لوگو امداد باتری غلامی

علل گرم نشدن بخاری ماشین در هوای سرد

علت گرم نشدن بخاری

کار نکردن و خرابی بخاری خودرو در فصل سرما

 

اساس کار و روش کار بخاری ماشین بر اساس استفاده از گرمای آب موتور برای گرم کردن کابین است. برخی می گویند این موضوع می‌ تواند بر موتور خودرو فشار وارد بیاورد. اما واقعیت این است که بخاری خودرو از گرمایی استفاده می کند که به طور عادی هدر می رود و هیچ فشاری بر موتور یا تاثیری در مصرف بنزین ندارد. سیستم کار بخاری خودرو، پیچیده نیست. همه خودروها مجهز به رادیاتوری هستند که با گرم شدن آب و عبور هوا از خلال رادیاتور، هوای گرم شده به داخل کابین هدایت می‌ شود. در اینجا به علت گرم نشدن بخاری می پردازیم.

گرچه خودروهای قدیمی زمان بیشتری برای گرم شدن داشتند.در حالی که در خودروهای جدید بخاطر استفاده از آلیاژ های بهتر و رادیاتورهای آلومینیومی بسیار سریعتر عمل گرم شدن انجام می شود. این زمان برای خودروهای کاربراتوری قدیمی حدود 15 دقیقه و برای موتورهای انژکتوری حدود 3 دقیقه می باشد تا دمای خودرو به حدی برسد که بتوان بخاری را فعال کرد. تا اینجا متوجه شدیم که آنچه که در بخاری خودرو روی می دهد در واقع استفاده بهینه از گرمای موتور است.

 

عیب یابی و علت گرم نشدن بخاری

1- گرمای بخاری کافی نیست یا بخاری خنک است

 

علت گرم نشدن بخاری در سرمابسیاری از رانندگان از گرمای کم بخاری خودرو گله مندند. این عیب می تواند به چند علت باشد. که ما در اینجا آن عیوب را مورد بررسی قرار می دهیم:

 

الف : تبادل حرارتی گرما و هوا در رادیاتور به خوبی انجام نمی گیرد که این مسئله می تواند به دلیل خرابی رادیاتور یا گرفتگی مجاری آن باشد. در این حالت می توان با تعویض رادیاتور و یا تمیز کردن مجاری آن، ایراد را برطرف کرد.

 

ب : شیلنگ آبی که به رادیاتور متصل است دچار گرفتگی شده و آب داغ موتور نمی تواند در شبکه گرمایی رادیاتور به درستی جریان یابد. در این حالت نیز تبادل دمایی از رادیاتور به هوای جاری در بین مجاری رادیاتور انجام نمی شود. بنابراین شیلنگ و اتصالات را چک کنید.

 

2- فن بخاری خودرو خراب است

در این حالت رادیاتور عمل خود را به درستی انجام می دهد اما باز تبادل حرارتی انجام نمی شود. بعد از بررسی رادیاتور و صحت عملکرد آن می ‌توان به فن بخاری پرداخت. برای این منظور باید فن بخاری خودرو را تست کرد. چنانچه ایرادی در آن وجود دارد با تعمیر یا تعویض آن اقدام نمود. گاهی آب موتور کافی نیست سطح آن بیش از حد پایین است. در این حالت کافیست تا مقدار کافی آب در رادیاتور اضافه نمایید. همچنین می توانید نسبت به هوا گیری و یا احیاناً نشت یابی رادیاتور اقدام کنید.

 

3- ترموستات خودرو خراب است

نقش ترموستات تغییر مسیر آب و استفاده از گرمای آن است. زمانی که ترموستات عمل خود را درست انجام ندهد عمل تعادل دمایی مختل می‌ شود. بنابراین ترموستات را مورد بررسی قرارداد و نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید.

علت گرم نشدن بخاری خودرو

4- بوی نامطبوع در بخاری خودرو

حتماً برایتان پیش آمده است که پس از روشن کردن بخاری بوی نامطبوع در کابین خودرو پخش شده است. به دو دلیل عمده می تواند این ایراد بروز کند. یکی عدم درز بندی مناسب پوسته فن و دومی نشت آب از رادیاتور بخاری. هرگاه پوسته فن درز بندی مناسبی نداشته باشد هوای اطراف آن وارد کابین شده و بوی نامطبوعی ایجاد می‌کند. بنابراین واشرها و درز ‌ها را مورد بررسی قرار دهید. برای جلوگیری از نشت آب از شبکه گرمایی باید شیلنگ های ورودی به سیستم را بررسی کنید رادیاتور را جداگانه بررسی کنید و از عدم ایراد و سوراخ در آن مطلع مطمین شوید.

 

5- اشکال در دریچه های بخاری

گاهی اشکال در دریچه های هوا، مانع از هد ایت گرما به کاببین می شود. دریچه ها چه مکانیکی و چه از انواع جدید باشد لازم است مورد بازبینی قرار بگیرند. فرقی نمی کند خودروی شما چیست. اصول کلی عملکرد بخاری و عیب های رایج بخاری خودرو ، موارد بالا بود. برای رفع آنها چنانچه تجربه کافی ندارید بهتر است از تعمیرکاران باتجربه کمک بگیرید. برای تعمیر بخاری خودرو پژو 405 و همینطور پژو 206 یا سمند و مانند آنها لازم است داشبورد باز شود. تعمیرکاران خبره بدون باز کردن داشبورد و متعلقات آن به تعمیر بخاری اقدام می کنند.

 

021-55363510

 

021-55363511

 

دیدگاه شما

رسانه های همکار
لوگو آپارات برای اشتراک ویدیو
فروشگاه اینترنتی بازار باتری
لوگو امداد باتری غلامی
استفاده از مطالب مجله امداد باتری غلامی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام امداد باتری غلامی و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین امداد باتری غلامی تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.