استارت خودرو یک موتور الکتریکی است که نیروی الکتریسیته را به مکانیکی تبدیل می کند. در یک استارت خودرو ، برق از باتری گرفته می شود. سپس طی عبور از سیم پیچ درون استارت، باعث چرخاندن چرخ دنده های استارت می گردد.
این عمل باعث می شود چرخ دهنده های استارت با چرخ دنده های موتور خودرو درگیر شده و آن را نیز بچرخاند. برای روشن شدن موتور خودرو، نیاز است که دور موتور به حداقل دور راه اندازی لازم در خودرو برسد.
استارت خودرو یکی از قطعات راه انداز و در عین حال حائز اهمیت سیستم برق خودرو به شمار می رود. وظیفه اصلی این قطعه به گردش درآوردن پیشرانه، به منظور روشن شدن خودرو می باشد.
به عبارت دیگر، استارت های خودرو، مدل پیشرفته و به روز شده هندل های قدیمی وسایل نقلیه اولیه می باشند. آنها فرآیند روشن شدن موتور خودرو را اجرایی می کنند.
همچنین، این قطعه به عنوان یک موتور الکتریکی، موجب تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی می شود.
پوسته استارت
پوسته استارت تشکیل شده است از یک استوانه که همان پوسته اصلی است، از جنس فولاد ساخته شده است.
بالشتکها
چهار عدد بالشتک که از جنس فولاد است. درون پوسته نصب میشود که بایستی حوزه مغناطیسی در اطراف آنها ایجاد شود.
سیم پیچ
یک حلقه سیم پیچ به دور بالشتکها پیچیده میشود. هر استارت دارای ۴ حلقه سیم پیچ است. با کمک بالشتک و نیروی الکتریکی، وظیفه ایجاد حوزه مغناطیسی را به عهده دارند.
اتوماتیک
این قطعه استوانهای کوچک است که بر روی پوسته اصلی درپوش جلویی استارت نصب میشود. وظیفه اصلی این قطعه انتقال الکتریسیته به سیم پیچ بالشتک است.
همزمان با پیش راندن دنده، استارت توسط دو شاخه دنده است. این پیش راندن باعث درگیری دنده استارت با دنده فلایویل میشود.
این قطعه بر روی شفت آرمیچر و روی مارپیچ شفت آرمیچر قرار دارد. تنها در یک جهت خلاص و در جهت مخالف درگیر میشود.
وظیفه این قطعه انتقال نیروی گردشی مکانیکی از آرمیچر به دنده فلایویل و چرخاندن فلایویل است.
آرمیچر
این قطعه در مرکز شفت خود دارای پرههای چک است که سیم پیچ در داخل این هسته پیچیده شده و دو سر سیم پیچ به کالکتور متصل به سر شفت وصل است.
وظیفه این قطعه ایجاد حوزه مخالف حوزه بالشتک است. در این زمان قطبهای هم نام همدیگر را میرانند و باعث چرخش آرمیچر میشود.
این قطعه از جنس کربن نرم و ترکیب درصد کمی مس است. وظیفه اصلی آن رساندن الکتریسیته بر سر کالکتور آرمیچر جهت ایجاد حوزه مغناطیسی است.
کلگی استارت
این قطعه از جنس آلومینیوم خشک ساخته شده است. محل نصب پوسته اصلی اتوماتیک استارت بوده و نگهدارنده شفت آرمیچر است. البته شفت آرمیچر از سمت جلو درون بوشی که بر روی کلگی نصب شده، مینشیند.
درپوش انتهای استارت
این قطعه محل قرارگیری زغالهای مثبت و منفی است. همچنین نگهدارنده شفت آرمیچر از انتهای آن نیز هست. شفت آرمیچر درون بوشی که روی درپوش انتهایی نصب شده، مینشیند.
در خرابی استارت ماشین عوامل و علل مختلفی تاثیرگذار هستند. خراب یا خالی شدن باتری خودرو، یکی از نشانه های معیوب شدن استارت ماشین محسوب می شود.
در برخی مواقع، ایراد پیدا کردن استارت در اثر قطع شدن سوئیچ یا سیم کشی این قطعه بروز پیدا می کند.
قفل شدن موتور، خرابی سیم کشی و اتصالات را می توان از دیگر نشانه های خرابی و مشکل پیدا کردن استارت خودرو به حساب آورد.
در صورت شکستگی دنده استارت یا چسبیده شدن شاتون ها و یاتاقان های مربوط به میل لنگ، شاهد قفل شدن موتور خواهیم بود.
همچنین، تمام شدن زغال استارت، چسبندگی، جدا شدن اتصالات، گیر کردن زغال ها به علت کثیفی و بروز ایراد در موتور استارت، سایر علائم و نشانه های خرابی این قطعه را شامل میشود.
همانطور که می دانید امروزه فروشندگان متعددی در سراسر کشور وجود دارند که انواع مختلفی از این محصولات را با کیفیت و قیمت های گوناگون در دسترس خریداران قرار می دهند.
این محصولات تحت عنوان برند های گوناگونی در بازار موجود هستند. ولی قابل توجه است بدانید که همه آنها از کیفیت مرغوبی برخوردار نمی باشند.
اگر یکی از افرادی هستید که خرید استارت خودرو مرغوب و یا هر گونه لوازم یدکی خودرو برای اتومبیل های خود هستید می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.
021-55363510
021-55363511