لوگو امداد باتری غلامی

تشخیص زمان تعویض روغن موتور ماشین

تشخیص زمان تعویض روغن موتور ماشین

مناسب ترین زمان برای تعویض روغن موتور

 

اغلب سازندگان خودرو‌‌‌ توصیه می‌کنند در خودروهای بنزینی با تکنولوژی روز دنیا هر ۱۲۰۰۰ هزار کیلومتر (۷۵۰۰ مایل)، یا هر سال یک بار، باید تعویض روغن موتور انجام شوند.

نحوه تشخیص روغن موتور خودروالبته شرایط ذکر شده در مورد کارکرد خودرو در حالت معمولی بوده و در شرایط سخت کارکرد قضیه کاملا فرق متفاوت است.

برای تعویض روغن موتور و فیلتر روغن، زمان مناسب تعویض روغن خودرو به مسافت طی شده توسط خودرو و زمان ماندگی روغن در داخل کار‌تر موتور بستگی دارد. چون تغییرات خواص روغن موتور، به مقدار کارکرد موتور و به مدت زمانی که روغن در موتور بوده است، بستگی دارد. موارد خاص مثل استارت زدن خودرو به تعداد زیاد در هوای سرد یا حرکت زیاد در مسیرهای پر ترافیک، مدت زمان تعویض روغن موتور و فیلتر روغن‌‌ رو جلوتر می‌اندازد.

 

مراحل تعویض روغن موتور

موتور خودرو رو خاموش کنید: روی یک سطح صاف و بدون شیب پارک کنید و مطمئن شوید که موتور برای حداقل 5دقیقه خاموش بوده است.

میله تراز‌‌ را برداشته و تمیز کنید: کاپوت‌‌ را باز کنید و میله تراز روغن‌‌ را برداشته و توسط یک پارچه تمیز روغن را پاک کنید.

سطح روغن‌‌ را چک کنید: به آرامی میله تراز‌‌ را تا انتها در مخزن داخل نمایید و آن‌‌ را دوباره بیرون بیارید. سطح روغن باید بین خطوط مشخص‌شده‌ی میله تراز باشد. اگر سطح روغن به علامت پایین میله نزدیک باشد، نیاز استکه روغن خودرو‌‌ را بیشتر کنید.

روغن‌‌ را اضافه کنید: برای این کار، سرپوش فیلتر‌‌ را بردارید. مقداری روغن در آن بریزید و منتظر بمانید تا به انتهای موتور برسد. سپس دوباره سطح روغن‌‌ را بسنجید؛ دقت کنید که بیش از حد روغن درون آن نریزید.

 

چرا باید سطح روغن را ارزیابی کنیم

روغن برای موتور، همانند خون برای بدن انسان می ماند. موتور بدون وجود روغن نمی تواند فعالیت نماید. همانند بالشتی که بین اجزای متحرک موتور قرار می‌گیرد؛ زیرا از برخورد اجزا با همدیگر و نیز فرسودگی و پارگی آنها جلوگیری می‌کند.

موتورهای امروزی حدود 1لیتر روغن به ازای هر 5000 کیلومتر مسافت مصرچه زمانی باید روغن موتو خودرو رو تعویض کردف می‌کنند؛ بنابراین لازم است سطح روغن را در مواقع لازم بسنجید و در صورت نیاز آن‌‌ رت بیشتر کنید. بهترین زمان برای این کار هر ماه و قبل از رفتن به مسافرت‌ های طولانی است.

 

وظیفه روغن موتور خودرو

روغن موتور وظیفه روان‌سازی، محافظت، تمیز نگه‌داشتن و خنک کردن موتور‌‌ را بر عهده دارد. روغن موتور همچنین اصطکاک قطعات‌‌ را کم می‌کند و مانع فرسودگی و پارگی آنها می شود. هر گونه ته‌نشینی‌‌ را از موتور خارج کرده و ذراتی که از فیلتر گذشتند‌‌ را جدا و تصفیه می‌کند. علاوه بر این روغن موتور به انتقال حرارت از درون موتور به بیرون کمک می‌کند تا دمای فعالیت موتور، ایده آل بماند. در اینجا بهتر است چند مورد از سایر وظایف روغن موتور خودرو را بررسی کنیم:

 

سایر وظایف روغن موتور

کاهش دادن سایش قطعات موتور
کاهش دادن اصطکاک قطعات متحرک موتور خودرو
خنک کردن قطعات داخلی موتور
تمیز نگه‌داشتن قطعات داخل موتور از دوده و ترکیبات حاصل از تجزیه روغن و رسوبات بین قطعات
آب‌بندی کامل بین سیلندر و پیستون
محافظت قطعات موتور در مقابل خوردگی
کارکرد بهینه موتور در دماهای مختلف

دیدگاه شما

رسانه های همکار
لوگو آپارات برای اشتراک ویدیو
فروشگاه اینترنتی بازار باتری
لوگو امداد باتری غلامی
استفاده از مطالب مجله امداد باتری غلامی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام امداد باتری غلامی و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین امداد باتری غلامی تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.