مراقبت و نگهداری به این جهت طراحی و ابداع شده اند تا نیاز به اضافه کردن آب رفع گردد.

 

چگونگی کنترل سطح الکترولیت باتری

اما با این حال سرانجام ممکن است سطح ذخیره ای که باید در بالای صفحات باتری قرار داشته باشد از حد استاندارد پایین تر بیاید و مشکل ایجاد کند. در اغلب موارد، وقوع چنین امری به معنای آن است که پایان عمر مفید باتری خودرو به تدریج فرا می رسد.

از آنجایی که قسمت فوقانی و درب اینگونه باتری ها (در محل درپوش های باتری) درزبندی و آب بندی شده است، این امکان وجود ندارد که بتوان سطح الکترولیت را از طریق مشاهده مستقیم خانه های باتری بازدید و کنترل کرد.

به هر حال بسیاری از انواع باتری های مزبور دارای جلدهای پلاستیکی شفاف و یا نیمه شفاف هستند و از این طریق می توان سطوح الکترولیت باتری را مشاهده کرد و آن را مورد بازید و کنترل قرار داد.

سایر مدل های باتری های بدون مراقبت و نگهداری به «هیدرومتر سرخود» (Biult in Hydrometer) مجهز هستند که علاوه بر این می تواند به عنوان شاخص و نمایشگر سطح الکترولیت مورد استفاده قرار گیرد.

 

مشکل سطح الکترولیت پایین

چنانچه بتوان سطوح الکترولیت را مشاهده کرد و به این ترتیب مشخص شود که سطح الکترولیت پایین است، درباره اختلال و بدعمل کردن سیستم شارژ یا شل بودن سینی باتری بررسی لازم را به عمل آورید و همچنین نسبت به تثبیت و محکم کردن بست های مربوطه اقدام نمایید.

 

بررسی وضعیت باتری ماشین

ضمناً می توان پیچ های درب باتری را باز کرده، جدا نمود و چنانچه سطح الکترولیت از حداکثر تعیین شده (موازی با بالاترین قسمت صفحات) در هر خانه باتری پایین تر آمد تعویض کنید ولتاژ و از باتری دیگری استفاده نمایید.

بوسیله یک ولت متر (ولت سنج) دقیق و سالم می توان وضعیت شارژ باتری های بدون مراقبت و نگهداری را تعیین کرد. ابتدا باید دقیق و سالم بودن ولت متر را چندین بار از طریق سنجش یک مورد که صحت و درستی آن معلوم و مشخص است کنترل و ارزیابی نمود. به عبارت دیگر می باید ولت متر را کالیبره نمود.

 

بررسی وضعیت سطح الکترولیت باطری و رعایت نکات زیر

بررسی وضعیت سطح الکترولیت باطری – اگر ولتاژ ثابت مدار باز، پایین تر از 12.4 ولت باشد، باتری را شارژ نمایید. پس از آنکه باتری را به مدت حداقل 4 ساعت و یا ترجیحاً از شب تا صبح، در وضعیت مدار باز قرار دادید، می توان به میزان ولتاژ نشان داده شده توسط ولت متر (ولت سنج) اطمینان کرد و از درستی آن مطمئن بود.

هنگامی که هیدرومتر در دسترس باشد مقدار نشان داده شده توسط هیدرومتر 1.225 خواهد بود (1.225 در 80 درجه فارنهایت).

به این ترتیب 1.225 با 80 درجه فارنهایت (معادل با 26.7 درجه سانتی گراد) معادل است و به عبارتی می توان آن را به جای ولتاژ اندازه گیری و خوانده شده، یعنی 12.4 به کار برد. چنانچه باتری دارای هیدورمتر سرخود (Biult in Hydrometer) باشد، طبق دستورالعمل های کارخانه سازنده باتری عمل نمایید.

 

چنانچه نتوان وضعیت شارژ باتری را تعیین کرد باید آن را شارژ نمود.

– از طریق وصل کردن سیم های هادی ویژه تست و آزمایش بار الکتریکی به قطب های باتری بار الکتریکی شارژ سطحی را برطرف کنید.

از بار الکتریکی برابر با نصف آمپرهای مورد نیاز تحت شرایط استارت زدن در هوای سرد (Cold Cranking Amperes / CCA) در درجه مربوطه به دمای صفر درجه فارنهایت (معادل 18 درجه سانتی گراد) به مدت 15 ثانیه استفاده نمایید.

ممکن است کارخانه های سازنده باتری راساً روش های ویژه ای را در این مورد تعیین و مشخص کرده باشند. لذا هنکامی که چنین دستورالعمل هایی در دسترس باشند طبق آنها اقدام کنید.

– هنکامی که برای نخستین بار باتری را امتحان می کنید چنانچه ولتاژ ثابت باتری 12.4 یا بالاتر بود، یا هیدرومتر آن نشان داد که باتری شارژ شده مطابق مرحله 3 اقدام نمایید.

دیدگاه شما

رسانه های همکار
لوگو آپارات برای اشتراک ویدیو
فروشگاه اینترنتی بازار باتری
لوگو امداد باتری غلامی
استفاده از مطالب مجله امداد باتری غلامی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام امداد باتری غلامی و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین امداد باتری غلامی تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.