این باتری ها در خودروهای ویژه گلف، خودروهای الکتریکی که برای استفاده در بزرگراه ها ساخته می شوند. همچنین خودروهای برقی ویژه نظافت خیابان ها و موتورهای برقی ویژه ماهیگری و غیره استفاده می شود. باتری های خودروهای الکتریکی که از این پس به طور اختصار آنها را باتری های EV می نمامیم، نیازمند مراقبت و نگهداری متفاوت از باتری های معمولی استارتر هستند.
باتری استارتر خودرویی باید جریان های قوی برای استارتر زدن را در ولتاژی رضایت بخش و برای چند ثانیه در یک زمان، در شهر یا ترافیک سنگین منتقل نماید. در نتیجه باتری های استارتر خودرویی به گونه ای طراحی شده اند که از حداکثر سطح صفحات باتری بهره برداری و استفاده به عمل آید. همچنین برای تحقق توان بالای استارت زدن، مقاومت الکتریکی داخلی باتری باید پایین باشد.
نیرو و توان مصرف شده از این نوع باتری فورا بوسیله آلترناتور (تناوبگر) یا ژنراتور جبران شود. در نتیجه این نوع باتری در معرض سیکل های دشارژ سطحی (از 2 تا 3% ظرفیت باطری) قرار می گیرد. این نوع باطری ها در 90 تا 100% وضعیت شارژ فعالیت می نمایند.
باتری های EV تمامی نیروی محرکه خودروهای الکتریکی را تامین می نمایند. دشارژ در باطری های EV به نوع خدماتی که ارائه می دهند بستگی دارد. در خودروهای مختلف الکتریکی متفاوت می باشند.
در خودروهای ویژه ورزش گلف، باتری EV به طور معمول تحت دشارژ متناوب جزئی 75 آمپری در یک دامنه (محدود) 40 تا 350 آمپر است. عمق دشارژ به مدت زمان استفاده از باطری (قبل از اینکه مجدداً شارژ شود ) بستگی دارد. به همین دلیل در موارد گوناگون با توجه به طول مدت زمانی که از باتری استفاده شده است. عمق دشارژ مختلف و متفاوت است. پس از آنکه باتری دشارژ شد، باید آن را دوباره شارژ کرد تا باتری بتواند خودرو را به حرکت در آورد.
علت این امر این است که باتری های EV به وسیله یک آلترناتور (تناوبگر) پشتیبانی نمی شوند. این نوع باتری ها متحمل دشارژهای عمیق (Deep) می شوند که بین 60 تا 70 درصد ظرفیت آنها یا بیشتر متغیر است. باتری های EV به گونه ای طراحی شده اند تا در طول عمر و مدت فعالیتشان به خوبی بتوانند در سیکل های عمیق خدمات مورد نظر به فعالیت بپردازند.
دلیل اصلی خرابی باطری های EV تحت شرایط سیکل عمیق این است که مواد مربوط به صفحات مثبت باتری ها دچار ضایعات می شوند :
باتری های EV دارای ویژگی ها و مشخصاتی همچون چگالی و تراکم زیاد مواد صفحات و چگالی زیاد فیبرهای مواد فعال صفحه باتری هستند. که ریزش مواد را از صفحات باتری به تاخیر می اندازد. تولیدکنندگان باتری همچنین از سپراتورهایی که از جنس الیافت شیشه ای ساخته می شوند؛ استفاده می کنند.
سلام
خسته نباشین
مطالبی که ارائه میکنین آموزندس
ممنونم ازتون.
یه سوال داشتم برای دستگاه های کفشوی چه باتری ای پیشنهاد میکنین؟(معمولا رو مدل های دستی ۲ عدد باتری ۱۲ ولت ۱۱۰ آمپر ساعت ژل خشک میزاره کمپانی و رو دستگاه های سرنشین دار ۴ عدد باتری ۶ ولت ۲۴۰ آمپر ساعت)
مارک های مختلفی مثل(ولتامکس،زوما،the one , صبا باتری و…) امتحان کردم و راضی نیستم.
بهترین مارکی که دیدم sonenshain آلمانه که بی منطق گرونه(یه ست ۱۲ ولت ۱۰۰ امپرش ۴ میلیون پولشه)