وظیفه کویل خودرو ، تقویت چند هزار برابری ولتاژ برق گرفته شده از باتری است. این کار با کمک دو سیم پیچ اولیه و ثانویه به وظیفه خود انجام می شود. جریان برق 12 ولتی قادر به ایجاد جرقه در شمع ها و تولید نیروی لازم برای احتراق داخل سیلندر نیست. به همین دلیل بر اساس طراحی سیستم برقی خودرو و طبق دستورات کامپیوتر مرکزی به کویل فرستاده می شود. در این مقاله درباره خرابی کویل خودرو اطلاعاتی را تقدیم شما می کنیم.
برق 12 ولتی ابتدا به سیم پیچ اولیه که دور پایین تری نسبت به سیم پیچ ثانویه دارد القا می شود. پس از کمی شارژ به سیم پیچ دومی انتقال می یابد. عبور جریان برق ضعیف باتری از این پروسه باعث می شود اختلاف ولتاژ آن از 12 ولت به نزدیک یا بیش از 20.000 ولت برسد. در نتیجه نیروی لازم به شمع ها را برای عملیات جرقه زنی وارد کند.
جرقه های قوی و مناسب منجر به بهتر سوختن مخلوط سوخت و هوا و در نتیجه انفجار مناسب می شوند. به این ترتیب شرایط یک استارت قدرتمند فراهم است. حال تصور کنید که جرقه ها ناقص باشند. چه اتفاقی رخ می دهد؟
مرسوم: از این نوع کویل خودرو از اویل دهه 1900 استفاده شده است. در این نوع یک کوئل احتراق و یک سیستم توزیع کننده باهم یک سیستم را تشکیل می دهند.
باتری نیرو را به کوئل احتراق می فرستد و نیرو وارد سیم پیچ اولیه می شود. در این زمان اتصال به صورت ناگهانی توسط سیستم توزیع کننده قطع می شود. ولتاژ بالاتر به سیم پیچ ثانویه ارسال می شود. سپس سیستم توزیع کننده ولتاژ را به شمع انتقال می دهد.
الکترونیکی: این نوع عملکرد کوئل احتراق شبیه به یک کوئل معمولی است. در این مکانیزم به جای اینکه سیستم توزیع کننده اتصال را قطع کند، یک سیستم الکترونیکی برای ارسال سیگنال و شروع احتراق وجود دارد. این نوع کوئل احتراق از اوایل دهه 1970 به بعد مرسوم شد و مورد استفاده عموم قرار گرفت.
توزیع کننده: این سیستم برای هر دو سیلندر از یک کوئل احتراق استفاده می کند. کوئل های احتراق می توانند در یک یا دو محفظه قرار بگیرند. این سیستم کمی متفاوت عمل می کند. زیرا برای تغییر سرعت از یک دستگاه مغناطیسی استفاده می کند.
کوئل برقی: در این سیستم هر شمع دارای یک کوئل مخصوص به خود است.
سوختن کویل : در صورتی که عایق حرارتی و آلیاژ به کار رفته در ساخت کوئل دچار آسیب شود، ممکن است کوئل به دلیل گرمای بیش از حد و فشار بالای برق، بسوزد.
کارکرد طولانی : در صورتی که از عمر کوئل گذشته باشد و به طور طولانی مدت از کوئل استفاده شود، می تواند منجر به بد کار کردن کوئل شود.
کیفیت پایین کویل : استفاده از آلیاژ مرغوب و سیم پیچ های با کیفیت همگی در طول عمر کوئل تاثیر دارد. اما اگر آلیاژ و عایق بی کیفیت باشند، کوئل زودتر فرسوده می شود.
عملکرد نادرست باتری : در صورتی که باتری جریان ولتاژ را به درستی به کوئل انتقال ندهد، کوئل مجبور به تحمل فشار و بار زیادی است که این امر می تواند سبب خرابی کوئل شود.
خرابی شمع : در صورتی که شمع ها فرسوده یا معیوب باشند، کوئل مجبور است که ولتاژ بالاتری را تولید کند. لذا سیم پیچ کوئل زودتر از موعود می سوزد.
کویل خودرو یکی از قطعات اساسی در سیستم برق به شمار میرود که فقدان آن سبب عملکرد مناسب خودروهای بنزینی امروزی خواهد بود. استفاده از باتری استاندارد، اطمینان از عملکرد روان و صحیح اجزای موتور و نیز عدم برقدزدی وایرها، میتواند به سلامت این قطعه مهم و ارتقاء طول عمر آن کمک کند.
در صورت بروز هرگونه عیب یا کاهش توان کویل خودرو هرچه زودتر نسبت به تعویض آن اقدام کنید. تا از بروز آسیبهای جدیتر به موتور خودرو پیشگیری شود.
021-55363510
021-55363511