لوگو امداد باتری غلامی

دسته بندی باتری ماشین

دسته بندی انواع باطری خودرو

چگونگی دسته بندی باطری ماشین

 

در مورد دسته بندی باطری ماشین باید گفت، باتری هایی که در وسایل نقلیه، خودروها و کامیون ها مورد استفاده قرار می گیرند، بر اساس نحوه عملکرد به دو دسته «عملکرد استارت زدن در هوای سرد» و «ظرفیت ذخیره»  تقسیم می شوند. این دو دسته اصلی و عمده به شرح ذیل تشریح می گردند:

 

عملکرد استارت زدن در هوای سرد (Cold Cranking Performance)

وظیفه اساسی یک باتری، استارت زدن و روشن کردن موتور است. باتری در همان حال که ولتاژ کافی و مورد نیاز برای فعال کردن و بکار انداختن سیستم ایجاد جرقه (Ignition System) را فراهم می آورد و انتقال می دهد تا موتور روشن شود. همچنین چرخش و دوران موتو را همچنان حفظ نماید، باید استارت بزند و میل لنگ را به چرخش درآورد

انجام چنین وظایفی مستلزم سرعت دشارژ بالا در مقیاس آمپر، در طول یک مدت زمان کوتاه است. از آنجایی که برای یک باتری منتقل کردن نیرو در هنگامی که هوا سرد است به نسبت هنگامی که هوا گرم باشد، خیلی مشکل تر است و همچنین از آنجا که فعالیت در هوای سرد برای موتور نیز مشکل تر است و در واقع موتور در هوای سرد به نیروی بیشتری نیاز دارد و باید نیروی بیشتری صرف نماید. لذا این عملکرد (عملکرد استارت زدن در هوای سرد) به شرح ذیل توضیح داده می شود.

 

دشارژ بار الکتریکی باتری

دشارژ بار الکتریکی باتری

دشارژ بار الکتریکی (تخلیه الکتریکی ) در مقیاس آمپر که یک باتری در صفر درجه فارنهایت (17/8- درجه سانتی گراد) می تواند به مدت 30 ثانیه منتقل نماید و همچنین حفظ کردن ولتاژ 1/2 ولت (یا ولتاژ بالاتر) برای هر خانه باتری.

این دشارژ یا تخلیه بار الکتریکی در مقیاس آمپر که اغلب به طور اختصاصی تحت عنوان CAA – Cold Craking Amperes اطلاق می گردد، معمولاً در محدوده و دامنه 300 تا 600 برای خودروهای سواری و بالاتر از آن برای وسایل نقلیه تجاری، دچار افت و کاهش می گردد. به عبارتی توانایی استارت زدن در هوای سرد در وسایل نقلیه مختلف، متفاوت می باشد.

 

2- ظرفیت ذخیره باطری ماشین (Reserve Capacity)

ظرفیت ذخیره عبارت است از توانایی باتری ماشین برای فراهم کردن و انتقال حداقل بار الکتریکی برای خودرو. در وضعیتی که سیستم شارژ دچار عیب و نقص و خرابی شده باشد. این میزان حداقل بار الکتریکی که تحت بدترین شرایط رانندگی (رانندگی در شب و در فصل زمستان ) باید بتواند جریان الکتریکی مورد نیاز را برای موارد ذیل در سرعت پایین فراهم بیاورد:

  • سیستم ایجاد جرقه
  • چراغ های جلو با نور پایین
  • برف پاک کن ها
  • سیستم گرم کننده شیشه ها (Defroster)

ظرفیت ذخیره همچنین معیار مقایسه ای توان باتری خودرو برای فراهم آوردن و ایجاد نیرو جهت خودروهایی است که دارای بار الکتریکی پارزیتی (زاید) در دوره های طویل زمانی هستند. همچنین باید آنقدر نیرو باقی بماند که بتواند استارت بزند و موتور را روشن کند.

 

«ظرفیت ذخیره » به شرح ذیل تعریف می شود:

مدت زمان یا میزان دقایقی که یک باتری نو و کاملاً شارژ شده، در 80 درجه فارنهایت معادل (26/7 درجه سانتی گراد) می تواند به تخلیه بار الکتریکی (در 25 آمپر) بپردازد. که این میزان ظرفیت ذخیره بایستی حداقل 10/5 ولت باشد. آزمایش عملکرد باتری ها یک دستور العمل آزمایشگاهی است.  چنانچه این دستورالعمل ها اجرا گردند، اطلاعات مختصر و مفیدی در خصوص عملکرد استارت زدن در هوای سرد و ظرفیت ذخیره فراهم خواهند آورد. همچنین دستورالعمل های دیگری نیز برای انجام آزمایش های ذیل مورد استفاده قرار می گیرند:

  • آزمایش باتری های شارژ شده خشک
  • آزمایش پذیرش سرعت شارژ (Charge Rate Acceptance)
  • آزمایش طول عمر شارژ بیش از اندازه (Over Charge Life Test)
  • آزمایش ارتعاش (Vibration Test)
  • آزمایش میزان تولید گاز در باتری خودرو .
دیدگاه شما

رسانه های همکار
لوگو آپارات برای اشتراک ویدیو
فروشگاه اینترنتی بازار باتری
لوگو امداد باتری غلامی
استفاده از مطالب مجله امداد باتری غلامی برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام امداد باتری غلامی و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین امداد باتری غلامی تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.